• jenka76

Micra vatten eller koka? Hur varmt ska det egentligen vara?

Hej,
    Jag micrar vattnet i ca 20-30 sekunder till ersättningen som vi ger vår lilla kille som är 5 veckor men nu när jag läser om ersättning så låter det som att de flesta kokar vattnet. Borde man göra det?

Och igår när svärmor skulle mata lillen så gjorde jag flaskan och kände på handleden så den inte var för varm.
    Det gjorde hon också och då sa hon att den var för varm (den var knappt ljummen) och att det inte ska kännas alls när man droppar på handleden. Stämmer det?

Jag blir såååå osäker på hur jag ska göra med flaskan nu med värmen med båda mina frågor.

Någon som kan komma med råd?

• Svar på tråden Micra vatten eller koka? Hur varmt ska det egentligen vara?
  • La Lola

Har du kommunalt vatten behöver du inte koka det.

Mina barn har föredragit sin ersättning fisljummen.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jenka76

Tack! Ja, vi har kommunalt vatten. Det blir fisljummet det jag ger lillen också så antar att han vill ha det så också :)

• anezka

jag brukade värma ca 20 sec och det var lagom till 200 ml för mina barn

Älskar mina 4 barn över allt annat och hoppas på en liten till.
  • Jiinii

nej du ska inte känna det på handleden om det är ljummet alltså 37 grader varmt
    om du känner det är det varmare eller kallare beroende på hur det känns

• Momalicious

Jag kokade inte och gör inte nu heller. Smakade alltid på ersättningen. Min son gillar den varm. Gör jag ersättning på 180 ml vatten micrar jag 35-40 sekunder. Men det beror ju på vilken mikro man har med..

• Momalicious

Lyssna inte på allt svärmor säger. Min blev t.ex förfasad över att jag inte kokade vattnet ;)

• jenka76

Tack för era svar! Då känns det som att jag är på rätt spår.

Hur gör ni på natten då? Går ni upp och micrar? Jag ammar på natten men efter att ha gjort det i fyra timmar i natt så funderar jag på att göra ersättning om han vaknar vid fyratiden som han gjorde i natt.

Jag har läst att många använder en termos med varmt vatten, det avrådde vår bvc-sköterska ifrån men läser att många gör så. Hon tyckte jag skulle värma flaskan under kranen, men det kräver väl drickfärdig ersättning?
    För pulvret löses väl inte i kallt vatten?

• Fiabus

Vi har en vattenkokare som man kan ställa in grader på! Värmer vattnet till 40 grader har pulvret i doserare

• Fiabus

Flaskan klar på 10 sek för att äta!

• Emmeliina

Jag har termos med vatten i. Varför ville inte BVC att du skulle göra så? Det gör man ju om man ska ut nånstans.

Nicole 110322 <3
  • Muslimska mamman

Jag droppar alltid i munnen på tungan, då känner du direkt om mjölken är för varm eller helt perfekt. Men att koka vattnet är inte så krångligt eller tidskrävande, bara koka vatten 2-3 gånger om dagen och fyll en termos och använd den. Är mjölken för varm så ställ flaskan utan lock i kallt vattenbad ett tag.

• Isper85

kokar alltid så alla bakterier försvinner som dom små magarna ofta klarar sämre än våra!

• La Lola
    Isper85 skrev 2011-10-16 16:51:20 följande:
    kokar alltid så alla bakterier försvinner som dom små magarna ofta klarar sämre än våra!
    Har ni bakterier i vattnet där ni bor alltså?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • goatess82

Så länge du bor kommunalt och du använder dig av det kalla vattnet så är det ingen fara, dock så ska man inte använda ljummet vatten eller varmt vatten från kranen utan du får värma i micron eller på ugnen!

• Maariiia
    jenka76 skrev 2011-10-13 15:16:58 följande:
    Tack för era svar! Då känns det som att jag är på rätt spår.

Hur gör ni på natten då? Går ni upp och micrar? Jag ammar på natten men efter att ha gjort det i fyra timmar i natt så funderar jag på att göra ersättning om han vaknar vid fyratiden som han gjorde i natt.

Jag har läst att många använder en termos med varmt vatten, det avrådde vår bvc-sköterska ifrån men läser att många gör så. Hon tyckte jag skulle värma flaskan under kranen, men det kräver väl drickfärdig ersättning?
    För pulvret löses väl inte i kallt vatten?
    Vi använder NAN och det löser sig i kallt vatten, så du kan blanda klart de flaskor som går åt under natten och sen bara in i micron när det är dax!

Jag gör såhär dag som natt: Har alltid kokat vatten (ja, jag kokar det) i kylen, och när det ska ätas värmer jag vattnet i micron och blandar sen i pulver.
  • sarsparis

Anledningen till att rådet är att man ska koka vattnet är att det kan förekomma bakterier och grejer i vattnet, tex det som hände i Östersund. Det som händer är att barnet blir dålig i magen. Nu hör det till ovanligheten att det förekommer bakterier som gör att man blir dålig i magen. Så länge man har kommunalt vatten behöver man absolut inte koka vattnet.

hur varmt du ska värma vattnet är indviduellt, sonen skulle ha ersättningen 40 grader, min dotter kan äta den hur som helst, kall, varm, ljummen, tror jag skulle kunna ta kallvatten från kranen bara och hon skulle äta det ändå.

men en huvudregel är väl runt 37 grader, är det varmare riskerar barnet att bränna sig.

ang termos, det är perfekt! frågade bvc läkaren om det när sonen var liten, hon tyckte det var en ypperlig ide. Utan termos skulle jag inte överleva timmar i lekparken med storebror, man kan liksom inte bara gå in för att lillasyster behöver mat.  Se bara till att det är en ny termos och man ska bara ha vatten i den.

• Muslimska mamman

Det är ju ett väldigt bra skäl att koka vattnet när man vet att bakterier KAN förekomma om man har otur. Kommunerna kan säga "vårt vatten innehåller inga bakterier" och nästa månad säga förlåt i tidningarna för ett misstag de begått och hoppas ingen blivit drabbad. Att koka är inte så himla jobbigt, men det kan ge mycket tillbaka om man bara tar det säkra före det osäkra.

• sarsparis
    Umm T skrev 2011-11-03 15:05:52 följande:
    Det är ju ett väldigt bra skäl att koka vattnet när man vet att bakterier KAN förekomma om man har otur. Kommunerna kan säga "vårt vatten innehåller inga bakterier" och nästa månad säga förlåt i tidningarna för ett misstag de begått och hoppas ingen blivit drabbad. Att koka är inte så himla jobbigt, men det kan ge mycket tillbaka om man bara tar det säkra före det osäkra.
    Fast det är ytterst ovanligt med bakterier, de senaste åren är det bara i Östersund och Skellefteå som är drabbat, och det som kan hända är att man blir magsjuk.  skulle faktiskt aldrig falla mig in att koka vattnet, det är ändå rätt som omständigt.......men som vanligt gör man precis som man vill Skrattande
  • Cynara

Jag kokar vatten, häller upp det på nappflaskor (har 7st) ställer in i kylen, tar fram och micrar när det är dags. När vi ska någonstans köper jag färdigblandad NAN på tetra och den tycker min lilla om även om jag inte har möjlighet att värma den. Den går lika bra att ge rumstempererad.

Noomi 2011-06-21
  • jenka76

Tack så mycket för era svar.
    Ledsen att mitt tack dröjt, men ni vet ju själva hur det är med småttingar, man hinner ju inte gå in och läsa på datorn speciellt ofta.

Jag bor i Stockholm så vårt vatten ska ju vara bra, så jag är inte så orolig för det egentligen.
    Och jag har ingen aning varför vår BVC-sköterska sa så om termosen men jag tror att i nödfall tänker jag nog göra så ändå.

Svar på tråden Micra vatten eller koka? Hur varmt ska det egentligen vara?