Sköldkörteln TSH värden
Jag behandlas med levaxin sedan vår barnlöshetsutredning (oförklarligt barnlösa). Hade TSH 4,0 när jag utreddes. Det tog fyra månader med levaxin för att mitt värde skulle komma ner under nya gränsvärdet för dem som vill bli gravida, alltså under 2,5. När vi gjorde vårt första IVF-försök var det första gången på 3-4 år (kollade upp gamla provsvar) som jag hade ett TSH under 2,5. Vi lyckades på första försöket och nu är jag gravid i vecka 36! Under graviditeten har mitt TSH pendlat mellan 0,6 och 1,7, jag har fått höja dosen ett par gånger för att ha ett stabilt värde runt 1,0.
Jag är övertygad om att levaxinet hjälpte mig att bli gravid och tycker att det är bra att flera uppmärksammar sköldkörtelproblematiken vid barnlöshet. Läkaren som gjorde vår IVF-behandling sa också att de har fått nya forskningsrön om TSH vid barnlöshet och behandlar i högre grad nu. Men TS, de TSH och T4-värden du har nu räknas ju som normala också för den som försöker bli eller är gravid. Det är ju inte heller bra att ta levaxin i onödan, det ökar missfallsrisken på liknande sätt som för låga värden gör, och att få för hög dos sköldkörtelhormon är obehagligt och farligt (jag fick för hög dos ett tag, med hjärtklappning, illamående, svettningar och darrighet som symptom).