![Genghis](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Om han är en stor poet kunde det ju vara intressant.An0nym0us skrev 2011-10-09 22:31:29 följande:Nej, hurså?
-
Jag undrar fortfarande varför det bara är män som ska göra fina gester.mylife skrev 2011-10-09 22:49:19 följande:Jag antar att du förstår vad jag menar. Jag menar det kan inte vara helt främmande att det finns många män i vår kultur som bjuder på första dejten. Jag menar det är inget nytt fenomen under solen direkt. Snarare är det något som har funnits i Sverige i århundraden. Man gör det bara därför att man visar en fin gest. Svårare än så är det inte.
Har absolut inget med jämnställdhet att göra. Jag tycker att om en kille bjuder ut mig så anser jag att han får betala. Skulle han ta fram penna och börja räkna så skulle jag naturligtvis betala utan att säga något men han skulle aldrig få en chans till. Därför att en sådan kille skulle jag inte passa ihop med. Återigen så har det ingenting med jämnställdhet att göra utan om han är väluppfostrad och har stil och kan föra sig i sammanhang. -
Tala för dig själv. jag vill känna mig älskad och respekterad för den jag är. Jag känner mig trygg, inte för att en man kan ta hand om mig, utan för att JAG kan det.Brünnhilde skrev 2011-10-10 08:52:38 följande:Förresten är jag inte ensam om att tänka så. Om "ni" läser på om "Alfahannar" t.ex., på sådana där sidor för män som har svårt att få kontakt med kvinnor, så står det just om hur viktigt det är för en kvinna att få känna sig trygg och omhändertagen. Hur enormt grundläggande detta är. Och går man till sig själv, så faller man ju _direkt_ för en man som kan visa upp det beteendet. Det behöver inte ens gälla några stora saker, som innebär verkliga risker eller uppoffringar för mannen. Utan det kan räcka med de där små gesterna...
-
Och då kan ingen förutom en man hjälpa mig heller?Brünnhilde skrev 2011-10-10 09:09:58 följande:Jo, fast när du är höggravid så kan du kanske inte det... Eller när du har drabbats av en förlossningsdepression och bara ligger och bölar...
-
Kan inte du börja skriva "jag" när du menar det, istället för "man". Jag får obehagskänslor när du påstår dig tala för alla kvinnor.Brünnhilde skrev 2011-10-10 09:20:48 följande:Alltså, det är väl i första hand barnets far man _vill_ ha hjälp och stöd och trygghet av i den situationen. Visst en kompis kanske kan komma och laga lite mat eller något en dag, men det är ju inte samma sak.
-
Jag tror inte att särskilt många män skulle vilja ha någon lat odugling heller.Brünnhilde skrev 2011-10-10 09:38:55 följande:Fast även om man har möjligheter att försörja sig själv, så betyder det väl inte att man slutar tända på framgångsrika män..? De mönstren går ju mycket djupare, och förändras inte av yttre ting.
Tror faktiskt att få kvinnor skulle vilja ha en lat odugling att försörja, hur mycket pengar de än kunde tjäna själva, eller hur fin titel de än kunde vinna till sig själva... -
Om man inte väntar sig att bli bjuden på en kappa kan man ju klä sig efter väderleken. Fast det innebär ju att man måste köpa egna kläder. Varför skulle man göra det om man ska träffa en belevad gentleman?An0nym0us skrev 2011-10-10 19:07:48 följande:
Kvinnor har mindre muskelmassa än män och därmed i regel lägre ämnesomsättning.
Vilket innebär att man omsätter en mindre del av energin man får i sig genom födan till till exempel kroppsvärme.
-
Nej, du fattar inte. Jag har ingenting emot gentlemän. Jag har något emot bakåtsträvande människor som inte anser att jämställdhet är viktigare än gratis middagar.An0nym0us skrev 2011-10-10 19:21:04 följande:Jag fattar, du tycker inte om gentlemän. Har fattat det nu..moving on....Genghis skrev 2011-10-10 19:10:35 följande:Om man inte väntar sig att bli bjuden på en kappa kan man ju klä sig efter väderleken. Fast det innebär ju att man måste köpa egna kläder. Varför skulle man göra det om man ska träffa en belevad gentleman?
-
Nej.An0nym0us skrev 2011-10-10 19:39:49 följande:
Kan säga såhär, t.o.m den smalaste killen kan vinna en brottningsmatch mot en större kvinna (inte någon bodybuilder eller professionell amazon kvinna men en vanlig kvinna som *ser* större ut*)
-
Det kan man nog. Men jag tror inte att du kan, om den inställning du visar här är något att gå efter.An0nym0us skrev 2011-10-10 19:51:28 följande:Kan man inte ha båda?
Eller menar du att man inte är jämställd om man låter en man betala för middagar? -
Relationer är lite för komplexa för att jag skulle vilja påstå att man inte kan vara jämställd för att man låter en man bjuda på middag. Däremot ser jag inte kvinnor som vill ha gammaldags uppvaktning som rosor, mannens kavaj över axlarna när de klätt sig för dåligt, blommor, dikter och en önskan att få vara en klen, näpen liten kvinna som en man ska ta hand om som särskilt jämställt.An0nym0us skrev 2011-10-10 20:15:31 följande:Jasså? Nu låter det så....
Det är lite så att när man lägger ihop allt ovanstående som det luktar lite våp. Vill man vara det så är man det, liksom.
Att acceptera en middagsinbjudan i sig betyder inte särskilt mycket. -
Särskilt inte om man insisterar på att just mannen ska bjuda, för det är då det är en fin gest.Genghis skrev 2011-10-10 20:21:49 följande:Relationer är lite för komplexa för att jag skulle vilja påstå att man inte kan vara jämställd för att man låter en man bjuda på middag. Däremot ser jag inte kvinnor som vill ha gammaldags uppvaktning som rosor, mannens kavaj över axlarna när de klätt sig för dåligt, blommor, dikter och en önskan att få vara en klen, näpen liten kvinna som en man ska ta hand om som särskilt jämställt.
Det är lite så att när man lägger ihop allt ovanstående som det luktar lite våp. Vill man vara det så är man det, liksom.
Att acceptera en middagsinbjudan i sig betyder inte särskilt mycket. -
1. JaAn0nym0us skrev 2011-10-10 20:45:18 följande:
<så man är ett "våp" för att man tycker om traditionella så kallade "roller".
Vissa av oss tycker om att vara feminina, "passiva" kvinnor och tycker om maskulina "aktiva" män.
Och ja, jag vet att det finns olika definitioner av feminint och maskulint men låt oss gå efter den stereotypa definitionen.
Varför är det så "fel"? Och varför är det nte "jämställt" enligt dig? Det är ju ett medvetet val, inget tvång.
2. Att ni tycker om det gör er till mindre jämställda, ja.
3. Det är fel eftersom det strävar åt fel håll. Det är en dubbel standard att vilja vara ett våp men ändå vilja ha lika lön (eller det kanske du inte heller vill), rösträtt, rätt till din egen egendom.
För att inte tala om att det inte är särskilt positivt eller jämställt för män att ha lika lön men ändå förväntas betala kvinnors mat, att ha lika rättigheter och möjligheter men ändå bli dissad om han inte vill uppvakta och betala som en gammaldags gentleman.
Jämställdhet handlar inte om att kvoinnor ska ha fler rättigheter, det handlar om att alla ska ha samma möjligheter, och betraktas på lika villkor. -
Är det bara din killes åskt som räknas, eller har du någon åsikt om din självständighet?An0nym0us skrev 2011-10-09 22:13:29 följande:
Min kille ser mig som självständig fast han betalar fortfarande nästan alltid på dejter, och köper mig saker, blommor osv överraskar mig med romantiska dikter osv.
Det är inte att vara jämställd. Jag behöver inte vara en rabiat feminist för att se det. Men som du säger själv, så vill du ju inte vara jämställd.An0nym0us skrev 2011-10-09 22:47:38 följande:Ja. Jag låtsas inte som något annat.
Jag tycker om gentlmän, jag tänder på män som "tar hand om" saker, tar hand om notan, tar hand om det mesta "penningrelaterat". Jag vll inte vara den som styr förhållandet. Jag vill att han ordnar upp det mesta. Att han är den dominanta i förhållandet.
Det är det som gör dig till ett våp i mina ögon. Även om du har valt det. -
hummena skrev 2011-10-10 21:54:08 följande:Vad du tror eller inte i "smygg" är helt och hållet upp till dig. Vad jag vet om mig själv är att jag tjänar mer pengar än de flesta män och inte behöver vara beroende av att någon ska betala för mig.
Om du vill hora ut dig är det upp till dig, men då får du acceptera att vissa av oss har lite mer värdighet än så. -
Du dömer andra efter dig själv. Försök vidga dina vyer; alla ljuger inte om vad de vill ha, varken öppet eller "i smygg".fihima skrev 2011-10-10 21:49:18 följande:Ni kvinnor som säger att ni är självständiga och betalar gärna för sig "och skäms för man ska betala för er"
jag tror att ni vill ha i smygg en som gärna betalar allt och alltid sluta ljuga bara -
Jag hade föredragit det senare faktiskt.Brünnhilde skrev 2011-10-14 19:15:34 följande:Det är bara det, att arbetslivet inte är hela livet. Och att vad du kallar "de traditionella könsrollerna" är nödvändiga för det uråldriga spelet mellan könen...
Kommer förresten att tänka på en svensk sketch (minns inte med vem). Gubben sa i alla fall, att det var så svårt nuförtiden när man inte får ge kvinnor komplimanger för deras utseende, för då är det "sexistiskt". Vad ska man säga till en kvinna nu då -"ni ser mycket jämlik ut idag"?
Varför skulle könsroller vara nödvändiga för "det uråldriga spelet mellan könen"? På vilket sätt behövs det några roller alls för att människor ska bli kära i varandra? Förklara gärna, för jag förstår inte alls vad du menar. -
Men nu har du ju fel. Dels i att du tror att din åsikt gäller för alla, men också eftersom det inte är sant. Det finns män som tänder på manhaftiga kvinnor, och kvinnor som tänder på feminina män.Brünnhilde skrev 2011-10-14 19:37:15 följande:För att det inte _är_ "roller", utan naturliga skillnader mellan könen, som vi är programmerade att reagera på hos det motsatta könet. Män tänder inte på manhaftiga kvinnor, och kvinnor tänder inte på feminina män. Så enkelt är det.
Vi är inte programmerade att reagera på enbart dessa roller (och ja, de är roller), vi påverkas av lukter, röster, kort sagt allt unikt för den individ som intresserar oss.
Om du är enkelspårig nog att tända på "alfahannar" som signalerar stereotypa mansbilder, och skickar ut signaler för motsvarande kvinnliga stereotyp, så kan du göra det.
Vi andra släpper loss och experimenterar lite, och gör ett försök att se människor istället för kön. -
Om du bara kan döma alla utifrån dig själv orkar jag inte övertyga dig. Jag är tacksam över att du är i en minoritet. Världen är så mycket mer än du kan ana. Men ha det så normalt.Brünnhilde skrev 2011-10-14 20:43:07 följande:Självklart finns det folk till allt... Men det normala mönstret är det jag skrev. Det ser man ju bara om man kollar på populär fiction - som bygger just på den minsta gemensamma nämnaren, för att den ska tilltala så många som möjligt. Hollywoodfilmer, TV-serier, tecknade äventyrsserier, populära romaner typ Harlequin. Männen uppfyller alla de typiska Alfahanekriterierna i sådant som vänder sig till kvinnor, och vice versa.
Kvinnor vill helt enkelt ha en man som Dolph Lundgren om de får välja... Och män vill ha en kvinna som Jennifer Lopez. Sedan är det tyvärr en sanning, att praktexemplaren inte räcker åt alla. Utan att de flesta måste "lära sig älska den de får", eller leva ensamma. -
Vänligen uttala dig inte om min vilja.Ermenegildo skrev 2011-10-14 20:47:28 följande:Nej det är inte bara roller. Nu argumenterar du ju - antagligen i din vilja att vara fin och modern - mot det som redan är belagt i forskning. Även om man av något skäl tycker det är stötande att män bjuder kvinnor på middag behöver man ju inte förneka att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor och att vad som attraherar hos det andra könet har en till stor del biologisk grund.
Man behöver inte heller dra slutsatser om vad som attraherar människor till varandra utifrån dem. Minst av allt bör man dra slutsatser om vad alla kvinnor eller alla män attraheras av baserat på dem.