Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

    Teknikrädda lärare

    sextiotalist skrev 2011-10-10 07:58:10 följande:
    Det är lärarledda lektioner där läraren förmedlar kunskapen de har, men det krävs väldigt mycket av läraren, förutom att man skall kunna sitt ämne, så måste man ha en pedagogisk läggning och även vara en duktig retoriker.

    Jag har haft otroligt bra lärare, där man hade katederundervisning. När man läser på Stayfreinds t.ex, så är det en språklärare som var rätt sträng, men otrolig duktig, det är honom eleverna minns med glädje, inte "kul- och skoj-lärarna". Det är den lärare många tackar för att de kan sitt språk ordentligt.
    Samma har.
    Jag har haft otroligt bra larare som var som levande bocker och dessutom lyckades formedla sina enorma kunskaper.
    Problemet ar val att nivan inte bara har sjunkit bland eleverna, utan ocksa bland lararna (ond cirkel). Manga personer som kallar sig "larare" har bara inte denna kunskap som ar rameterialet till undervisningen.

     
  • caliningrad
    Argo skrev 2011-10-10 08:22:58 följande:
    Ursäkta om jag verkar otrevlig man ...

    ... HAA HAA HAA!

    Det där är bara totalgalet.

    Skolan är det enskilt mest ideologiserade området vi har i samhället.
    Ja det var verkligen roligt!!!! Frosoblomster ar sakert en mycket trevlig och rolig larare. Alla elever har sakert kul i hennes klass iallafall om inte annat!
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-10 08:26:31 följande:
    Håller med, det är väl det som varit problemet, att svenska skolan har byggts på just ideologi sedan lgr69. Bara under min skoltid så fick vi uppleva en massa pedagogiska expriment och sambons barn har varit med om det och vår egen tonåring likaså.
    ja. Det ar dessutom sa frackt att politikerna och "lararna" anvander vara barn som forsokskaniner!!!!!

    Detta ar en enorm skandal. Det galler ju vara barn, och vara skattepengar ju.

    Istf att ga tillbaka till det som fortsatter fungera i de lander som inte har experimenterat istallet. 
  • caliningrad
    Argo skrev 2011-10-10 08:49:34 följande:
    Frösöblomster är i alla fall en relativt uppenbar produkt av den för tillfället rådande politiska inriktningen av skolan.
    Absolut. Men jag ar glad att konstatera att manga andra, aven pa detta forum, delar fornuftigare asikter och antligen vagar uttrycka dem.

    Ord sasom disciplin var nastan forbjudna for inte sa lange sen.... 
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-10 15:51:18 följande:
    Jadu, vad kan man svara, eftersom vi nu har haft lärare i 4 generationer i vår släkt (och även aktiva idag) så har man följt med, även hört samtalen och diskussionerna så har den svenska skolan blivit sämre allt eftersom.
    Det talas så mycket om barnens behov, var man än vänder sig. De enda behov som jag anser skolan ha att tillgodose är att barnen möts respektfullt och att de får mat i skolan. Utöver detta så ser jag skolan som en ren undervisningsplats, konservativt, må så vara, men vår tonåring har gått ett tag i en flumskola, där allt skulle vara så gulligt och rart för barnen, så rart att de inte såg hur illa det var ställt egentligen.

    Nu har jag tur, min tonåring går i en skola av mer konservativ natur, det är den skolan som han trivts bäst på och även utvecklats mest, och lärt sig mest. Men ändå märker jag bristerna, en av deras lärare är tyvärr väldigt dålig på att lära ut (trots, eller kanske pga lärarexamen) och jag (som är inte alls pedagogisk lagd) får lära ut det som skolan har missat. (fast rätt  nyttigt för en själv :) )

    Jo. att flickor gynnas är ingen hemlighet, det tas upp ofta i media.
    Jag har exakt samma synpunkter. Det pratas for mycket om barnens behov och rattigheter. Manga har glomt att skolan ska vara en undervisningsplats som ja, kan vara trakigt, eftersom den ska stalla krav pa att barnen ska faktiskt arbeta.

    Froso blandar ihop FN konventionen i det hela. Denna konvention har totalt feltolkats av Sverige. Den sager bland annat att alla barn har ratt till undervisning och utbildning.
    Tyvarr sa ar det inte fallet i Sverige. Manga barn har ratt att skolka sin flumskola istallet, ratt att ta med sin mobil och titta pa Facebook under lektionstid, ratt att inte sitta still under lektionstid, inte ratt att lara sig lasa och skriva innan  de har blivit 7... Listan ar lang. 
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-11 05:53:34 följande:
    Vad spännande! Intressant att du tycker att Sverige totalt feltolkat FN:s barnkonvention. Generellt så anser människor som arbetar med just frågor som rör barns rättigheter (runt om i hela världen) att Sverige faktiskt tillhör de länder som kommit långt. Och så var det det här med att läsa styrdokument innan man kommer med en massa påståenden som är direkt felaktiga.   
    Jag har last FN Barnkonventionen. Jag vill inte prata for mycket om mig sjalv pa detta forum men faktumet ar att mitt jobb ar just relaterat till FN sa jag ar faktiskt insatt i fragan i hogsta grad. Och nej, folk generellt inser inte att Sverige tillhor de lander som har kommit langt. Du har en valdigt trangsynt bild, men det beror pa att du bor standigt i Sverige och har blivit paverkad av propaganda.

    Jag har ocksa last svenska laroplaner. Det har andrats at ratt hal, det stammer, men laroplanerna bygger fortfarande pa att barnen ska bygga sina kunskaper utifran sina intressen osv istf att ga tillbaka till lararstyrd undervisning. Dessutom star det ingenting om disciplin i skolan.
  • caliningrad
    Tom Araya skrev 2011-10-11 05:58:46 följande:
    @caliningrad

    Till viss del håller jag med dig.
    Dock har skolan i Sverige liksom i andra länder med liknande modell och försämrade resultat gjort fler ändringar än enbart (till stor del) gått ifrån undervisning enligt katedermodellen. Alltså går inte resultaten härledas till just katedermodellens vara eller inte vara.

    Jag arbetar själv med utbildning och det är väldigt tydligt i mitt arbete hur olika inlärningsmodeller fungerar för olika personer. För att få med alla måste jag inkludera alla sätt jag känner till att tillgodogöra sig kunskaper i den undervisning jag håller, annars tappar jag elever på vägen och jag vore en dålig pedagog om jag lät det ske utan att göra allt i min makt för att förhindra det.
    Jag ar medveten om att hela samhallet har rasat ihop pga manga olika faktorer som hanger ihop.
    Valdigt manga barn uppfostras helt utan granser. Foraldrarna tror psykologer som har berattat for dom att trotsperioden ar en fas i utvecklingsfas som kan paga i flera ar osv.  

    Alltsa det goda gamla som jag foresprakar galler naturligtvis inte skolan utan hela samhallet.
    Som det ar nu med trotsiga barn som inte lyckas sitta still och inte respekterar vuxna / lararna skulle naturligtvis katerundervisning inte fungera.

    Det kravs att barnen ska forst ha hunnit bli elever, vilket borde vara forskolans roll. 
  • caliningrad
    Argo skrev 2011-10-12 07:20:14 följande:
      Det måste svida lite i dagens pedagoger, med sina nyskrivna kurs- och läroplaner (på tal om ideologiska dokument då) att alla deras kunder inte har lyckats förstå hur fantastisk dagens moderna skola är.
    Nu overdriver du.
    Frosoblomster kommer att svara att disciplin har ingenting med skolresultat att gora och att vi forstar ingenting om den fantastiska moderna pedagogiken.
    Frosoblomster som pastar att jag har skrivit mangder om henne som person (?) utan att veta vem hon ar (och vilken tur).
    Frosoblomster som samtidigt latsas veta vad jag sysslar med eller inte sysslar med.
    Frosoblomster som vet battre an mig vad jag har last och inte last.
    Frosoblomster som inte tanker kommentera det hon inte kan argumentera emot.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 12:17:09 följande:

    Eftersom du påstår att formuleringar som handlar om  ”barnets behov i centrum” är förskräckliga, att genusarbete är trams, att det pratas för mycket om barns behov och rättigheter och sedan att du har ett arbete som är relaterat till FN, så kanske det inte är helt besynnerligt att jag ställer mig lite tveksam till det hela…….eller vad tycker du? Eller så har jag missförstått dig helt och då får du upplysa mig om vad.


    Du påstår att barn i den svenska skolan har ratt att skolka och rätt att ta med sin mobil och titta på Facebook under lektionstid. Du påstår att kursplanerna fortfarande bygger på att barnen ska bygga sina kunskaper utifrån sina intressen och står i motsats till lärarstyrd undervisning. På vilket sätt har jag då fel då jag påstår att du ger intrycket av att inte ha läst läro- och kursplanerna eller läst och inte har förstått läro- och kursplanerna? Är fortfarande nyfiken på vad du anser vara den stora skillnaden mellan lgr11 och lpo-94/2000 eftersom du tycker den nya är bättre.


    Du likställer katederundervisning med lärarstyrd undervisning, påstår att katederundervisning är den effektivaste undervisningsformen och av dessa uttalanden får jag uppfattningen att du inte är så insatt i pedagogik som vetenskapligt område. På vilket sätt gör jag fel i mitt antagande?


    Du bemöter mina inlägg med att jag är hjärntvättad av ideologisk propaganda, att jag är en lektant till lärare som inte ställer krav, att jag är inskränkt för att jag inte satt min fot utanför svensk mark och påstår att jag är den som inte argumenterar?! Vilken av dina frågor har jag inte svarat på eller vilket av dina argument har jag låtit bli att kommentera?


    Du förespråkar i ett inlägg elitism, och önskar att skolor generellt gick tillbaka till katederundervisning som metod där ”eleverna antecknar tysta och reflekterar över detta hemma med hjälp av många läxor”. Nej, jag delar inte dina värderingar eller din syn på vare sig barn eller kunskapsbildande. Däremot tror jag absolut på ordning och reda och på att barn är kompetenta.


    Du tror pa att barn ar kompetenta. Jaha. Lite Jesper Juuls inspiration idag ?

    Du verkar inte inse att massor av skolor i Sverige ar faktiskt flumskolor.

    Att titta pa debatter som ror skolan i Sverige fran utlandet ar bara forskrackligt.

    T ex att det ska finnas diskussioner kring:
    * far lararna beslakta mobiltelefonerna
    => vad har mobiltelefonerna att gora i skolan under lektionstid overhuvudtaget?

    * far skolk anges pa betyg
    nej sa klart inte, de stackas ungarna blir krankta och stigmatiserade da...

    * far stokiga barn isoleras fran gruppen
    usch nej inte de dar nanny metoderna = krankning

    Nu ar du kanske ett jatteundantag i hela systemet, men det sager val absolut ingenting om systemet i sin helhet.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 14:51:19 följande:

    Får läraren beslagta mobiltelefonen på den skola jag arbetar på? Svar: Ja. Har vi haft en rejäl diskussion kring detta och i vilket sammanhang vi beslagtar mobiler? Svar : Ja. Och det är väl ändå en självklarhet! Rättigheten att beslagta andras ägodelar är väl utan tvekan något som man måste och bör diskutera formerna kring? Ja, vi pratar om barn men de är ju knappast rättslösa pga att de är omyndiga. Inte i min värld i alla fall. Och ja, beslut har fattats med föräldrarnas samtycket.

    Vad har mobiltelefonerna i skolan under lektionstid att göra överhuvudtaget? Tja, eftersom mobiltelefon som fenomen är här för att stanna så ser åtminstone jag det som en självklarhet att lära ungdomar HUR man faktiskt använder den. Alla bär på mobil ständigt i dagens samhälle. På samma sätt som barn själva måste lära sig hur man klär sig i olika sammanhang och ta ansvar för det egna ställningstagandet vad gäller kläder så behöver de lära sig hantera annat som ingår i vardagslivet, inklusive mobil. Nej, jag tror inte på att frånta barn och ungdomar allt ansvar. Jag kan som auktoritet genom regelverk se till att de inte behöver ta ansvar för någonting överhuvudtaget.....och genom detta lär de sig?

    Får stökiga elever isoleras från gruppen? Lite märklig formulering kan jag tycka. Nej, isolering tror jag inte på som metod vare sig för barn eller vuxna. Man möter inte människor på det viset helt enkelt. Det kommer inget gott ut av isolering. Är isolering kränkande? Ja, det anser jag både vad gäller vuxna och barn. Kan elever behöva tas från en grupp? Ja. Får man det? Ja.


    Vad gäller ogiltig frånvaro i betyget så ska det ju stå i betyget numera. Nu tillhör jag väl dem som för all del inte har något emot det, men jag är mer tveksam om vitsen. För att ta ett par exempel. Hur många elever och med vilken problematik räknar man med skall närvara mer? Slentrianskolkarna som inte har så mycket frånvaro eller storskolkarna? Om det är storskolkarna (som utan tvekan är problemet)  som ofta har trassliga livssituationer med droger, alkohol, misshandel i hemmet, mobbade, osäkra etc. bryr sig dessa storskolkande elever om några siffror i ett betyg? Har de inte andra bekymmer att hantera och behöver de fler istället för riktiga relationer med vuxna som stöttar? Resultaten borde ju visa sig rätt snabbt hur som helst men jag tror varken vi kommer åt storskolkarna eller kommer att få högre studieresultat pga detta, men det återstår som sagt var att se.


    Vad gäller att se barn som kompetenta, så finns det en och annan mer än Jesper Juul som anser att barn är kompetenta och klarar av mer än vad vi vuxna ofta tillskriver dem. Jag antog att du också ansåg det, men jag kanske hade fel? Nej, inspirationen kom faktiskt inte från Juul även om han också pratar om barns kompetens.


    Nej, jag tror inte att jag är unik på något vis. Jag vet att jag inte är ett undantag. Vad gäller det svenska systemet som helhet så ställer jag mig fortfarande rätt frågande kring hur väl insatt du faktiskt är eftersom du fortfarande inte svarar på något jag undrar och påstår en massa som inte är särskilt förankrat. Vad gäller flumskola så är ju allt relativt. Anser man att det är flummigt att inte sätta 4-5-åringar i katederundervisning på det vis du beskriver så tycker jag nog att det är bra att svensk förskola och skola är lite flummig. Tycker jag att det finns sådant som är flummigt i svensk skola? Ja. De flesta utbildningssystem har brister. Jag har en kollega som haft möjligheten att arbeta som lärare i Kina under ett år. Han har jättemycket spännande erfarenheter att dela med sig av nu när han kommit tillbaka, men det är långt ifrån enbart ros.


    Ja, vår syn till barnen skiljer så radikalt att jag undrar ifall vi verkligen behöver förlora så mycket tid att forsätta diskutera. För att göra det kort eftersom, barnen har allt att lära sig från de som äger kunskapen, sina föräldrar och sina lärare i första hand och kunskapsöverföringen ska ske i en vertikal riktning.  Att barnen har en förmåga att lära sig är i de flesta fallen en självklarhet, men man kan knappt kalla en kompetens en process som inte är en färdighet än. Jag är iallafall mer insatt i det svenska systemet än du är insatt i FN barnkonventionsfrågan iallafall eftersom du trodde att Sverige låg i framkant trots att det har kritiserats av FN upprepade gånger.
    "Barnets behov ska stå i centrum" - när jag tänker på de barn i det landet jag bor just nu som har ingen möjlighet som helst att gå till skolan, eller att flera hundra tusen av dom inte har rätt till något medborgarskap så kan jag faktiskt hålla med.... Men jag tror faktiskt inte att FN ansåg att man behövde en sån konvention för att tillfredställa bortskämda svenska barns behov som i många fall struntar fullständigt i skolan. 
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 20:18:11 följande:
    Men vad är då motivet/motiven? Vad vinner vi?

    I skoldebatten så har absolut ett motiv varit att verka avskräckande. Jag förhåller mig något skeptisk till just det. De flesta småskolkare kan man "råda bot på" genom ett eller två samtal hem. Storskolkarna är dem som faktiskt är ett problem, men som med så mycket annat som så har man inga lösningar från politiskt håll vad gäller mer svårhanterliga och komplexa problem utan kör på en populistisk quick-fix-lösning som ger intryck av handlingskraft. 

    Om motivet är att föräldrar ska upplysas om sina barns ogiltiga frånvaro så ställer jag mig totalt frågande. Om en förälder blir upplyst genom betyget att hans/hennes barn har ogiltig frånvaro så har ju skolan/lärarna begått tjänstefel. Vi har ett rätt vanligt system på vår skola som innebär samtal hem vid ogiltig frånvaro och dessutom webbaserad frånvarorapportering så att varje förälder dagligen kan checka av sitt barns frånvaro.

    Jag har som sagt inget som helst emot att ogiltig frånvaro står med i betyget jag undrar mest om syftet. Handlar det om att få ner skolket, att göra skolan bättre eller om att summera en elevs närvaro och vanor....och i så fall för vem? Jag säger inte att det är fel pga det ena eller andra men det är ju rätt väsentligt att vara klar på syftet.
    Du sager alltsa  den enda meningsfulla konsekvensen av skolk skulle vara ett trevligt samtal med foraldrarna som kan iallafall sjalva monitorera sitt barns franvaro pa internet, i de fall de skulle vara intresserade av det?

    Och det ar inte slappt ???

    Hur kan man som skattebetalare acceptera att forsorja en skola dar skolplikten ar frivillig ???

     
  • caliningrad
    Tom Araya skrev 2011-10-14 14:28:13 följande:
    Föreslagen åtgärd?
    Jag har så extremt svårt att förstå att skolk förekommer överhuvudtaget men jag ska försöka föreställa mig att en sån situation finns i verkligheten. Då föreslår jag att:
    * barnen som skolkar får en rejäl utskällning, helst offentlig, och straff av rektorn. Eftersom fysiskt straff är tyvärr olagligt får det bli något annat, t ex städa gården eller klassrummen. I det landet jag bor deltar alla barn i städningen av skolan iallafall. 
    * rektorn kallar in föräldrarna
    * föräldrarna straffar och ger en rejäl utskällning till sina barn
    * naturligtvis är det viktigt att upprepad skolk ska stå på betyg så att ingen annan skola  tar risken att anta en slarvig elev. Onödigt att skattepengar går till elever som inte satsar på sina studier.

    Naturligtivis går det att förebygga en sån situation genom att ge tillbaka auktoritet och makt till de vuxna istället för de barnen. Från allra början ska de vuxna bestämma och visa att de sätter gränser. Barnen ska lyda till vuxna och inte tvärtom som det har blivit nu. 
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-15 09:37:19 följande:
    Nu får du förklara för mig hur föräldrar som är inkompetenta och inte bryr sig om sina barn skolgång (de reagerar inte om en lärare ringer angående skolk och följer inte upp sitt barns frånvaro) ska förmås att aga sina barn för att få dem till skolan alernativt skälla ut dem rejält för att få dem att gå till skolan. Logiken i det? Problemet var väl ändå enligt dig att de inte bryr sig? Eller tänker du dig att hotet om relegering ska få föräldrarna att "engagera" sig?

    Sedan undrar jag om vi ska kasta ut alla barn och ungdomar som inte lyder? Ska vi kasta ut den som inte arbetar tillräckligt effektivt, den som inte når de betyg som förväntas, den som har en annan uppfattning än vuxna etc etc. Om jag inte missuppfattat dig så är du väldigt mån om goda kunskaper. Hur ska vi då lösa det faktum att det finns dem som inte är särskilt lydiga och t.o.m. har skolkat någon gång som tonåring men som har mycket goda kunskaper kontra det barn som underkastar sig total lydnad men ändå inte har den teorietiska läggningen. Det första barnet kommer med största sannolikhet att vara en större tillgång för samhället? Och det var väl viktigt?

    Och var ska vi göra av dem som inte passar in på olika sätt? Du tycker inte att skattepengar ska läggas på barn/ungdomar som inte sköter skolan, och det blir mer samhällsekonomiskt menar du att kasta ut dem och stänga deras möjlighet till utbildning?

    Sedan får du även förklara för mig vad ett barn som mår riktigt dåligt har för glädje av att agas, offentligt skällas ut eller få alla utbildningsvägar stängda? Jag har en elev med en hel del frånvaro som har besvärliga hemförhållanden och neuropsykologiskt funktionshinder. Kan du vara vänlig att förklara för mig hur detta barn kommer att vinna på att bli agad, offentligt utskälld, eller utestängas från utbildning? Men visst ja, du förespråkar elitism. Lite svinn får man räkna med, eller vad?

    Ja, låt oss banka in vett och bildning i våra barn. Låter verkligen som en väg att vandra för varje upplyst samhälle. Giv mig styrka.

    Och ja,eleverna på vår skola deltar i städningen av skolan, liksom hjälper till i matsalen och vaktmästarexpeditionen. Självklart kallar rektorn föräldrarna när det behövs om jag som enskild lärare inte når föräldrar och barn.
    Det du berättar är så skrämmande att jag bara häpnas. Vad menar du med att föräldrarna inte bryr sig om sina barns skolgång? Ska man inte anmäla dessa ovärdiga föräldrar till socialen och hänvisa barnen till stränga internatskolor då? Tycker du alltså att det finns ingenting att göra och att det är lagom bra som det är ?
    Sedan har jag aldrig menat att ett straff ska innebäar glädje, förstås. Det ska vara tvärtom självklart.

    Sedan varför ska ett barn med neuropsykologiska funktionshinder skolas in i en vanlig skola och möjligtvis störa andra barn, om det är så att dess hinder hindrar barnet att lära iallafall ? Vad är vitsen med det ?
    Jag tycker att skattepengarna skulle användas på ett mycket bättre sätt ifall de barnen antogs antingen på psykiatriskt internat där de ska få medicinsk vård.  

    När det gäller din sista punkt. Ett barn som har goda kunskaper trots att det skolkar skolan ska straffas naturligtvis iallafall. Bara för att man är smart och kunnig betyder inte att man får bryta mot reglerna. Om de där barnen skolkar därför att de är så pass bra att de tycker att de lär sig ingenting i skolan har jag iallafall en poäng när jag tror inte att den svenska skolan är särskilt givande för de som är duktiga. 
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-15 16:34:55 följande:
    Nej, det var du som sa att föräldrar är inkompetenta och inte bryr sig. Om du läser lite ordentligare så hänvisar jag till det DU skrev. Jag begrep logiken i ditt resonemang. Jag upplever tvärtom att föräldrar reagerar när man ringer hem och att skälla ut barn offentligt eller att aga dem är inget annat än maktmissbruk och ovärdigt vuxenvärlden.

    Det du skriver om barn med neuropsykiatriska funktionshinder får det att gå rysningar nerför min rygg. Dessa barn ska alltså sättas på psykiatriska internat för medicinering så att de inte stör oss andra normalstörda!? Jag kan hälsa att den elev jag har inte på något vis vare sig stör någon annan elev eller hindrar deras kunskapsinhämtning. Har du någon aning om vad du pratar om? Nej, tror knappast det.

    Ja, jag har förstått att du tycker att det är extremt viktigt att just straffa elever som skolkar, men vad ska vi straffa mer i jakten på eliten? Jag menar, den mest lydiga elev som underkastar sig alla vuxenvärldens regler kan faktiskt totalt sakna läggnng för det teoretiska och helt enkelt vara en rätt usel student, och har han/hon dessutom aldrig fått lära sig någon form av eget ansvar eller att ifrågasätta och ha ett kritiskt förhållningssätt så lär han/hon snarare bli en risk för samhället än något annat. Vad ska vi göra med dessa barn och ungdomar då? Hur ska vi bli av med dem för att vinstmaximera? Och vad göra med dyslektiker och andra med specifika inlärningssvårigheter. Fast det är klart Einstein var ju dyslektiker, så vi kanske går mist om något när vi exkluderar alla som inte riktigt passar i normalmallen. Riktigt duktiga elever i tonåren lär snarare skolka mer om de sätts i uteslutande katederundervisning. Dödande intellektuellt. Fast visst kan man hålla dem där under hot av diverse slag. Ja, det är verkligen sätt att utveckla samhället.
    Nu hinner jag inte svara till alla dina punkter i detaljer och jag är inte så intresserad att fortsätta en debatt med en person som är uppenbarligen en typisk produkt av den råddande propagandan.

    När det gäller sista punkten bara:
    dyslexi, liksom ADHD, är i de flesta fall en påhitt för att ta bort ansvaret från föräldrarna och lärarna.
    Om man uppfostrar barn på rätt sätt, som inte behöver eller ska vara demokratiskt, och om man börjar med läsningen på förskolan blir risken för dyslexi och ADHD minimal.
    Jag föreslår att du kommer på studiebesök på min dotters skola eller nån annan liknande skola i Asien och närvara nägra lektioner. Du kommer att vara förvånad att barnen kan faktiskt sitta stilla, lyssna på varandra, och ändå tänka kritiskt och reflektera.
    Titta på de bästa universiteten i USA, UK, Ryssland: det finns bara asiatiska studenter som kommer in överallt.
    Det är slut med Europa, som odlar en kultur av ursäkt och av jämställdhet mellan barn och vuxna. 
Svar på tråden Teknikrädda lärare