• Carin75

Atopiska eksem / husdjur

Hej 
    Jag har  ett barn med lidrig form av atopiska eksem. När jag läser om åkomman  står det att man bla ska undvika  pälsdjur i hemmet vilket även en läkare rekomenderat, då eksemen kan förvärras eller att allergier kan utvecklas.  Min dotter  har genomfört en rad allergitester som visar på att hon genom sina atopiska eksem har mycket allergener  för ett flertal ämnen men att hon inte har någon form av allergi.  Min fråga rör  om det skulle kunna fungera  att köpa en rex katt  eller en spynx (nakenkatt) då dessa är allergivänliga  och inte fäller hår.  Om inte, har ni några tips på andra djur som skulle kunna fungera ihop med hennes atopiska eksem ?

• Svar på tråden Atopiska eksem / husdjur
  • Allergiexperten

Hej!
    Huden är kroppens främsta försvar mot infektioner och allergener. Har man eksem så är huden skadad och bakterier och allergener kan därför lättare tränga in i kroppen. Dessutom har barn med eksem en ökad risk att utveckla allergi och därför ges rådet att undvika pälsdjur.
    Det är inte pälsen på katten eller hunden som är problemet utan det är hudavlagringar som sitter på håret som ger allergi.
    Det betyder att även en katt utan hår kan ge allergi så det är inte att rekommendera att skaffa hårlös katt. 
    Djur som kan vara lämpliga är svårt att föreslå för det beror också på vilka djur man tycker om.
    Men något djur utan fjädrar eller hår är i så fall det som kan gå.
    vänliga hälsningar Anitha        

Svar på tråden Atopiska eksem / husdjur