Inlägg från: Jäjd |Visa alla inlägg
  • Jäjd

Fy skäms på er snåla svenska män

fihima skrev 2011-10-09 11:59:46 följande:
    jag saknar inte självkänsla  jag är snygg, ung , och hur perfekt somhälst  och df förskänar jag att man betalar allt och alltid för mig lol. 
    Vad fint att du skrev detta inlägg, nu behöver ingen undra om de ska ta dig på allvar eller inte.

Å andra sidan är dina åsikter i TS inte helt ovanliga. Jag skulle knappast tro att svenska män är snålare än invandrarmän, vilka jag antar att man förväntas jämföra med här, men visst finns det säkerligen generella skillnader i beteenden och seder jämfört med andra kulturer.

Det har dock inte ett skit med delad ekonomi att göra Skrattande   
  • Jäjd
    tricky skrev 2011-10-09 12:35:37 följande:
    Svenska man ar snala och det ar manga svenska tjejer ocksa. Men att svenska man ar snala beror pa att det inte finns den "man ska betala for kvinnor" normen, helt enkelt for att man utomlands ar mer man an scandinaviska man :)

Nar jag flyttade utomlands, till ett land som kryllade av folk fran olika nationaliteter traffade jag min nuvarande sambo. Det var nastan som en kulturkrock for mig nar han alltid insisterade att betala, att han sa till mig att jag inte ens skulle tanka tanken att ta upp min planbok. Och sa har det varit VARJE gang vi har atit ute tillsammans, MEN saklart har jag tvingat honom att forsta att jag ocksa vill betala och darmed gjort det manga av gangerna.

Nar jag kom hit forstod jag att sverige inte uppfostrar man :) Nar min sambo och jag skulle traffas andra gangen, kom han och hamtade upp mig med sin bil utanfor mitt hotell, han satte inne i bilen och nar han sag att jag kom hoppade han ut ur bilen kom till passagerar sidan och oppnade dorren for mig. Val dar inne fick jag rosor. Det har aldrig hant mig med svenska man och har svart att tro att detta ar i narheten av standard for charm hos svenska man.

Vi har varit tillsammans ett ar nu, och han haller alltid upp dorrar, och "damerna forst". Nu ar det sa att ni kanske tanker att det ar just han som ar otroligt charmig och valuppfostrad. Men nar det kommer till att betala for kvinnan nar man ater pa restaurang och gar pa bio ar det ABSOLUT standard dar jag bor, och som sagt finns en manga nationaliteter har. SA alltsa, sverige uppfostrar inga man :)
    Men är det verkligen något att eftersträva då? Är det inte bättre med en liten form av jämställdhet där? Jag skulle aldrig vilja ha en man som jag vore tvungen att insistera att få betala för någon gång. Jag behöver inte få dörrar öppnade eller en bunt rosor så fort jag sätter mig i bilen.

Vad uppfostrar Sverige då?  
  • Jäjd
    tricky skrev 2011-10-09 13:19:31 följande:
    Haha varfor skulle man bli behandlad som ett vap utan hjarna bara for att man har en partner som vill betala nar man ar pa restaurang och dylikt? Klart ni ar avundsjuka som har partners som vill att ni ska betala for er mat nar ni sitter pa donkan haha :) Charmigt!
    Vill du inte bli behandlad som en jämlike? Vore inte det lite trevligare?

Jag tycker det finns få saker som är så avtändande som att bli behandlad som en bräcklig varelse som ska tas om hand, men det finns förstås andra som går igång på det. Jag gör det som sagt inte och föredrar att ha en man som ser mig som sin partner- en som inte förväntar sig att bli bortsvept av röda rosor varje gång vi ses (jag blir hellre bortsvept av hans personlighet eller sättet han ser på mig på) eller inte ens tar med sig plånboken till middagen eller vad vi nu ska göra.
    Jag tycker det är charmigare med en man som ger lika mycket som han tar helt enkelt.   
  • Jäjd
    tricky skrev 2011-10-09 13:47:41 följande:
    Jag ser det verkligen inte som att jag inte blir behandlad som en jamlike bara for att han har stake nog att inte be mig att betala for mig sjalv. Dessutom sa gor jag det ofta, och om han inte later mig betala sa forsoker jag jamna ut det pa annat satt, som att tex kopa nagot for villan eller kopa hans favorit vin. Jag tror helt enkelt vi lever for olika livstil for att kunna forsta vad vi verkligen menar. Manga kan ju tro att det bara ar sahar i ett samhalle dar kvinnan inte kan ta hand om sig sjalv men det ar formodligen sa har bara for ni inte ar uppvaxta med dessa vardering och normer att det faktiskt kan vara sahar utan att kvinnan behover vara blast :)
    Vad har stake med något att göra? Män som inte konstant bjuder, håller upp varenda dörr, kastar fram rosor i bilar är alltså inte män med stake = "riktiga" män?
  • Jäjd
    tricky skrev 2011-10-09 13:56:32 följande:
    Ok Gudrun Schyman ta det lilla lugna nu haha !
    Varenda inlägg du skriver fullkomligen skriker "våp", det kanske kan vara bra att ha i åtanke om man är mån om att inte framställa sig som ett sådant.
  • Jäjd
    tricky skrev 2011-10-09 13:59:08 följande:
    Han har stake, for att han inte ber mig att betala for min del av notan. Jag hade skamts som fan, om jag var pa dejt och min dejt/partner hade bett mig betala for mig sjalv. Da ar du snal och inte man nog :)
    En upprepning är inte detsamma som förklaring.

Varför är en man inte en man om han inte konstant betalar?
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-09 14:01:19 följande:
    Det är ju precis tvärtom. Män som behandlar kvinnor som hjälplösa våp är de utan stake, de klarar inte av självständiga kvinnor. En riktig man behöver inte hålla upp dörrar eller plocka fram plånboken för att bevisa sin manlighet.
    Ja precis. Hur man överhuvudtaget får för sig att manlighet sitter i benägenheten att betala jämt och ständigt, hålla upp dörrar som dåtidens gentlemän för de fagra, fnissande kvinnorna och köpa en packe blommor är för mig en gåta.

• Jäjd
    tricky skrev 2011-10-09 14:19:52 följande:
    Inte att hon gjorde det, utan att tonarsmamman syftade pa det haha, om sa var fallet javlar vilket gott skratt jag fick.
    Det är nog fler än du som fått sig ett gott skratt här. Förmodligen inte åt samma sak då förstås.
  • Jäjd
    tricky skrev 2011-10-09 14:37:29 följande:
    Ahhhh sluta vara bitter, inte mitt fel att ni lever i fornekelse och lurar er sjalva att ni verkligen inte vill ha blommor eller bli bjuden pa middag nan gang haha.
    Varför tror du att jag är bitter? Jag har ju ganska ingående förklarat hur jag ser på det här vi pratat om här. Vi har helt enkelt inte samma uppfattning om vad som definierar manlighet och vad vi vill ha för slags relation. Det är inte konstigt att människor tycker olika.

Jag har för övrigt inget emot att bli bjuden på middag eller få blommor, det jag inte vill är att ha en man som inte har några andra lägen.  
  • Jäjd
    Brünnhilde skrev 2011-10-09 15:56:06 följande:
    Det där är jättesvårt, eftersom ingen verkar veta vad som gäller nu. I USA är det fortfarande så, att pojken bjuder flickan på dejt och då betalar han allting. Ingen behöver gruva sig för vad som ska hända när notan kommer, eller försöka truga på den andre någonting. Alla _vet_ - och det måste kännas väldigt bra!

Här vet man ju aldrig om mannen förväntar sig att man ska betala sin halva (viktigt att veta om man går på något dyrt ställe, så att man inte sitter där och inte har pengar så det räcker), eller om han tänker bjuda, eller - värst av allt - om han har uppfattningen att "tar hon emot mitt erbjudande att betala så får jag ersättning i form av sex efteråt".

Att fråga rakt ut hur han har tänkt är för genant...

Feministerna är säkert jättenöjda med att ha ställt till den här förvirringen. Men för många män _och_ kvinnor betyder det att de drar sig för att dejta överhuvudtaget, för att de är rädda för alla pinsamma situationer och missförstånd som kan uppstå... 
    Jag tror de allra flesta vet precis vad "som gäller" nu för tiden. Jag har aldrig varit med om några genanta situationer eller missförstånd. Jag har pengar och kan betala, men vill den som bjuder mig betala för denne göra det. Det är inget jag förväntar mig, det är inget konstigt alls faktiskt.
    Jag tycker det låter som att vissa försöker blåsa upp det här till något större och konstigare än det är.  

Jag har heller aldrig varit tvungen att betala en middag med sex. Är det vanligt alltså? Ja förutom för de som dras till män som prompt vill betala och hålla upp dörrar och sånt antar jag.

Men du håller alltså med om att svenska män är snåla och det är ett resultat av feminismen?    
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män