7-åringens utveckling?
Min son är 7 år. Han är en jättego kille, aldrig elak medvetet, alltid varit snabb motoriskt i sin utveckling osv.
Nu har han ju börjat skolan och han har precis 0 och inget intresse av skolarbetet. Det känns som om alla de andra barnen redan kan läsa men han lär sig liksom inte...vi tragglar med läsläxan varje kväll men det går inte framåt. Jag trodde ett tag att han "knäckt koden" men då var det bara att han lärt sig böckerna utantill och då vi bytte bok så fastnade han totalt. Jag var själv väldigt snabb på att lära mig läsa och skriva så jag känner att jag inte kan relatera till problemet och vet inte riktigt hur jag ska göra för att få honom att lära sig.
Det andra problemet är att han är så LAT. Om vi säger att han ska gå ut och leka med barnen på gatan så går han motvilligt ut en kvart eller så och sedan kommer han in och skyller på att han har ont i benet eller dyl. När han då kommer in så vill han ju kolla på TV eller spela TV-spel vilket vi säger nej till just då.
Man blir ju orolig när man ser de andra barnen på gatan leka och sparka osv utomhus och min son bara vill gå in. Det känns ju väldigt taskigt att tvinga ut honom också när han absolut inte vill...
Tips och idéer hur jag kan hjälpa min lille late 7-åring mottages tacksamt!!!