Inlägg från: Fettot |Visa alla inlägg
  • Fettot

Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.

riboflavin skrev 2011-10-07 14:21:20 följande:
    Jag har också erfarenheten att råttor inte luktar så mycket (honor iaf) men då var jag år andra sidan noga med att torka av burgaller, hyllplan och annat dagligen. all textil mmm. byttes minst 2 ggr/vecka. 

Bottenmaterialet (jag använde alspån-rekommenderas!) behövde dock inte bytas ut så ofta.

Vad ger ni för mat? Mina råttor hade starkare urindoft om de fick mycket protein (ägg, kött) än när de fick mest spannmål och grönsaker.

Är man ute efter att minska urindoften så ska man ju satsa på olika typer av ökenlevande djur, som exempelvis gerbil.
    Marsvin är ju ocså lättare att hålla rent hos eftersom de lever på ett plan så att säga och inte klättrar runt och skvätter överallt. 
    Ja, Jag försöker hålle nere för mycket "skräp-mat" De äter rat complete mest.  Jo visst hjälper det lite grann att svabba av allt varje dag, men jag orkar bara inte göra det. Jag tycker det tar för mycket energi att ha så krävande djur helt enkelt. Och även om jag gör det så tar det en halv dag så stinker det igen. Det luktar tom bara nån minut faktiskt. Det är ett evighetsjobb som inte är så givande helt enkelt.  Jag tycker ärligt talat att det är lättare att ha hund. 
  • Fettot
    As mamma skrev 2011-10-07 14:40:13 följande:
    Yes, ökenråtta är gerbil :) Men jag skulle nog inte vilja skaffa en till, för ingen av de andra tre var ens hälften så fina som min första.. skulle bara bli besviken. Vet inte hur han blev så underbar!
    Nä, jag förstår det, om du haft en sådan unik individ. Jag tycker gerbiler verkar lite för spralliga för oss. 
  • Fettot
    Neiti skrev 2011-10-07 15:15:32 följande:
    Kanske en dvärghamster? Lugna och keliga och luktar inte. :) ???

Tycker guldhamstrar kan dofta lite, men av mina dvärghamstrar har jag aldrig känt något.

Inte heller av mina gerbiler.

Har även haft tamråttor.

Jag tycker att materialet har stor betydelse för hur det luktar. Till råttorna har jag haft kattströ.

Till gerbiler och dvärghamstrar har jag haft spån, hö och ökensand.

Tidningspapper klarar jag inte av - tycker det luktar apa oavsett vilket djur man har..
    Jo dvärghamster står på listan. De luktar inte heller mycket alls.  Håller med om att materialet avgör mycket. Men tyvärr hjälper det föga på råttor eftersom de kissar på i princip allt i buren. Håller verkligen med om att tidningspapper är absolut sämst.
  • Fettot
    Dr Mupp skrev 2011-10-07 16:47:12 följande:
    Förövrigt gör valet av bur mycket. En gallerbur luktar mer än vad tex ett akvarium eller duna gör.
    När vi hade råttor förra vändan (hanar) så hade vi hanar i akvarium. Och sablar vad det stank! Då fick jag tipset om vanlig gallerbur eftersom akvarium blir för tät och dålig cirkulation som följd och därmed mer likt... så vi köpte gallerbur och... inte bättre. Nu har vi insett att vi har väldigt svårt för just råttdoften och då hjälper inga lösningar i världen. Råttkiss är råttkiss och kommer alltid lukta råttkiss oavsett bur, bottenmaterial, osv, osv. Jag tro helt enkelt att vissa människor har svårare för lukten än andra. Jag tror alla egentligen luktar lika mycket bara det att vissa bryr sig inte helt enkelt. Jag har i alla fall aldrig mött en råtta som inte luktar och jag har träffat väldigt många råttor i mina dar. 

Hmmm nu kom jag på en ny affärsidé. Vi avlar på råttor som luktar minst, och på det sättet kanske vi kan avla fram en ny råttras som luktar extremt lite!  "Storörad nonsmelly" ska den heta. :-P
  • Fettot
    Ius skrev 2011-10-07 17:48:42 följande:
    Har för mig att alla djur pinkar, å att det blir att lukta illa tillslut...
    Byter man i buren så luktar det väl inte? Den erfarenheten har jag av min råtta iaf..
    det är stooor skilnad i hur olika djur doftar. tycker min näsa i alla fall. .-P
  • Fettot
    Norrtjejjen skrev 2011-10-07 18:19:33 följande:
    har både haft hamster och har gerbiler. hamstern tyckte jag stank..har aldrig haft råttor men om de luktar värre än hamster så är det riktigt stinkiga!!!
    jag kan bara rekomendera gerbiler. Visst de är lite spralligare många men inte alla, en del blir jätte tama en del inte alls.
    Seriösa uppfödare brukar ha jättefina djur som avlar på temperament. kolla SGF hemsida. www.gerbilforeningen.se
    är själv registrerad uppfödare.
    annars har jag inget förslag riktigt. gerbiler är lättskötta, kräver inte hö, om man är gräsallergiker och anses vara mer allergivänliga än andra gnagare.
    Ja om du tycker hamster luktar så kommer du förmodligen som jag få spader av råttor. Men det är så fruktansvärt synd eftersom de är så otroligt tama, roliga och fina och mysiga. Så fort man öppnar burluckan så fullkomligen överfaller de en och klättrar upp på axeln. De är mer som hundar än gnagare faktiskt. Så detta är verkligen ett stort dilemma för mig.  

Gerbiler är helt klart intressant, men jag kommer säkert bli lite besviken eftersom jag förstått att de inte är lika tama som råttor.

Ni måste kolla in det här videoklippet på en riktig goding. .-D 

">

• Fettot
    Gizzmogirl skrev 2011-10-08 02:08:35 följande:
    Marsvin! De är ju helt underbara :) om man ser till att städa var 5e till 7e dag så luktar de juvligt, skulle kunna ligga i timmar och bara sniffa på dem. Har en som äälskar att ligga brevid mig i soffan, på sidan med huvudet ner och bara bli klappad. Om man har honom i famnen så sträcker han sig efter en för att få en puss, det är sant! När man kommer hem så står han i buren och tittar på en med nosen i vädret :) har en till som inte är riktigt så tam men den är ganska liten än. Välj ett virvelmarsvin, de är inte så rädda som andra marsvin. Nackdelen är att de kräver lite omsorg, men man får så otroligt mycket tillbaka.
    Naaaw, ja, jag vet de är ljuvliga! Har haft marsvin sedan jag var barn i princip. Tack för tipset om virvelmarsvin. Hade ingen aning om att de var mindre skygga. Jag brukar dock välja honor eftersom de inte "ollar" kill-oll kan lukta  illa, men det är mest iofs när de är heta på gröten och vill para sig. Men i övrigt håller jag med om att de luktar ljuvligt!! Och deras "hö-bajs" är ta mig fan helt luktfritt! Och deras läte då!!! När man prasslar med grönsakspåsen i kylskåpet. wiiii, wiiiiiii, wiiiiii     Haha, så ljuvligt. Det är hemtrevligt och jag får starka barndoms-mys-känslor av det lätet. Harmoni på hög nivå. 
  • Fettot
    Ius skrev 2011-10-07 19:37:50 följande:
    Men om man kastrerar dom små satygen då? Råttan..

Nån som har knipsat sin?
    Ja, det skulle jag också vilja veta! Hur luktar knipsade hanar? Egentligen gillar jag hanar bäst för det är så stora och lugna och gosiga!
  • Fettot
    Norrtjejjen skrev 2011-10-10 20:47:48 följande:
    jag hade också velat ha råttor, har inte haft nån förut, men om urinen luktar så starkt vågar jag inte och dels så är ju min sambo allergiker..och astmatiker..=/
    Nä passa dig om du är luktkänslig... gå hem till nån som har råtta och lukta på buren så får du se vad illa de luktar. De som säger att de inte luktar alls är förmodligen inte lika känsliga. 
  • Fettot
    mlinz skrev 2011-10-12 19:13:30 följande:
    Men vafan, jag är jävligt känslig för lukt och jag tycker det luktar äckligt den dagen jag städat, då papperspelletsen har en speciell doft. Om man kör in näsan i buren så är de väl klart att de luktar! Alla djur har en speciell doft. Och du kör in näsan i pälsen på en katt eller hund så luktar de inte så ljuvligt heller
    Jo, men jag skulle förmodligen känna av lukten från dina råttor redan i samma rum. Jag måste väl vara onaturlig då. 
  • Fettot
    mlinz skrev 2011-10-13 07:31:15 följande:
    Jo, det är råttor, och jag städar någon gång i veckan och det luktar bara av ströt. Men som sagt, alla djur luktar mer eller mindre, så du borde inte skaffa djur alls..
    Jag borde visst ha djur för det har jag och har alltid haft. Jag älskar djur och är väldigt bra med djur.  Däremot så ska jag inte ha råttor för jag tycker de verkligen stinker. Så därför har jag inte råttor i fortsättningen. 

Bra att dina råttor inte luktar. Du borde känna de som gör det så du förstår hur jävla illa det kan vara. Jag fick skrubba buren varenda dag och ändå stank det efter nån timma, två. Det var helt out standing. Om jag inte städade på en vecka så stank det ända ut i hallen! Det var helt galet. Jag har haft en massa olika djur och INGET har luktat så. Marsvinsburen tex räcker det att städa en gång i veckan. Luktar ingenting, bara spån och hö.

Det är många råttägare som gnäller över lukten , men de flesta stål väl ut. Jag gjorde det inte.  
Svar på tråden Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.