Inlägg från: Marmacita |Visa alla inlägg
  • Marmacita

Nutramigen utan läkarordination?

ELLEoClara skrev 2011-10-15 08:23:54 följande:
    Nutramigen ges även på BB till nyfödda vars föräldrar är mjölkallergiska eller har många allergier.
    Så någon speciell vikt tror jag inte på ( om det inte är några väldigt nya råd ) 
    även på neo. men som sagt de undviker det om de inte finns nåt utalat i släkten. vi ska få athena på recept till våra tvillingar då vår ena son har nån mjölkmagen (ej klassad)  o andras sonen e proteinallergiker....
  • Marmacita
    La Lola skrev 2011-10-15 08:26:35 följande:
    Du ska fortsätta ge bröstmjölk men vill ge ersättning som ges till de som är allergiska?
    Hur går det ihop?

mot komjölk o soja antar jag ts menar..
  • Marmacita
    Sum quod sum skrev 2011-10-15 08:29:43 följande:
    Då utsätter de era barn för höga doser vilket man inte ska. Jag hoppas detta hände innan detta kom ut..som sagt finns på slv hemsida och det vet dietisterna också.

?  vad menar du? :-S
  • Marmacita
    La Lola skrev 2011-10-15 08:32:50 följande:
    Jo men barnet verkar ju inte vara kollad av nån läkare innan....?

nej det sant...men när jag pratade med läkare här på neo sa hon att de gör inga direkta allergitest på sånt på barn under året. det bara om det finns i släkten som de skriver recept då på det. Men går ju köpa privat på apoteket för 200kr/burken o man nu vill ge det...
  • Marmacita
    Marmacita skrev 2011-10-15 08:33:54 följande:

?  vad menar du? :-S

tar tillbaka...giuck upp i tråden oläste igen o förstår vad du menar men med tanke på att de andra barnen känsliga/allergiska så e det knappast nånting jag har lust att testa på mina tvillingar som 10v för tidigt födda liksom...o mina får just nu så liten mängd iallafall då det bara drygas ut när min mjölk tar slut på natten o jag inte hunnit pumpa...
  • Marmacita
    La Lola skrev 2011-10-15 08:38:35 följande:
    Ok.

Jag misstänker att Ts fått en burk gratis....o gratis är ju alltid bra.....
    ja det e väl det bästa..:-P
  • Marmacita
    Sum quod sum skrev 2011-10-15 08:40:32 följande:
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../

Ett barn som väger mindre än 5 kg rekommenderas inte att ha nutramigen då den innehåller för höga halter av mangan.  Istället bör man ge andra alternativ. Min son är allergiker och läkaren sade att vi inte får den just pga av detta utan althera. Nu tålde han inte den heller utan har neocate. Flera av oss som har mjölkallergiska barn födda dec 2010 fick ej nutra pga av detta.

ok...kan vara därfr de använder atlthera...det var det de hade så för mig spelade det ingen roll bara jag vill inte testa liksom än om de har allergi eller ej....:-P     här sa de att althera godare oxå
  • Marmacita
    Sum quod sum skrev 2011-10-15 08:47:35 följande:
    Allergitest är inte tillförlitliga..man måste se helheten när de är så små. Mår barnet dåligt så ska man säga till då kan man få recept ändå. Men det krävs en del symptom. Det är väldigt dyrt så de vill helst inte skriva ut recept. Neocaten är över 300 burken och innan han åt mat så blev det en burk 2-3 dag.

det var så de sa till mig med därför de inte testar med allergitest. jo det e dyrt därför vi bad om recept...o hon skulle fixa det
  • Marmacita
    La Lola skrev 2011-10-16 16:00:06 följande:
    Ok.
    Jag trodde inte nån gick o köpte så dyr ersättning när man kan få det utskrivet.

Jag svarar ju utifrån den fakta som ges från början.
    Står det inte mer än så, ja då är det liksom upplagt för spekulationer.....
    vi köpte en burk med första sonen när min mamma skulle passa honom en dag innan han var 6mån för vi misstänkte allergi men pratade iofs med bvc innan men vi betalade fullpris...:-P

ja ts kola om du kan lämnas tillbaka dom   
Svar på tråden Nutramigen utan läkarordination?