Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Fy skäms på er snåla svenska män

fihima skrev 2011-10-09 10:58:06 följande:
    Svenska män är kända som väldig snåla vad är detta att man ska pa dejt med en svensk man och han betalar för sin egen tallrik eller ga pa bio och betala för sitt eget billjet kan inte fatta hur snal man far vara. Har sätt kvinnor klaga över att deras sambo, män vill ha delat ekonomi, vadå är inte hans pengar lika mycket som min och min hans. 
    Att man vill ha "delad" ekonomi behöver inte betyda att man är snål.
    Jag bruckar se i mcdonald unga killar som sitter och äter medan den andra bara sitter och tittar pa alltsa kan inte dem bjuda honom istället att han bara sitter där och glor han kanske inte hade pengar just da.
    Det är inte ens säkert att personen som "tittar på" vill ha något att äta, han kanske ska äta senare eller redan har ätit. Det var inte alls ovanligt när jag var "ung kille" och det sker regelbundet fortfarande. Jag har aldrig stött på en vän som låter en annan vän sitta och titta på för att de inte har pengar.
    Väldig konstig lanar man 10 kr fran en svensk vill de  ha det nästa dag sina 10 kr.
    Tycker du att det är något konstigt med det? Enskilda personer är inte banker, jag lånar gärna ut den sortens summor till någon men jag förväntar mig det tillbaka "nästa dag" (eller vad man nu har kommit överens om). Vill jag inte låna ut så säger jag helt enkelt "nej, jag bjuder den här gången" om någon frågor om han/hon får låna lite pengar till något att dricka eller en pizza eller liknande.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Erna skrev 2011-10-09 13:58:30 följande:
    För 40 år sen i Sverige så var det tillåtet med barnaga, Sverige hjälpte nazisterna som gasade/mördade ihjäl flera miljoner människor, och kollar man tillbaka för lite mer än 100 år sen så brände man flera tusentals kvinnor på bålar enbart för man trodde att dem var häxor. Logiken i detta tänkande?
    Flera tusentals kvinnor? Vilken källa har du för det påståendet? Vad jag vet var det ett par hundra kvinnor som avrättades för att vara häxa (och alla brändes verkligen inte på bål).
    Erna skrev 2011-10-09 13:58:30 följande:
    En tanke även bara; det är kvinnorna som bidrar med det intellektuella här i landet, inte männen!
    Hur tänker du då? Är det inte ett samhälle sammansatt av män och kvinnor som står för det intellektuella?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tricky skrev 2011-10-09 14:04:35 följande:
    Hade han bett mig betala for mig sjalv hade jag gjort, och betalat for honom med. Men det hade varit javligt oattraktivt i mina ogon.
    Varför är det oattraktivt?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tricky skrev 2011-10-09 14:20:39 följande:
    Jag bara tycker det faktiskt.
    Jaha.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tricky skrev 2011-10-09 14:37:29 följande:
    Ahhhh sluta vara bitter, inte mitt fel att ni lever i fornekelse och lurar er sjalva att ni verkligen inte vill ha blommor eller bli bjuden pa middag nan gang haha.
    Vem har sagt det? Det är möjligen inte så att dina egna förutfattade meningar lyser igenom här?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sockertoppen27 skrev 2011-10-09 17:38:20 följande:
    En riktig man bjuder alltid på första dejten. Det handlar inte om att man inte har pengar utan det är en princip. 
    Det är en princip som du har ställt upp (eller accepterat, du kom ju knappast på den), du kan inte räkna med att alla ska följa den.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tricky skrev 2011-10-09 19:12:25 följande:
    Sluta ta at dig, bjud frugan eller mannen pa donkan utan att fraga om 48 kronor nan gang :)
    Du verkar ha fått för dig att det handlar om att man alltid delar lika på allt ned till minsta krona. Du har missuppfattat där, det är när det förväntas att man ska bjuda som folk har pratat om i tråden.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mylife skrev 2011-10-09 19:13:17 följande:
    Jag håller med TS. Som tur är har jag bara träffat män som bjuder de första gångerna man är ute.

Man kan inte begära att de ska bjuda jämt men i början av relationen. Skulle jag dejta en man som inte bjuder på första dejten skulle han inte få en andra chans. 
    Varför förväntar du dig att de ska bjuda första gångerna? Varför kan du inte lika gärna göra det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tricky skrev 2011-10-09 19:20:43 följande:
    Utifran de argument ni dividerar om sa antar jag att kan man vara sa snal som ni har visat sa kan man aven fraga om kronor :)
    Du har som sagt missförstått hela poängen. Det är vad jag kan se ingen som har motsatt sig att bjuda eller bli bjuden då och då, det är när andra förväntar sig att man ska bli bjuden personer i tråden vänder sig mot.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Bjuder jag ut någon på middag bjuder jag givetvis. Äter jag middag ihop med någon, även om det är en "dejt" så betalar man var för sig.

Jag kan tänka mig att bjuda familj, vänner, dejter och främlingar men jag gör det på mitt initiativ för att jag vill, inte för att jag förväntas göra det.

Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män