• JAMC

Be en vän/släkting om ägg - hur?

Jag har förstått att många hittar egna äggdonatorer och har då möjlighet att göra en korsdonation så att väntetiden blir lite kortare. Hur har ni hittat eran donator? Hur ställer man frågan till en nära släkting/vän utan att det blir fel? Tycker det känns jättesvårt eftersom jag vet vilken procedur en äggdonator går igenom (jag har gjort 2 IVF) och vill inte försätta en nära vän i en sådan situation där hon tycker det blir jobbigt att säga nej. Mina närmsta vänner vet att det förmodligen är så att en äggdonation är det återstående alternativet och att vi kanske behöver en donator, men jag har inte berättat det av den anledningen och därför inte lagt fram det på ett "frågande" sätt. Hjälp, hur gör man??

• Svar på tråden Be en vän/släkting om ägg - hur?
  • moii

Jag vet inte men det kanske skulle vara enklare att ta upp en korsdonation eftersom många tänker att det skulle vara konstigt att se sitt biologiska barn med sin vän.

• JAMC

Ja, korsdonation är det som gäller i så fall. Det skulle kännas mycket märkligt tror jag för alla parter annars ch som jag förstått inget som vården heller rekommenderar. Det som jag tror kan vara lite avskräckande är väl det faktum att man som donator inte är anonym. Det känns som att det är en så otroligt stor sak att be någon om. Ni som har våga göra det, vilka reaktioner har ni fått?

• ze ossis

Du kan ju också leta på nätet, t.ex. fråga på FL, då skulle ju även donatorn vara anonym för dig :)

• JAMC

Bor i Örebro! Måste donator och mottagare bo i samma kommun?

• JAMC
    ze ossis skrev 2011-10-12 07:07:33 följande:
    Du kan ju också leta på nätet, t.ex. fråga på FL, då skulle ju även donatorn vara anonym för dig :)
    Ja, det kan ju vara en idé såklart. Vet någon om det finns någon "samlingspunkt" på nätet där donatorer och mottagare kan hitta varandra med enbart det syftet? Lite mer som en strukturerad förmedling kanske än vad FL utgör? Det verkar ju onekligen finnas ett stort behov med tanke på att det är så långa köer i Sverige för att få donerade ägg.
  • ze ossis

Det finns ju donor.se, men jag har inte riktigt förstått den sidan... för mig verkar det mer som en dejtingsida med en massa folk som lägger upp märkliga bilder och har snuskiga namn.

Jag tror inte att donatorn och mottagaren måste bo på samma ställe, bara man enas om ett sjukhus. Då blir det kanske så att en av dem får resa lite :)

• Juliette F

En tanke som slår mig är att du bjuder hem personen i fråga på middag, där du vid lämpligt tillfälle kommer in på din barnlöshet och hur den drabbar dig/er, sorgen över IVF:en som inte tog sig - utan att först nämna något om att du är ute efter någons ägg, om du förstår vad jag menar. Under samtalets gång, om personen i fråga verkar vilja diskutera saken, kan du ju nämna att ETT alternativ för dig att få barn hade varit äggdonation, men att du inte har en aning om hur det ska gå till och vart man ska vända sig. Köerna är så långa, och "en privatperson kan man väl knappas begära ska ställa upp". Nåt sånt åt det hållet. Är personen i fråga minsta lilla lyhörd, och har en generös inställning till donation så tror jag det kan komma ett spontant "men JAG kan tänka mig att donera!". Gör det inte det, så vill hon antagligen inte - och då har du aldrig direkt behövt ställa frågan till henne - och bli avvisad med ett nej. Så undviks en konstig situation er emellan.
    Ja det var bara en tanke, som kanske kan vara värd att sätta i handling..Skrattande 

• Pussesnuttan

moii,

Den som bär barnet är biologisk mamma, den som donerar är den genetiska donatorn.
    Barnet blir alltså INTE ett biologiskt barn till donatorn.   

Svar på tråden Be en vän/släkting om ägg - hur?