• Gurkan

Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))

Varför är det så viktigt att få använda ordet neger?

Astrid Lindgrens bok är en barnbok, knappast ett viktigt historiskt dokument. Det finns andra barnböcker, några skrivna av Astrid Lindgren, som beskriver barn och vardagen och synen på livet under den här tidsperioden som inte tar upp ordet negerkung. Varför är det så viktigt att få använda ordet neger trots att man vet att det faktiskt är ett ord som för många är kränkande? Räcker inte det?  

• Gurkan
    Regnig måndag skrev 2011-12-18 14:05:47 följande:
    Det är ett litterärt verk. Man ändrar det lika lite som att man förbättrar Monalisa eller andra konstverk.
    Upphovsrättsinnehavarna torde vara Astrid Lindgrens arvingar och jag är uppriktigt sagt förvånad att de låter detta fortgå eftersom de i andra fall har varit rätt petiga med att verken ska vara orörda.

Att det är en barnbok är totalt ointressant, det är ett verk likafullt.
    Tror att denna förvirring angående upphovsrätten beror på den piratanda som råder på nätet, man inbillar sig att man kan ta vad som helst och göra det till vad som helst "för det finns ju bara där".
    Du undviker fortfarande frågan, varför är det så viktigt att få säga neger när till och med de som  har rättigheterna till Astrid Lindgrens bok har gått med på att ändra ordet negerkung till kung varför ska då vi lägga oss i?
  • Gurkan
    Tonx skrev 2011-12-18 14:07:31 följande:
    Det handlar inte om att få använda ordet neger utan det handlar om att man försöker ändra historien. Men det är inget ovanligt, vi har sen historieskrivningen början anpassat historien för att den ska passa den tid vi lever i. 
    Nu kan det te sig bagatellartat att tjafsa om ett ord i en barnbok men faktum är att det är en ganska jävla stor sak att sitta och förändra en persons verk för att det ska passa in. 
    Vad är nästa steg? Det finns mängder av gamla böcker som beskriver förteelser som inte alls är lämpliga enligt dagens samhällssyn. 
    Ska vi skriva om dem också? Eller rent av börja förbjuda och förstöra vissa delar av litteraturen?
    På vilket sätt förstörs innebörden av Astrid Lindgrens bok av att vi byter ut ordet negerkung mot ordet kung för xx- folket eller kung över söderhavet eller liknande?

Det är ingen som har sagt något om att skriva om böcker eller texter utan att byta ut ett ord som inte är av speciellt stor vikt för texten. 
  • Gurkan
    Regnig måndag skrev 2011-12-18 14:20:21 följande:
    På vilket sätt förstörs Monalisa om vi bättrar på med lite färg?
    Same same.
    Tja en skicklig konservator rengör, lagar och förstärker kända verk så vad är de konstverken enligt dig?
    För det är ju faktiskt någon mer än konstnären som lagt handen på verket... förfalskningar? 
  • Gurkan
    ssk skrev 2011-12-18 17:44:10 följande:
    TS påstår att det är Mc Donalds fel att Pippis pappa ÄR negerkung... Nej, det är Astrid Lindgrens fel...
    Eh va?
    Ts är lycklig över att McDonalds återanvänt orginalet och inte en av de nyare versionerna där negerkung är utbytt. Vilket fortfarande leder till frågan varför är det så viktigt att få säga neger?

• Gurkan
    ssk skrev 2011-12-18 17:47:42 följande:
    Kanske för att det heter neger...
    Vad är det som heter neger?

• Gurkan
    puss skrev 2011-12-18 17:49:07 följande:

@gurkan:

puss skrev 2011-12-18 14:57:09 följande:
    jag blir RÖRD TILL TÅRAR av detta, att det faktisk på riktigt står "negerkung" i en bok, jag är sååååå lycklig.

detta är en dag som går till historien i sanning. denna oerhörda, oerhörda lycka berör mig in i hjärteroten.
    Det måste ju vara helt fantastiskt att våga stå för att använda ett ord som kränker många människor men skit i det! Det är vår rättighet att få använda ett förlegat ord så vi kan visa omvärlden hur förstockade vi är! 
    Låt oss alla stämma upp i ett lyckligt neger tillsammans! 
  • Gurkan
    puss skrev 2011-12-18 17:50:15 följande:
    du ska mota bort från dig vad ont är.
    mata inte idiotin.
    Kan inte stoppa mig själv. Det är så roligt när de drar åt snaran hårdare och hårdare utan att själva märka det
  • Gurkan
    ssk skrev 2011-12-18 17:51:08 följande:
    Neger är en betäckning för personer från vissa svarta folkgrupper från ffa Afrika.
    Som lever av huvudsakligen bananer. Jo jag har också läst det, i en ordbok från 1900-talets början. Välkommen till 2000-talet. Vi har en annan syn på mänskligheten idag.
  • Gurkan
    puss skrev 2011-12-18 17:52:49 följande:
    alltså, men visst undrar man ibland hur folk ens lärt sig gå?
    Det har de inte, det är en illusion. Egentligen går de på fyra ben och pillar sig i rumpan
Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))