Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Fy skäms på er snåla svenska män

Vem skulle vilja gå på en andra dejt med någon som kräver att man betalar för att man råkar vara man? Jag skulle verkligen inte vilja göra det.

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det galnaste i hela den här debatten måste vara spelet om att kvinnan säger "nej, men jag betalar själv" för att sedan förvänta sig bli övertalad och krusad.

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    An0nym0us skrev 2011-10-09 22:39:26 följande:

Om jag bjuder ut en kille så säger jag självklart att jag kan betala men om han låter mig betala så blir det nog inte en andra dejt...det är avtändande när en kille låter en betala på första dejten.

Nu skulle jag aldrig bjuda ut en kille men OM och sen så har vi ju dom som bjuder ut en och vill dela på notan och där är det samma sak som gäller...blir förmodligen ingen andra dejt med andra ord...och om en kille vill att jag ska betala för ALLT när det var han som bjöd ut mig...ja då blir det tack å hej direkt, jag betalar min del och sen går jag.

Dubbla standarder alltså.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mylife skrev 2011-10-09 22:51:28 följande:
    Därför att seden är sådan. Det är norm och en fin gest som är ursprunget i vår kultur och i många andra kulturer. Du har det helt enkelt inom dig därför att du är uppfostrad så utan att någon egentligen har sagt det till dig. Det ingår i din grundkultur dvs återigen vanligt svenskt bondförnuft sedan i princip flera hundra år tillbaka.
    "Har det helt enkelt inom dig"?

Hur vet du det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mylife skrev 2011-10-09 23:02:59 följande:
    Ja det är helt uppenbart att alla inte har det. Troligtvis en klassfråga? Tror du det eller vad är det?
    Nej, jag tror att det är en fråga om värderingar.

Det är ett ganska stort fokus på klass i den här diskussionen måste jag säga.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mylife skrev 2011-10-09 23:07:18 följande:
    Ja men då värderar du inte att du ska bjuda om du träffar någon på en fest och sen bjuder ut henne på middag.  Då ska hon stå för sin del fast du har intresse av att bjuda ut henne därför att du anser att hon verkar intressant och du vill bjuda henne på mat och sitta och prata.
    Om jag bjuder ut någon på middag bjuder jag, alltid. Oavsett om det är en man, en kvinna, vän eller främling.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    RS89 skrev 2011-10-09 23:43:05 följande:
    hahahah bästa rubriken på länge!

förstår inte varför det finns 46 sidor i denna tråden. TS har ju mer än rätt? 

det är sååå pinsamt gå ut med en kille som är typiskt svenskt uppfostrad...hahaha, även om man e tillsammans så vill han betala för sig! när man går ut så ska ju killen betala, annars ska man väl inte gå ut? (okej om man har bra kontakt kan man ju komma överrens om att kvinnan betalar om mannen har dåligt med cash).

mitt ex frågade mig en gång framför min mamma om vi skulle gå ut och äta middag... jag svarade ju "ja"...vågade inte säga sen att jag fick betala för min egen mat ><....

tyvärr så gäller detta inte bara svenskar, även invandrare som "försvenskar sig"... 
    men det är ett svenskt (om inte västerlänskt) fenomen! 
    Varför ska killen betala?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    An0nym0us skrev 2011-10-10 00:13:40 följande:

Jag tror det är en viss typ av oss som tycker om killar/män som betalar :)

Vi tycker om traditionella gentlemän helt enkelt.

OT: Men jag älskar den här tråden :) Kul att se hur olika vi alla är.

Din/er personliga preferens är knappast det som diskuteras här. Det är det här med "killen ska betala", "killen förväntas betala" det handlar om.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    RS89 skrev 2011-10-10 00:34:00 följande:
    hahaha ni kan säga vad ni vill.... men snåla män är dryga, svenska eller ej!

btw för att vara seriös det här är ingen j*vla debatt om rasism, jämlikhet eller vad det ni nu försöker få utav det. det här är en debatt om allmän kultivering...om en kille bjuder ut en såklart att det är han som ska betala och vice versa.... och jag skrev faktiskt ett exempel, om mitt ex som bjuder ut men vägrar betala. 
    sånt är bara..."äckligt" för att citera en av de mest omogna svar jag någonsin läst.
    Om en man bjuder så bjuder han förstås, det är nog i stort sett alla överens. Det alla inte är överens om är att killen ska bjuda om man tar beslutet att äta/gå på bio/dansa ihop eller på kvinnans initiativ.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    An0nym0us skrev 2011-10-10 00:38:28 följande:

Ja? Och jag svarade på din fråga.

Vissa av oss tycker om när killen betalar för att det signalerar att han är en gentleman.

Undermedvetet eller ej, vi tänder på det, vi tycker om när killen betalar.

Olka personer har gett dig svar på varför dom tycker om när mannen betalar....du verkar nte nöjd med svaren du   fått.

Frågan var inte vad ni tycker om utan varför killen ska bjuda, vilket den jag citerade (och alltså vände min fråga till) skrev. En allmänt ställd fråga.

Inte vad ni tycker är trevligt och attraktivt.
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män