Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.

Råttor luktar om man inte gör rent allt. Råttor är inkontinenta och kissar alltså där de är.

Hampaströ är ett bra högabsorbernade bottenströ. De ger en bra grund. Sen gäller det att allt i buren är tvättbart. Hyllplan, galler och rör ska kunna diskas. Hängmattor mm ska maskintvättas så det behövs dubbla uppsättningar. Men håller man rent så luktar inte råttor.

Fettot skrev 2011-10-07 12:46:44 följande:
    Dottern nämner hamster... men de är ju inte så skojsiga tycker jag... iofs var vår senaste hamster väldigt snäll och fin, men han sov ju så mycket. :-O Han  dog av ålderdom. 2,5 år blev han.
    Hamstrar är trevliga husdjur, vi har tre stycken. Luktfria men så är det ju självklart rent i burarna. Himla trevliga djur. Mina barn älskar dem. Vi har både guldhamster och Roborowski dvärghamster och guldisen är roligare. Robbarna är ganska svår att få handtama och våra räddade från vanvård så de är inte handtama.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp
    ninagirrl skrev 2011-10-07 13:10:17 följande:
    kanin eller marsvin?
    Kaniner luktar, iaf gör grannarnas innekaniner det. Vår bor ute så där märks inte lukten, sen har vi hampaströ till skillnad från grannarna som har kutterspån. För med kutterspån så luktade uteburen efter tre dagar.
  • Dr Mupp
    riboflavin skrev 2011-10-07 16:12:49 följande:
    Det där stämmer inte riktigt. Råttor är inte alls inkontinenta (de kan givetvis bli inkontinenta).  Däremot så fyller urinmarkeringar en mycket stor funktion hos råttor.

Det går ibland att träna råttor att kissa i toalåda, men viss markering tror jag är omöjlig att undvika.

Råttor kan ibland markera extra mycket när de känner sig stressade (och kan även stressurinera/stressbajsa) eller otrygga/osäkra.

Ok, vad bra då har jag lärt nått nytt för jag läste nånstans att råttor var inkontinenta.
  • Dr Mupp

Förövrigt gör valet av bur mycket. En gallerbur luktar mer än vad tex ett akvarium eller duna gör.

• Dr Mupp
    riboflavin skrev 2011-10-07 16:53:35 följande:
    Det kan ju verka så på vissa iaf Solig men nej de ska ha full blåskontroll i normala fall.
    Vilken tur för det verkar äckligt om de inte kunde kontrollera sin blåsa.
Svar på tråden Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.