• Insatt

Varför är rätt penngreppet viktigt?

Jag vet inte. Jag har aldrig lärt mig perfekt penngrepp och jag är nu 30 år högutbildad OCH konstnär på fritiden.

• Insatt

Ja, tänk att få ett barn att känna sig problematiserat för en sådan skitsak. Jag använder också fyrpunktsfattning där tumme, pekfinger och långfinger håller i pennan och den vilar mot ringfingret. Det enda problem jag har av det är att det kunde göra ont i ringfingret, där jag hade pennan emot, när jag krampaktikt skrev mastodonttentor. Ful handstil har jag, likadan som min pappas!

• Insatt
    Anonym skrev 2011-10-10 13:03:53 följande:
    Jag kommer ihåg att läraren satte en sån där konstig trekant av plast på min penna för att jag skulle hålla pennan "rätt". Jag tyckte alltid att det kändes fruktansvärt pinsamt och onödigt (kände mig alltid utpekad inför klasskamraterna). Jag är för övrigt också akademiker idag.
    Jag tycker mig se ett mönster... *fniss*
    Jag hade också en sådan trekant, men det var vi fler som hade. Dock gjorde det ingen skillnad tillslut.  
  • Insatt

Säg åt personalen att sluta vara sådana penngreppsnazister och förstöra glädjen i att rita och skriva för ditt barn! Kan de inte sluta så hör av dig till skolverket och fråga om deras sätt verkligen är ok.

• Insatt
    Bonanza skrev 2011-10-10 13:38:14 följande:
    Alla kommer ju ändå skriva på maskin sen, så vad fan spelar det för roll ens?
  • Insatt
    La Lola skrev 2011-10-10 13:52:35 följande:
    Ok.
    Jag minns knappt om jag använde dator i gymnasiet...skrivmaskin vet jag att jag använde till något specialarbete......
    Vi var tvungna att använda dator till uppsatser i gymnasiet. Hade man inte sådan hemma fick man sitta i datasalen i skolan alternativt låna med en bärbar hem.
Svar på tråden Varför är rätt penngreppet viktigt?