• Gurkan

Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))

ssk skrev 2011-12-18 17:54:16 följande:
    Nej, de lever inte i huvudsakligen på bananer.

Annan syn på mänkligheter? Neger är inte negativt ord egentligen utan det är 2000-talets som gjort det negativt.  
    sov du dig igenom skolan?
    Eller bodde du under en sten i någon skog?
    växte upp i en sekt utan kontakt med omvärlden?
    Ledsen att behöva upplysa dig om att neger har varit en negativ benämning sen tiden då västvärlden ansåg sig ha rätt att ta över länder från urbefolkningen och förslava urbefolkningen och göra dem till egendom utan rättigheter. En sisådär 3-400 år alltså. 
  • Gurkan
    moleztah skrev 2011-12-18 17:57:12 följande:
    Tror ni på fullaste alvar att personer som säger neger menar isjälva verket: Nigger, blatte eller anant nedlåtande

Jag tror att dom som säger neger menar mörkhyade människor från södra afrika tex.

Jag tror snarare att de som använder ordet neger bor på landet, kör hottad volvo, har keps och lavinfarehäng på prillan under läppen. Dricker smuggelöl och skriker "visa pattarna så får du popcorn" efter 13 åringar och som bär t-shirt med en bild av nidbilden av fem mörkhyade människor och en människa i kkk-utstyrsel samt texte "fin
    fem fel".

Det finns ingen som benämner mörkhyade från afrika som neger om de har någon som helst koll på historien 
  • Gurkan
    puss skrev 2011-12-18 18:00:38 följande:
    jaha, men då så. då är det alltså ett begränsat fenomen?
    vet du vad jag kom på... Tidelag är inte förbjudet det är därför de finns och kan föröka sig! Herregud vilket misstag!
  • Gurkan
    ssk skrev 2011-12-18 18:06:49 följande:
    Fast tidelag är faktiskt inte förbjudet eller kriminellt i Sverige idag... (vad nu det ahr med tråden att göra..)
    Det var ju det jag skrev.
    Vad det har med tråden att göra?
    Det förstår nog Puss som inlägget var riktat till 
  • Gurkan
    Tonx skrev 2011-12-18 18:10:02 följande:
    Hm, jag vill bara klargöra att min åsikt att litteratur ska vara orörd inte innebär att jag tycker att bruket av ordet neger är okej. 
    Jag använder inte det ordet, men jag tänker inte förneka att det har funnits och är det någonstans gamla seder och bruk kan bevaras så är det väl ändå i litteraturen?
    Varför ska vi glömma det som har varit? 

Jag förstår inte tanken. Neger är inte ett okej ord idag, alltså ska det suddas ut ur gammal litteratur. Makes no sense to me...
    Det är ingen som förnekar att ordet funnits eller hur det har använts och dylikt (förutom vissa i tråden då) men det rör sig om en barnbok. Att förklara exakt varför man inte får säga ordet neger idag och varför det är ett ord vi bör undvika är inte det lättaste för ett litet barn. Vi har ju vuxna människor i den här tråden som har svårt att greppa det. varför kan vi bara inte undvika ordet i barnböcker?
  • Gurkan
    Tonx skrev 2011-12-18 18:27:34 följande:
    Fast har ni försökt? Obestämd
    Barn är verkligen inte dumma. Mina ungar förstår att man inte får kalla folk vissa saker och varför. 
    Jag har aldrig sagt att barn är dumma men jag ser fortfarande ingen mening med att använda ordet negerkung i en barnbok när det går lika bra att använda ordet kung över folket xx eller söderhavskungen eller dylikt. Varför är det så viktigt att ordet negerkung ska vara kvar i en barnbok?
  • Gurkan
    Tonx skrev 2011-12-18 18:42:19 följande:
    Det handlar inte om just ordet negerkung utan om att gå in och ändra en författares verk för att det inte "passar in".
    Det är helt enkelt inte okej tycker jag. 
    Tycker du även att man ska censurera de gamla filmerna?

Jag tycker det är lika att man ändrade namnet på "Tio små negerpojkar" av Agatha Christie. Och det är ändå en bok för vuxna... 
    Fast det är ju det Ts tråd handlar om, att de använder ordet negerkung. Eller rättare sagt lyckan över att de återinfört ordet negerkung.
    varför skulle man vilja censurera filmer och klassiker och dylikt bara för att man inte förstår varför ordet negerkung är så viktigt att använda.
    Du har ju själv inte svarat på varför just ordet negerkung är så viktigt att använda att vi inte kan ändra ordet. 
  • Gurkan
    Regnig måndag skrev 2011-12-18 19:10:26 följande:
    Du ser alltså ingen som helst skillnad på att bevara en tavla och ändra ett litterärt verk?
    Jo, och om du bemödat dig med att läsa vad jag skriver så kan du nog se det också.
    Skillnaden består i att jag inte ser Astrid Lindgrens barnbok som ett mästerligt verk och därför inte förstår varför det skulle vara så farligt att ändra ordet negerkung till kung. 
  • Gurkan

Vad vinner du på att gå in på totalt onödiga personangrepp? På vilket sätt leder det diskussionen framåt? Varför ger dit dig en tillfredställelse att kalla mig handikappad och antyda att jag har svag mental förmåga (vad det nu innebär)? Jjag har aldrig påstått att abrn är dumma jag ser bara inte vitsen med varför vi måste lära dem ett ord som är så negativt som neger faktiskt är när ordet negerkung inte har någon som helst betydelse för historien. Jag har heller inte fått svar på varför det är så viktigt att få använda ordet negerkung i en barnbok.

• Gurkan

Äsch det blev skickat innan jag var klar. Finns det något annat skäl än att man inte får ändra i andras verk? För det är ju redan gjort, i senare versioner har ju ordet strukits och Mcdonalds bok är ju knappast en orginalutgåva utan ett nytryck.

• Gurkan

Men det är ju redan ändrat förutom i mcdonalds nytryck så då har du egentligen inget skäl till att använda ordet?

Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))