Inlägg från: JuliaåRonjasmammis |Visa alla inlägg
  • JuliaåRonjasmammis

Fy skäms på er snåla svenska män

tricky skrev 2011-10-09 20:09:27 följande:
    Nej bada kristna. Han katolik och jag ortodox, dock ar vi inte ursprungligen svenska. Varfor? :)
    För att det synsättet att hans pengar är bådas men hennes är bara hennes, är det vanliga bland muslimer.
    Life's a bitch and then you die
  • JuliaåRonjasmammis
    An0nym0us skrev 2011-10-09 20:31:20 följande:

Mitt ex var från Hawaii och det var verkligen en gentleman...han bjöd alltid, gav mig blommor och var hur romantisk som helst....saknar honom faktiskt även fast min nuvarande är svensk och inte snål men inte lika generös. Samma sak med killar i England, också väldigt generösa men kanske inte så romantiska iofs..

Men bjöd alltid.

Jag tycker bara det är en attraktiv egenskap hos män...det är något genetiskt tror jag :)

"Något genetiskt"?! Det är alltid trevligt med generösa och givmilda människor, oavsett kön, men jag vet inte om det är rätt att kalla det "genetiskt".

Däremot är det väldigt otrevligt och oattraktivt med människor som kräver saker med hänvisning till att det är deras "rätt" enbart grundat på deras könsorgan.

Men det finns ju folk till allt. Jag börjar på allvar fundera på om det där med allmän rösträtt är någon större hit, efter att ha läst den här tråden. Kvinnor som inte kan tänka själva, inte öppna en dörr, inte betala sin egen mat utan behöver en man för dessa saker, borde nog vid närmare eftertanke inte heller ha någon rösträtt i allmäna val. 
  • JuliaåRonjasmammis
    tricky skrev 2011-10-09 20:19:43 följande:
    Tycker du? Jag tycker det nastan har varit tvartom bland muslimer, att kvinnan tyvarr nastan aldrig har haft egna pengar och att mannen har koll pa hela ekonomin och bestammer. Ar inte fordomsfull utan detta ar tyvarr det jag har fatt se och hora. OT I know.
    Läs på lite om Islam så ser du vad de själva anser gälla. 
  • JuliaåRonjasmammis
    MiScHoOo skrev 2011-10-09 20:23:55 följande:
    Ja, det är bara ett ex. Kommer ihåg när jag hände med många svenska vänner, bland annat så ska dem äta middag och själv ska man vänta tills dem är färdiga och inte har blivit erbjuden och är dem hemma hos oss så får dem allt.

Men innerst inne tror jag inte dem tycker om att bli kallade snåla utan ekonomiska, lite skratt retande.

Vi med andra kulturer förstår inte hur man kan gå på ett ställe och äta medan med personen ska sitta och titta på. Vi känner en skam/ dåligt samvete. för att vad vet man, kanske personen har inte haft råd att äta på hela dagen osv.

Därför är vi många utlänningar som betalar för andra uppfattas som slösare/ dumma i huvudet osv. Men den dagen jag dör tar jag inte mina pengar med mig, njuter av livet så länge den varar       
    Du är inte svensk alltså? 
  • JuliaåRonjasmammis
    An0nym0us skrev 2011-10-09 20:48:30 följande:
    Jag halvskojar men jag tror faktiskt det kan ligga något i "hunter/gatherer" teorin.

För mig blir en man genast mycket mer attraktiv om han visar tecken på att han kan ta hand om sig själv och andra och vill skydda och ta hand om kvinnan han älskar.

Lite grottmänniska över det hela men jag kan inte hjälpa att jag tänder på en man som är maskulin :)
    Vad som anses som en maskulin man varierar ju mellan personer och kulturer. Min egen man får nog karaktäriseras som rätt traditionellt maskulin rent utseendemässigt, däremot är han tack och lov inte det som person. Hade han varit det som många här anser "maskulin", hade vi inte varit gifta. 

För mig är det viktiga att en människa är genuin och äkta, är intelligent och har humor samt är jämställd. Snubbar som håller på och spelar något slags könsrollsspel, vill verka macho och klappa mig på huvudet göre sig icke besvär.
    tricky skrev 2011-10-09 20:49:23 följande:
    Att mannens pengar ar vara pengar och mina pengar ar mina pengar ar sa amerikanskt det kan bli sa jag tror du ar ute och cyklar.
    Du får väl fråga muslimerna här på forumet. I en mängd trådar hävdar de just det. Men...Lolilla har mer än en poäng här;
    Ökänd skrev 2011-10-09 21:02:33 följande:
    Och det finns inga likheter mellan amerikansk style och islam menar du? Tillåt mig småle.
  • JuliaåRonjasmammis
    An0nym0us skrev 2011-10-09 21:27:57 följande:

Det behöver väl inte betyda att han är rädd för en självständig kvinna?

Bara för att en man betalar på dejter betyder inte det att han är "rädd" för kvinnor som är självförsörjande...Feminism i all ära men det börjar påminna mig om kvinnor som ryter till när en man håller öppet dörren för en här...

Att hålla upp dörren för den som kommer efter har ju inget med kön att göra, det är helt enkelt något som väluppfostrade och välfungerande människor gör som en trevlig gest för vem som än råkar komma efter. Oavsett om det är en vuxen eller ett barn, en kvinna eller en man.

Hyfs, helt enkelt.
  • JuliaåRonjasmammis
    mylife skrev 2011-10-09 22:34:50 följande:
    Vi kan prata jämnställdhet när kvinnan har lika hög lön som mannen.

Eller när alla pappor tar lika mkt ledigt för sina barn som kvinnorna.

Eller kvinnorna som får ta hand om barnen heltid när mannen tröttnat och lämnat.

Och nej jag har inte ngt av detta ovan. Varannan vecka har gällt för oss, men en liten eftertanke om vad som är jämnställt. Inte ett skit är mitt svar.       
    Oj, här blev det fruktsallad av stora mått. Något jag ogillar skarpt både bokstavligt och bildlikt.

Ibland är det verkligen en bra idé att skilja på äpplen och päron.
  • JuliaåRonjasmammis
    1978 skrev 2011-10-09 22:49:02 följande:
    Om två män eller två kvinnor går på dejt, hur menar ni "mannen-ska-betala-anhängare" att de ska lösa det? Männen betalar dubbelt och kvinnorna tar till springnotan?
    Heteronormen är som vanligt helt regerande. Att två människor av samma kön skulle kunna dejta finns helt enkelt inte ens i vissa människors fantasi.
  • JuliaåRonjasmammis
    mylife skrev 2011-10-09 22:51:28 följande:
    Därför att seden är sådan. Det är norm och en fin gest som är ursprunget i vår kultur och i många andra kulturer. Du har det helt enkelt inom dig därför att du är uppfostrad så utan att någon egentligen har sagt det till dig. Det ingår i din grundkultur dvs återigen vanligt svenskt bondförnuft sedan i princip flera hundra år tillbaka.
    Det var nog något av det dummaste jag läst hittills, sedan jag började läsa den här tråden.

Tror du att jul, påsk och midsommar är något typiskt för "svensk kultur" också?
  • JuliaåRonjasmammis
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-10-09 22:57:13 följande:
    Heteronormen är norm av en anledning. Allt annat är, hur man än vrider och vänder på det, undantag.
    En norm är en sak, brist på fantasi något helt annat.
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män