Inlägg från: Miss Cee |Visa alla inlägg
  • Miss Cee

Fy skäms på er snåla svenska män

fihima skrev 2011-10-09 10:58:06 följande:
    Han vill att man tillfredställa honom när han inte kan ge mig 1 kr.  
    Det där kallas prostitution.
  • Miss Cee

Ang den övergripande frågan i ts:

Pengar är jag fullt kapabel att skaffa själv. Det är HELT andra saker jag söker (och får) av min man.
    Och nej han är inte snål på något sätt. Men det som beskrivs i ts är inte generositet, det är något helt annat.

• Miss Cee

Hela bakgrunden till att män förväntas bjuda på dejter (och gör) i vissa länder/kulturer bygger på en verklighet eller en tidsepok där det var självklart att kvinnor inte arbetade som gifta, och alltså inte hade egen inkomst då. Samt att i de fall hon hade jobb som ung singel så fick hon betydligt sämre betalt än sina manliga kollegor, eftersom hon inte förväntades försörja någon familj utan bara skulle köpa smink för pengarna....

Hon HADE helt enkelt inte råd att vara jämställd, för hennes fickpengar kom från pappa/en halv lön. Och därför fick mannen betala. Dels så var dejtingen ett tillfälle för mannen att visa upp hur välbärgad han är/var, och hur bra kvinnan skulle bli försörjd  om de gifte sig.

Om man då idag kommer och att det ska vara självklart att mannen alltid betalar, och att den här traditionen/kulturen kommer ur någon form av "omtanke" och "dyrkande" så är jag minst sagt historielös. För att inte säga felinformerad.

• Miss Cee
    Ermenegildo skrev 2011-10-09 21:16:26 följande:
    Jag förstår det rationellt men emotionellt vill jag ändå bjuda. Och den dag den värsta ojämlikheten som kvarstår är att tjejer blir bjudna på middag kanske det ändå inte är så illa
    Det är inget fel i att bjuda någon man tycker är trevlig/gillar på middag eller något annat. Det är ett jättetrevligt initiativ att bjuda någon på en trevlig kväll.
    Det som är fel är när det förutsätts att det alltid är män som ska bjuda, oavsett omständigheterna, samt de kvinnor som utnyttjar detta faktum.

Har tyvärr hört åtskilliga kvinnor som tex går ut på krogen utan en spänn på fickan, och gör det till en sport att se till att bli bjuden hela kvällen, trots att de inte är ett dugg intresserade eller ens kan uppvisa normal hyfs och god uppfostran och tacka normalt. Tvärtom. De tar ölen, hånskrattar och går.
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män