Varför är rätt penngreppet viktigt?
Förskolan och BVC tjatar på mig om att jag måste lära mitt barn att använda rätt penngrepp som att det vore livsavgörande. Förskolan korrigerar mitt barn när h*n håller pennan på ett sätt de inte uppskattar genom att ta bort penna, krita eller vad det nu är som h*n använder och säga att om man inte använder pennan på rätt sätt behöver man inte använda någon alls.
Mitt barn tycker inte alls att det är kul att rita och försöka skriva längre utan blir bara ledsen när press läggs på.
Saken är den att jag aldrig har haft rätt penngrepp för att jag är så känslig mot olika material så jag har fått klåda och utslag när jag har använt "rätt" penngrepp. Det enda sättet för mig att hålla en penna, krita, tuschpenna eller vad det nu har varit är att fyrfatta pennan. Alltså, jag använder tumme, pekfinger, långfinger men ger mest stöd åt pennan på ringfinger. Då slipper jag extrem klåda och svårläkta utslag. Mitt barn har visat sig vara känslig mot olika material och jag har sett hur h*n gnider fingrarna frenetiskt efter att ha fattat tag om olika material så möjligheten finns att h*n har fått ärva min överkänslighet. Det jag har gjort är att uppmuntra barnet till att hålla som jag gör, eller hitta alternativa penngrepp annat än det traditionella. Det bekvämaste för barnet verkar dock vara att hålla så som jag gör. Så länge barnet kan använda en penna utan att greppa med hela handen så som man gör med en spade ser jag faktiskt inte problemet. Jag kan både rita fint och skriva väldigt bra trots mitt udda grepp. Så varför denna hysteri kring hur man håller en penna?