Inlägg från: sarsparis |Visa alla inlägg
  • sarsparis

Micra vatten eller koka? Hur varmt ska det egentligen vara?

Anledningen till att rådet är att man ska koka vattnet är att det kan förekomma bakterier och grejer i vattnet, tex det som hände i Östersund. Det som händer är att barnet blir dålig i magen. Nu hör det till ovanligheten att det förekommer bakterier som gör att man blir dålig i magen. Så länge man har kommunalt vatten behöver man absolut inte koka vattnet.

hur varmt du ska värma vattnet är indviduellt, sonen skulle ha ersättningen 40 grader, min dotter kan äta den hur som helst, kall, varm, ljummen, tror jag skulle kunna ta kallvatten från kranen bara och hon skulle äta det ändå.

men en huvudregel är väl runt 37 grader, är det varmare riskerar barnet att bränna sig.

ang termos, det är perfekt! frågade bvc läkaren om det när sonen var liten, hon tyckte det var en ypperlig ide. Utan termos skulle jag inte överleva timmar i lekparken med storebror, man kan liksom inte bara gå in för att lillasyster behöver mat.  Se bara till att det är en ny termos och man ska bara ha vatten i den.

• sarsparis
    Umm T skrev 2011-11-03 15:05:52 följande:
    Det är ju ett väldigt bra skäl att koka vattnet när man vet att bakterier KAN förekomma om man har otur. Kommunerna kan säga "vårt vatten innehåller inga bakterier" och nästa månad säga förlåt i tidningarna för ett misstag de begått och hoppas ingen blivit drabbad. Att koka är inte så himla jobbigt, men det kan ge mycket tillbaka om man bara tar det säkra före det osäkra.
    Fast det är ytterst ovanligt med bakterier, de senaste åren är det bara i Östersund och Skellefteå som är drabbat, och det som kan hända är att man blir magsjuk.  skulle faktiskt aldrig falla mig in att koka vattnet, det är ändå rätt som omständigt.......men som vanligt gör man precis som man vill Skrattande
Svar på tråden Micra vatten eller koka? Hur varmt ska det egentligen vara?