Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.

Jag har också erfarenheten att råttor inte luktar så mycket (honor iaf) men då var jag år andra sidan noga med att torka av burgaller, hyllplan och annat dagligen. all textil mmm. byttes minst 2 ggr/vecka. 

Bottenmaterialet (jag använde alspån-rekommenderas!) behövde dock inte bytas ut så ofta.

Vad ger ni för mat? Mina råttor hade starkare urindoft om de fick mycket protein (ägg, kött) än när de fick mest spannmål och grönsaker.

Är man ute efter att minska urindoften så ska man ju satsa på olika typer av ökenlevande djur, som exempelvis gerbil.
    Marsvin är ju ocså lättare att hålla rent hos eftersom de lever på ett plan så att säga och inte klättrar runt och skvätter överallt. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Dr Mupp skrev 2011-10-07 14:11:19 följande:
    Råttor luktar om man inte gör rent allt. Råttor är inkontinenta och kissar alltså där de är.

Hampaströ är ett bra högabsorbernade bottenströ. De ger en bra grund. Sen gäller det att allt i buren är tvättbart. Hyllplan, galler och rör ska kunna diskas. Hängmattor mm ska maskintvättas så det behövs dubbla uppsättningar. Men håller man rent så luktar inte råttor.Hamstrar är trevliga husdjur, vi har tre stycken. Luktfria men så är det ju självklart rent i burarna. Himla trevliga djur. Mina barn älskar dem. Vi har både guldhamster och Roborowski dvärghamster och guldisen är roligare. Robbarna är ganska svår att få handtama och våra räddade från vanvård så de är inte handtama.
    Det där stämmer inte riktigt. Råttor är inte alls inkontinenta (de kan givetvis bli inkontinenta).  Däremot så fyller urinmarkeringar en mycket stor funktion hos råttor.

Det går ibland att träna råttor att kissa i toalåda, men viss markering tror jag är omöjlig att undvika.

Råttor kan ibland markera extra mycket när de känner sig stressade (och kan även stressurinera/stressbajsa) eller otrygga/osäkra.

• riboflavin
    Dr Mupp skrev 2011-10-07 16:45:50 följande:
    Ok, vad bra då har jag lärt nått nytt för jag läste nånstans att råttor var inkontinenta.
    Det kan ju verka så på vissa iaf Solig men nej de ska ha full blåskontroll i normala fall.
Svar på tråden Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.