• Juliette F

Be en vän/släkting om ägg - hur?

En tanke som slår mig är att du bjuder hem personen i fråga på middag, där du vid lämpligt tillfälle kommer in på din barnlöshet och hur den drabbar dig/er, sorgen över IVF:en som inte tog sig - utan att först nämna något om att du är ute efter någons ägg, om du förstår vad jag menar. Under samtalets gång, om personen i fråga verkar vilja diskutera saken, kan du ju nämna att ETT alternativ för dig att få barn hade varit äggdonation, men att du inte har en aning om hur det ska gå till och vart man ska vända sig. Köerna är så långa, och "en privatperson kan man väl knappas begära ska ställa upp". Nåt sånt åt det hållet. Är personen i fråga minsta lilla lyhörd, och har en generös inställning till donation så tror jag det kan komma ett spontant "men JAG kan tänka mig att donera!". Gör det inte det, så vill hon antagligen inte - och då har du aldrig direkt behövt ställa frågan till henne - och bli avvisad med ett nej. Så undviks en konstig situation er emellan.
    Ja det var bara en tanke, som kanske kan vara värd att sätta i handling..Skrattande 

Svar på tråden Be en vän/släkting om ägg - hur?