• HannaPannas

7-åringens utveckling?

Min son är 7 år. Han är en jättego kille, aldrig elak medvetet, alltid varit snabb motoriskt i sin utveckling osv.

Nu har han ju börjat skolan och han har precis 0 och inget intresse av skolarbetet. Det känns som om alla de andra barnen redan kan läsa men han lär sig liksom inte...vi tragglar med läsläxan varje kväll men det går inte framåt. Jag trodde ett  tag att han "knäckt koden" men då var det bara att han lärt sig böckerna utantill och då vi bytte bok så fastnade han totalt. Jag var själv väldigt snabb på att lära mig läsa och skriva så jag känner att jag inte kan relatera till problemet och vet inte riktigt hur jag ska göra för att få honom att lära sig.

Det andra problemet är att han är så LAT. Om vi säger att han ska gå ut och leka med barnen på gatan så går han motvilligt ut en kvart eller så och sedan kommer han in och skyller på att han har ont i benet eller dyl. När han då kommer in så vill han ju kolla på TV eller spela TV-spel vilket vi säger nej till just då.
    Man blir ju orolig när man ser de andra barnen på gatan leka och sparka osv utomhus och min son bara vill gå in. Det känns ju väldigt taskigt att tvinga ut honom också när han absolut inte vill...

Tips och idéer hur jag kan hjälpa min lille late 7-åring mottages tacksamt!!!

• Svar på tråden 7-åringens utveckling?
  • jordgubbe0812

Jag tycker det känns lite tidigt att förvänta sig att han knäckt läskoden efter bara några månader i första klass. Har han böcker att läsa som passar hans kunskapsnivå i läsningen?
    Förskoleklassen gör väl att många barn kan iallafall bokstäverna innan de börjar skolan. Hängde han med det året?

Du skriver att han är lat. Är rörelse /leka på gården ett exempel på det eller upplever du honom lat i största allmänhet? På gården kan det ju handla om så mycket annat som att han inte kommer in i kompisgäng eller att han är slutkörd efter en skoldag.
    Tv-tittade  och datorspel är ju ofta på nivån att man inte behöver anstänga huvudet så mycket (det finns ju visserligen pedagogiska spel och tv-program). Hur beter han sig om ni gör något fortfarande stillasittande men som kräver mer tankeverksamhet. Spelar sällskapsspel t.ex.

• HannaPannas

Stas-tack för ditt svar. Ja, kanske är det tidigt? Jo, böckerna är anpassade, de kommer från skolan och är väl de allra mest lättlästa de har. Han hängde väl med i förskoleklassen, han kan bokstäverna men vi har alltid övat på stora bokstäver och nu när de läser är det ju bara små...så det kanske bidrar. Problemet är väl att redan i förskoleklassen kunde många barn läsa så redan då kände han ju att han låg efter. Kanske tappade han intresset då för att han kände att han låg efter...?

Angående latheten; jag tror inte att han är "lat" i skolan. Där är de ute och leker osv. Det är när han är hemma som han inte vill göra något alls. Han vill bara "slappa". Men det är möjligt att han blir så slutkörd i skolan att han behöver denna tiden för att återhämta sig. Vi brukar spela spel och så och det gillar han ju. Det är väl mer om jag behöver göra något annat- då sysselsätter han inte sig själv utan ligger mest i soffan och hänger. Han är vårt äldsta barn så jag känner mig lite rådvill- kanske är detta helt normalt, men man ser ju att de andra barnen orkar vara ute på gården och leka efter skolan men det orkar inte min son.

• Vilmagbg

Vår son är 7 år och har väl inte direkt knäckt läskoden, han kan ganska behjälpligt ljuda sig fram. I hans klass har de läsläxa från mån-mån och i början av veckan går den segt men när vi övat varje dag så lossnar det. Det samma gäller stav/skriv läxa som de har tis-fedag när vi övar så blir det bättre under veckan och på fredagen när det är "förhör" i skolan brukar han ha alla rätt. Så han är absolut ingen naturbegåvning som kan allt med en gång.

Vår son är absolut ingen latmask utan snarare åt det aktivare hållet men efter en skoldag (han hämtas kl:16)är han också trött. Två dagar i veckan har han aktiviteter efter skolan (simskola & fotboll) och dom orkar han ju med. Men går vi bara hem vill han kolla på TV eller spela på sitt DS vilket vi tycker är okey fram till vi ska äta middag och sen är det ju dags för läxor och andra kvällsrutiner. Vi bor i sta´n så här leker barn inte med varandra bara "så där" efter skolan.

Svar på tråden 7-åringens utveckling?