Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 12:17:09 följande:
Eftersom du påstår att formuleringar som handlar om ”barnets behov i centrum” är förskräckliga, att genusarbete är trams, att det pratas för mycket om barns behov och rättigheter och sedan att du har ett arbete som är relaterat till FN, så kanske det inte är helt besynnerligt att jag ställer mig lite tveksam till det hela…….eller vad tycker du? Eller så har jag missförstått dig helt och då får du upplysa mig om vad.
Du påstår att barn i den svenska skolan har ratt att skolka och rätt att ta med sin mobil och titta på Facebook under lektionstid. Du påstår att kursplanerna fortfarande bygger på att barnen ska bygga sina kunskaper utifrån sina intressen och står i motsats till lärarstyrd undervisning. På vilket sätt har jag då fel då jag påstår att du ger intrycket av att inte ha läst läro- och kursplanerna eller läst och inte har förstått läro- och kursplanerna? Är fortfarande nyfiken på vad du anser vara den stora skillnaden mellan lgr11 och lpo-94/2000 eftersom du tycker den nya är bättre.
Du likställer katederundervisning med lärarstyrd undervisning, påstår att katederundervisning är den effektivaste undervisningsformen och av dessa uttalanden får jag uppfattningen att du inte är så insatt i pedagogik som vetenskapligt område. På vilket sätt gör jag fel i mitt antagande?
Du bemöter mina inlägg med att jag är hjärntvättad av ideologisk propaganda, att jag är en lektant till lärare som inte ställer krav, att jag är inskränkt för att jag inte satt min fot utanför svensk mark och påstår att jag är den som inte argumenterar?! Vilken av dina frågor har jag inte svarat på eller vilket av dina argument har jag låtit bli att kommentera?
Du förespråkar i ett inlägg elitism, och önskar att skolor generellt gick tillbaka till katederundervisning som metod där ”eleverna antecknar tysta och reflekterar över detta hemma med hjälp av många läxor”. Nej, jag delar inte dina värderingar eller din syn på vare sig barn eller kunskapsbildande. Däremot tror jag absolut på ordning och reda och på att barn är kompetenta.
Du tror pa att barn ar kompetenta. Jaha. Lite Jesper Juuls inspiration idag ?
Du verkar inte inse att massor av skolor i Sverige ar faktiskt flumskolor.
Att titta pa debatter som ror skolan i Sverige fran utlandet ar bara forskrackligt.
T ex att det ska finnas diskussioner kring:
* far lararna beslakta mobiltelefonerna
=> vad har mobiltelefonerna att gora i skolan under lektionstid overhuvudtaget?
* far skolk anges pa betyg
nej sa klart inte, de stackas ungarna blir krankta och stigmatiserade da...
* far stokiga barn isoleras fran gruppen
usch nej inte de dar nanny metoderna = krankning
Nu ar du kanske ett jatteundantag i hela systemet, men det sager val absolut ingenting om systemet i sin helhet.