livrädd både för vaginal förlossning och kejsarsnitt
Hej! Jag blev snittat för två veckor sedan. Det va ett planerat snitt som gick jätte bra! Jag var ganska rädd och nervös innan men så här i efterhand förstår jag att jag inte hade behövt vara rädd. Jag tyckte det va lite obehagligt att komma in i själva operationsrummet, det är mycket folk, läkare, bm mm. Något som jag va rädd för va ryggbedövningen och att den inte skulle fungera. Bedövningen va lite obehaglig men gjorde inte ont. Nästan direkt efteråt började bedövningen verka och de la mig ner. Efter det sattes kateter som jag inte kände av alls, och sen gjorde de några tester om bedövningen verkat. Efter det tog det bara några minuter så sa de: Nu har du ett snitt på magen och snart kommer bebisen. Jag kände hur de puffade på magen och så hörde jag bebisen skrika. Man blir ganksa dåsig av bedövningen så jag kände det nästan som att jag fått något lugnande. Efteråt när bebisen låg på mitt bröst kunde jag inte bry mig mindre om vad som hände på andra sidan skynket.
Dagarna efter gjorde det ont när jag skulle upp och ner ur sängen och vända på mig. Nu efter två veckor känner jag mig som nästan som vanligt :)
Lycka till!!