Inlägg från: Genghis |Visa alla inlägg
  • Genghis

Gäller försäkringen

Svaret står i din fråga, så en gissning var det ju inte..

• Genghis
    tystlängtan skrev 2011-10-14 13:51:33 följande:
    Jag förstår inte vad du menar, beskrivningen går väl att tolka som antingen att det räcker om ena kravet är uppfyllt eller att båda måste vara uppfyllda, eller?
    Nej, det är tydligt att båda kraven måste uppfyllas. Om det ena inte är uppfyllt gäller inte försäkringen.
  • Genghis
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-14 16:54:50 följande:
    Det står "eller", inte "och". Så båda måste inte vara uppfyllda.
    Så är det inte. Bilen måste vara under 8 år och ha gått mindre än 10 000 mil. Om den är under 8 år men har körts mer än 10 000 mil gäller inte försäkringen, och vice versa.
  • Genghis
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-14 17:04:48 följande:
    Bilen måste vara under 8 år eller gått mindre än 10 000 mil, dä gäller försäkringen. Har den gått 7 300 mil så gäller försäkringen.
    inte om den är över 8 år.
  • Genghis
    Rhoda Horswunce skrev 2011-10-15 01:08:53 följande:
    Ja, den galler.

"Försäkringen gäller för personbil som är högst åtta år gammal eller körts högst 100 000 km"

"Försäkringen gäller för personbil som är högst åtta år gammal och körts högst 100 000 km" 

Inte samma sak!
    Ring till försäkringsbolaget och fråga. 
  • Genghis
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-15 18:28:08 följande:
    Försäkringen gäller om bilen uppfyller ett av kraven och det gör den.
    Bilen måste vara under 8 år och ha gått mindre än 10 000 mil för att maskinskadeförsäkringen ska gälla. Som sagt, ring till bolaget och fråga.
  • Genghis
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-15 19:49:53 följande:
    Det står inte och, det står eller. Ring själv om du är osäker.
    Jag är inte osäker. jag föreslog att du skulle ringa eftersom du har fel och skulle kunna få rätt information från föräskringsbolaget. 
  • Genghis
    Genghis skrev 2011-10-15 19:56:24 följande:
    Jag är inte osäker. jag föreslog att du skulle ringa eftersom du har fel och skulle kunna få rätt information från föräskringsbolaget. 
    Försäkringsbolaget menar jag. Det finns ett flertal försäkringsbolag som har de här villkoren för maskinskadeförsäkringen, och den gäller om bilen uppfyller båda kraven. 
  • Genghis
    giftgrodan skrev 2011-10-16 09:53:59 följande:
    personligen kan jag inte förstå hur man kan få det till att den inte gäller. Förklara gärna!
    Bilen är mer än 8 år gammal, alltså gäller inte försäkringen. I villkoret står det att den gäller för fordon som är under 8 år. Jag tycker att det är ganska klart.
Svar på tråden Gäller försäkringen