Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

Fy skäms på er snåla svenska män

En man är snål om han inte utöver sin egen mat betalar för någon annan?

En kvinna som inte ens kan tänka sig att betala för sin egen mat är vad då?

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    tricky skrev 2011-10-09 13:25:45 följande:
    Det ar inte konstigt att din sambo bjuder dig fastan du ar man? Det gor jag med sa ofta han tillater mig :) Men det roliga for mig, ar att tex om ni kakar mat nanstans och lat oss saga notan blir totalt 160, och din sambos del 70, sa betalar du med kort och sen sa ska din sambo rota i planboken ta fran 70 kr som hon sedan ger dig, och sedan tar du emot 70 kr som ingenting? Det ar den biten som skammigt for mig :)
    Men så är det väl ingen som gör, antingen har man separata notor eller så betalar man varannan gång. Inga som helst problem...
  • riboflavin
    edonator skrev 2011-10-09 13:41:15 följande:
    Hade någon skapat en liknande tråd och skrivit lika nedsättande om afrikanska, arabiska, kinesiska eller serbiska män så är jag helt säker på att den trådstartaren klassats som rasist och tråden tagits bort.

Men för all del, i sak kan jag hålla med om att kvinnosynen är annorlunda i Sverige mot hur den är i exempelvis USA, på balkan, i Östeuropa eller i stora delar av Afrika. Å andra sidan har kvinnor här i Sverige rösträtt, världens mest jämställda löner, kvinnor blir myndiga vid samma ålder som män, de har fri aborträtt, lika arvsrätt, samma rättigheter som män att starta och driva företag, de får ta körkort och köra bil osv.

För fyrtio år sedan kunde kvinnor i Kabul gå med kort kjol och håret utsläppt. Även om det inte längre råder burkatvång i Afghanistan är det helt otänkbart för någon kvinna att gå klädd så idag. Så utvecklingen i världen är inte till kvinnornas fördel och många av de rättigheter kvinnor har i Sverige idag är jag tämligen säker på inte kommer finnas kvar om några hundra år.

Jag är glad att jag är man.
    Känns lite som om du nedvärderar oss kvinnor Solig

Det går trender även i jämställdhet, och hur denna ska manifesteras. Jag känner mig tämligen säker på att vi som gärna vill fortsätta vara jämställda kommer kämpa för det.

Men bakåtsträvare som TS gör det ju inte direkt lätt att hävda att "kvinnor kan".
    Jag måste ibland helt frångå det tänket (eftersom det finns så sanslöst mycket latrövar till brudar) och köra den individualistiska linjen "jag kan".

Emellanåt drabbas jag dock av ett enormt hat gentemot mitt eget kön, och ibland inte för allt i världen begripa varför vissa kvinnor (men även vissa män) har rösträtt...
  • riboflavin
    Bragdoll skrev 2011-10-09 16:28:53 följande:
    Jag tycker det är skitpinsamt att bli bjuden. Vad fan jag har väl egna pengar att handla för.
    Håller med.

De som dessutom rakt av förväntar sig och faktiskt indirekt kräver att bli bjudna måste ju ha missat något i sin uppfostran?
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män