Inlägg från: Kattdamen |Visa alla inlägg
  • Kattdamen

Fy skäms på er snåla svenska män

fihima skrev 2011-10-09 12:43:12 följande:
    jag tillfredsställer ingen tyvär 
    jag tilllater inte ligga runt som era brudar gör jag skriver det jag har sätt med svenska männ och manga klagande kvinnor 
    Tillfredsställer du inte din man?
  • Kattdamen
    tricky skrev 2011-10-09 13:19:31 följande:
    Haha varfor skulle man bli behandlad som ett vap utan hjarna bara for att man har en partner som vill betala nar man ar pa restaurang och dylikt? Klart ni ar avundsjuka som har partners som vill att ni ska betala for er mat nar ni sitter pa donkan haha :) Charmigt!
    Kvittar det inte vem som betalar om pengarna är gemensamma?
  • Kattdamen
    pluppfamiljen skrev 2011-10-09 16:16:55 följande:
    Jag håller men det är många män jag valt bort för att de inte betalt min nota på första dejten... Min man är generös (Just därför jag valde honom till min man) Hjärta
    Betalade du notan då eller?
  • Kattdamen
    tricky skrev 2011-10-09 18:15:15 följande:
    Det ar val klart att ni inte kan fatta att mannen ska betala pa forsta dejten eller sluta snala senare under forhallandet, det ar klart ni dividerar om att ni visst vill betala, jamlikhet och bla bla bla. Det handlar ju inte om vardet av pengarna, det ar en gest och en princip. Men det ar ju lika svart att trycka in detta i era militanta huven som aldrig har haft en man som oppnat dorren for er som att saga till paven att gud inte finns. Men jag vet att ni innerst inne bara kanner en viss sorts avundsjuka for kvinnor som har hittat man som villkorlost ar uppfostrade nog att betala pa forsta dejten tex och inte kommer be er om en 50 lapp som han har spenderat for er pa donkan. Ni kan ju atervanda till era svenne liv och rakna varenda krona ni spenderar for varandra.
    Mannen ska inte betala, det är ingen lag på det. Man gör det som passar en själv bäst.

Det är många par i Sverige som har gemensam ekonomi. Hur ska man gå tillväga då?
  • Kattdamen
    Ermenegildo skrev 2011-10-09 19:33:50 följande:
    Självklart bjuder man på allt på en dejt, allt annat är tölpaktigt. Jag bjuder också alltid på de luncher jag själv tagit initiativet till. Kan bli rätt irriterad när någon ligger på och vill äta lunch med en och sen har de inte hyfs nog att bjuda. Pengarna spelar ingen roll men det är en stilfråga.
    Fast det gäller ju även om det är kvinnan som har insisterat på att äta middag eller lunch. Då får ju hon betala, man kan inte räkna med att någon annan betalar om man bjuder ut dem på dejt.
  • Kattdamen
    tricky skrev 2011-10-09 19:33:26 följande:
    Grejen ar ju att man bara insisterar for att det ska vara en gest. Inte fan ska han lata mig betala for att jag insisterar, det borde ju han fatta.

Grejen ar den att, ni verkar vara for isolerade i just sverige. Tro det eller ej men denna diskussionen hade nog inte varit i liv sarskilt lange utanfor sverige :) Svenne bonder alltsa...Kom ut till varlden lite grann :)
    Men hur ska man göra som par med gemensam ekonomi?
  • Kattdamen
    tricky skrev 2011-10-09 19:44:54 följande:
    Min man betalade for mig nar vi inte kande varann, och han betalar alltid nu nar vi aven kanner varandra (forutom de ganger man maste kriga for att betala nagot). Sa svaret ar ja.
    Men ni har alltså inte gemensam ekonomi?
  • Kattdamen

Om någon bjöd ut mig på middag, så räknar jag med att de betalar. Annars skulle de inte säga att de bjöd ut mig på middag.

Fast nu går jag inte ut med folk på det viset heller.

• Kattdamen
    tricky skrev 2011-10-09 19:55:07 följande:
    Beratta for mig din definition av gemensam ekonomi sa ska jag tala om for dig om vi har eller inte.
    Alla pengar som kommer in läggs i gemensam pott och är bådas lika mycket.
  • Kattdamen
    Genghis skrev 2011-10-09 19:56:52 följande:
    På samma sätt som att jag kan fråga en kompis om hon vill följa med mig och shoppa utan att ha för avsikt att betala för henne. 

Man frågar om den andra vill spendera en kväll i ens sällskap, vill man träffa den som frågar så lite att man inte gör det gratis kan man ju säga nej. 
    Fast man uttrycker sig annorlunda. Bjuder man någon så bjuder man. Annars kan man fråga om personen vill göra sällskap till middag, då skulle jag inte räkna med att den bjöd.
  • Kattdamen
    tricky skrev 2011-10-09 19:58:57 följande:
    Nej vi har inte gemensam ekonomi. Hans pengar ar vara pengar och mina pengar ar mina pengar.

Men mina foraldrar och brossans familj har gemensam ekonomi, och anda vet jag att min pappa alltid star for restaurang besoken och samma sak med brossan.
    Okej, vi kör inte på det viset. Vi har helt gemensam ekonomi, alla pengar som kommer in är våra. Vi tycker det är enklast, helt klart.

Hur ska man då gå tillväga?
  • Kattdamen
    Genghis skrev 2011-10-09 20:00:27 följande:
    Sant. Om någon skulle uttrycka sig: "jag vill bjuda dig på middag", så skulle jag också utgå ifrån att de skulle betala. Om det däremot var en date, där killen hade frågat om jag ville följa med på bio, skulle jag inte ta för givet att han skulle betala bara för att han är man.
    Nej, det hela handlar om hur man uttrycker sig. Jag skulle bara räkna med att folk betalar om de säger sig vilja bjuda på mig på de olika aktiviteterna.
  • Kattdamen
    tricky skrev 2011-10-09 20:07:57 följande:
    Men vada? Da finns det ju inte mina och dina pengar? Da handlar det ju bara om vem som ger kortet eller kontanterna? Da kan man ju inte utga ifran att mannen eller kvinnan betalar, alla pengar som kommer in ar ju badas, sa da finns ju inte denna uppdelning? Ar jag helt ute och cyklar?

Men sa har inte diskussion varit tidigare. Det har handlat om ena gangen betalar jag och andra gangen betalar han/hon, men da antar man ju att de inte har gemensam ekonomi, visst? Sen har diskussion handlat om forsta dejterna vilket ocksa ar en annan femma och inte relevant att ta upp i detta svaret till dig.
    Du drog upp din make, och hur ni gjorde.

Jag undrade hur man gjorde om man har helt gemensam ekonomi.

Sen var jag aldrig ute på några dejter med min make innan vi blev tillsammans och flyttade ihop, så jag kan inte riktigt relatera.
  • Kattdamen
    Brünnhilde skrev 2011-10-10 08:49:52 följande:
    Jag tycker att en man ska erbjuda sin rock, jacka etc. till en kvinna som fryser, som en gentlemannamässig gest. Sedan kan man förstås erbjuda en kompis av samma kön också, precis som man kan bjuda en väninna på mat om man vet att hon har ont om pengar. Men detta är något helt annat.
    Gäller det alla män, till alla kvinnor?
  • Kattdamen
    Brünnhilde skrev 2011-10-10 09:27:57 följande:
    Ja, det tycker jag faktiskt. Men det är ju ännu mera viktigt om man har eller är ute efter ett erotiskt förhållande, såklart. 
    Så min make ska erbjuda sin rock till en främmande kvinna, för att hon fryser?
  • Kattdamen
    Brünnhilde skrev 2011-10-10 09:39:58 följande:
    Ja om du och din man och din väninna är ute och promenerar t.ex., och väninnan är för lättklädd och fryser, så kan han gott låna ut sin rock en bit på vägen i alla fall.
    Varför? Min man har inget ansvar över min väninna, inte ens om det skulle vara hans väninna har han det.

Det är då bättre att han håller rocken på, undviker att bli sjuk och kan dra in pengar till sin egen familj då.
  • Kattdamen
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-10-10 14:17:46 följande:
    "Generös" är, apropå ingenting, ett vanligt förekommande ord i kontaktannonser. Utmärkande för annonserna där just detta ord förekommer (som önskvärt attribut för mannen) är att de ofta är författade av kvinnor som förtäckt marknadsför sin prostitutionsverksamhet.
    Det finns väl även åt andra hållet, män som skriver att de är generösa när de söker en kvinna. De vill köpa sex helt enkelt.
    Det är vad jag utgår ifrån.
  • Kattdamen
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-10-10 14:59:03 följande:
    Ja, absolut. Borde givetvis ha nämnt även detta.
    Så, är du en generös man?
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män