Inlägg från: Brünnhilde |Visa alla inlägg
  • Brünnhilde

Fy skäms på er snåla svenska män

Det där är jättesvårt, eftersom ingen verkar veta vad som gäller nu. I USA är det fortfarande så, att pojken bjuder flickan på dejt och då betalar han allting. Ingen behöver gruva sig för vad som ska hända när notan kommer, eller försöka truga på den andre någonting. Alla _vet_ - och det måste kännas väldigt bra!

Här vet man ju aldrig om mannen förväntar sig att man ska betala sin halva (viktigt att veta om man går på något dyrt ställe, så att man inte sitter där och inte har pengar så det räcker), eller om han tänker bjuda, eller - värst av allt - om han har uppfattningen att "tar hon emot mitt erbjudande att betala så får jag ersättning i form av sex efteråt".

Att fråga rakt ut hur han har tänkt är för genant...

Feministerna är säkert jättenöjda med att ha ställt till den här förvirringen. Men för många män _och_ kvinnor betyder det att de drar sig för att dejta överhuvudtaget, för att de är rädda för alla pinsamma situationer och missförstånd som kan uppstå... 

• Brünnhilde
    Sådant kan vara högst personligt, var förlovad med en Iranier, Det var det snålsate någonsin..köpte inte ens en hel pizza utan vi skulle dela för det var dyrt. Allt delades ner till öret och han klagade att han aldrig hade pengar för att sedan ha lagt undan närmare 80 000 bakom ryggen. Så klaga inte bara på svenskar 
    Det där har jag hört från flera som varit tillsammans med invandrare. "Generositeten" varar bara tills han fått henne fast. Sedan får hon stå för allting, för att han ska skicka pengar till släkten i hemlandet, eller lägga undan till ett startkapital för en firma i hemlandet när han återvänder, eller sådana saker. (Självklart förekommer det att invandrarkvinnor gör så också, men det känns ännu mer onaturligt för en kvinna att behöva försörja en man.)

Visst - svenska män _är_ ofta tråkiga och snåla, men man vet åtminstone vad man får. Det finns sällan en dold agenda som kommer fram senare... 
  • Brünnhilde
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-10-10 08:14:37 följande:
    Haha så vi byter ut en fördom mot en annan?

Ja jag säger då det... 
    Det är inte fördomar, utan erfarenheter som kommit fram i min släkt-, vän- och bekantskapskrets.

En kvinna, som var gift med en man från Pakistan, blev till och med lurad att sälja sin bostadsrätt och ge honom pengarna, som skulle investeras i mannens familjeföretag i hemlandet. Han lockade med att de skulle flytta dit tillsammans sedan. Det visade sig naturligtvis att firman inte existerade... 
  • Brünnhilde
    Jäjd skrev 2011-10-09 16:11:48 följande:

Men du håller alltså med om att svenska män är snåla och det är ett resultat av feminismen?    
    Att många män är snåla i största allmänhet har nog inget med feminismen att göra. Men just det här ogentlemannamässiga beteendet, som inte bara handlar om pengar utan även om gester som inte kostar något, är nog i mångt och mycket feminismens fel, ja.

Jag tror också att det handlar om osäkerhet. Och jag anser att det _är_ feministerna som har ställt till det. Många kvinnor - det framgår ju inte minst här i tråden - drömmer om att få bli lite uppvaktade och omhändertagna. Men den officiella "sanningen" som sprids nu, är att alla kvinnor vill vara precis som män. Så männen vågar inte försöka sådana saker som att hålla upp dörren eller betala notan eller erbjuda en kvinna sin sittplats, för att de är rädda att kvinnorna ska bli kränkta... Fastän endast ett litet antal extremfeminister skulle bli det. 

Feministerna har förstört för alla kvinnor som vill vara kvinnor och män som vill vara män - och det är ändå majoriteten... Numera är sådant där inte viktigt för mig längre - jag kan bara skratta åt mäns töntande. Men när jag var ung kunde jag bli jätteledsen när någon man bar sig töntigt åt. Typ den gången när jag för lättklädd och sa flera gånger att jag frös, och mannen som jag promenerade med inte erbjöd mig sin jacka. Trots att han var väl påpälsad... Jag blev direkt _sårad_, faktiskt - man börjar ju nästan undra om det är fel på en själv, om mannen inte tycker att man är värd omtanke och hänsyn.
  • Brünnhilde
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-10-10 08:26:50 följande:
    Enskilda erfarenheter.
    Dessutom har tråden inte direkt kommit att handla om flyktingar från Pakistan osv, utan om t ex kvinnor som är gifta med em amerikan som alltid insisterar på att betala. Detta är knappast ett "invandrarmänbeteende".

Kvinnan du talar om blev lurad, genom vad? Att han betalar för middagen när de går ut och äter tillsammans? För det är typ vad tråden handlar om, eller kommit att handla om. Det hör även den amerikanska kulturen till, att mannen liksom betalar, eller till och med håller upp dörrar, sådant var jag hela tiden med om när jag bodde där. I Sverige? Not so much.

Ser inte hur ditt exempel är relevant alls i tråden. Ser heller inte hur din generalisering i det första inlägget är bättre än TS generalisering.      
    Det kom upp eftersom någon påstod att det bara är svenska män som är tråkiga och snåla, medan "utländska" är så mycket mera gentlemannamässiga och generösa. Och då kontrar jag med att detta mera gentlemannamässiga beteende finns praktiskt taget överallt i världen utom i de nordiska länderna. Det är inte alls bara i USA, utan man behöver inte komma längre ner i Europa än till Österrike och f.d. Västtyskland (i alla fall den sydliga katolska delen), för att stöta på män som håller upp dörrar och bär ens väskor och bjuder på middag som en självklarhet. 

_Men_ att man måste vara på sin vakt när det gäller invandrare ifrån fattiga länder, och även män i dessa länder som man kan stöta på när man själv är därnere som turist. Eftersom många är ute efter att få komma till Sverige/stanna i Sverige och leva på bidrag. En svensk partner ses bara som en väg till det målet!

Och eftersom vi är så svältfödda på att bli behandlade som damer av de svenska männen hemma, så kan vi väldigt lätt smälta om en sydländsk/arabisk/afrikansk gentleman kopplar på hela arsenalen av tjusiga förförelseknep... En tjusighet som snabbt tar slut, när man sitter fast med honom i en lägenhet i Fisksätra...
  • Brünnhilde
    Petronella01 skrev 2011-10-10 08:34:57 följande:
    Om jag hade varit man tror jag att jag hade undrat vad du var för bimbo som inte kunde klä dig ordentligt.
    Jo - och det är ju just sådana attityder till kvinnor som är så avtändande...
  • Brünnhilde
    Emmel skrev 2011-10-10 08:47:07 följande:
    Hade du gett honom din jacka, tröja etc som han frysit och du varit helt perfekt klädd eller hade du tänkt "ja, ja, nästa gång kanske du klär på dig ordentligt"?

Hade du förväntat dig att en annan kvinna skulle ha erbjudit dig sin jacka etc, eller är det bara män som ska ha den generösa gesten och frysa om kvinnan är dum nog att inte klä på sig ordentligt?  
    Jag tycker att en man ska erbjuda sin rock, jacka etc. till en kvinna som fryser, som en gentlemannamässig gest. Sedan kan man förstås erbjuda en kompis av samma kön också, precis som man kan bjuda en väninna på mat om man vet att hon har ont om pengar. Men detta är något helt annat.
  • Brünnhilde

Förresten är jag inte ensam om att tänka så. Om "ni" läser på om "Alfahannar" t.ex., på sådana där sidor för män som har svårt att få kontakt med kvinnor, så står det just om hur viktigt det är för en kvinna att få känna sig trygg och omhändertagen. Hur enormt grundläggande detta är. Och går man till sig själv, så faller man ju _direkt_ för en man som kan visa upp det beteendet. Det behöver inte ens gälla några stora saker, som innebär verkliga risker eller uppoffringar för mannen. Utan det kan räcka med de där små gesterna...

• Brünnhilde
    Emmel skrev 2011-10-10 08:57:12 följande:
    Jag har den otroligt konstiga åsikten att ALLA behöver få känna sig trygg och omhändertagen, även män faktiskt. Jag förstår inte riktigt vad det är för gen som kvinnor har, som inte finns hos män, och som gör att vi måste få bli mer omhändertagen och känna oss mer trygga än männen. Kan den som hittat den genen berätta var den sitter?
    Det är faktiskt mycket troligt att det _finns_ en sådan gen, till och med! Eller kanske flera som samspelar. Vårt genom har nämligen inte förändrats på 10 000 år. Och för 10 000 år sedan kunde inte en gravid kvinna överleva ensam. Hon var helt beroende av att mannen, vars barn hon bar, jagade åt henne också medan hon var höggravid och bunden av spädbarnet. Försedde henne med kött och skinn att göra kläder av, och djurhudar för att hålla hyddan varm. Samt att han skyddade henne och barnet mot rovdjur och andra stammar...

Att bli tillsammans med en mesig tönt på den tiden hade varit en dödsdom...

Helt säkert är det detta som sitter i oss än, och som får oss att reagera så positivt på män som tar initiativ, visar att de har pengar så att de kan förse oss och våra kommande barn med mat och husrum, och ser till att vi kommer hem ordentligt, t.ex. genom att beställa och förbetala en taxi. 
  • Brünnhilde
    Emmel skrev 2011-10-10 08:58:15 följande:
    Ska han erbjuda sin rock etc. ÄVEN om det medför att han kommer att frysa?
    Tja - han har ju halva inne om han gör det..!
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män