apotekstekniker..
ni som pluggar till apotekstekniker eller nyligen blivit klara, vad är det för prov de har innan antagningen?? är det svårt??
står överallt att urvalet även går ut på att göra ett prov
tack för svar
ni som pluggar till apotekstekniker eller nyligen blivit klara, vad är det för prov de har innan antagningen?? är det svårt??
står överallt att urvalet även går ut på att göra ett prov
tack för svar
Jag vet inget om utbildningen annat än att flera av de som anordnar just apoteksteknikerutbildningen upplever att marknaden börjar mättas nu. Apotekstekniker är 2 år om jag inte minns fel? Jag skulle lägga på ett år och läsa till receptarie istället, så att du får arbeta som farmaceut!
Man fick göra tre prov, ett mattetest (räkna procent utan miniräknare) ett svenskatest (ordförståelse plus att man skulle kunna svara på frågor utifrån en jättesvår medecinsk text) samt ett naturkunskapstest (mycket frågor om celler och gener)
Utöver detta var det även en personlig intervju.
Utbildningen är 1,5 år
Tyvärr kom jag inte in på utbildningen, men var ganska nära då jag var ganska högt upp på reservlistan.
Tyvärr kom jag inte in på utbildningen, men om jag ska söka igen kommer iaf jag att läsa in naturkunskapen då det var den jag hade svårast för.
ok, va synd.. men kan man plugga till ngt inför proven? var proven svåra?
jag har kontaktat runt de olika utbildningarna till apotekstekniker och det är inte alla som har det speciella provet innan, det var en på distans(kommer inte ihåg ort, tror det var Härnösand) och de svarade att de inte har såna prov.. så det e ju positivt om man vill plugga distans :D
Låter ju jättebra, tyvärr (vad jag kunde hitta) finns bara distansen i Härnösand och Sundsvall. Lite för långt till de obligatoriska träffarna (som jag antar att de har) om man bor i Göteborg
bor själv i göteborg och visst känns det lite långt till de obligatoriska träffarna, men det var bara 2 gånger per termin några dagar i streck vad jag fick för mig.. har läst om alla apotekstekniker utbildningarna och känner att jag behöver läsa igen har lixom mixat ihop infon :D men jag måste däremot oxå fixa naturkunskapen, får göra prövning på det här i gbg kanske, har inget annat val om jag vill komma in...
Jag har sökt utbildningen och ska göra testerna snart. Vill nån berätta mer om vad för typ av frågor som kom upp? Tex procenträkning, handlar det om en uppskattning eller är det av typen 13% av 573? Eller koncentration i vätskor? . *Nervös*
Procenträkningen var mer uppskattning, man fick helt enkelt svara det som var mest logiskt. Inte jättesvårt även om man har svårt för matte som jag har.
Det svåraste tyckte jag var naturkunskapen där det var mycket frågor om gener och celler, samt att man skulle svara på frågor utifrån en medecinsk test.
Vart ska du plugga?