• JTA

Mångkulturalister se hit!

Everlast skrev 2011-10-25 19:32:31 följande:
    Ja det är rätt trevligt. Jag gissar att när man har en pessimistisk syn på sin omvärld och människorna däri så kanske ens farhågor, eller vad det nu kan vara, blir en självuppfyllande profetia och då är det inte konstigt om man ser allt i svart.
    Bra everlast. Tänk positivt, tänk RIKTIGT HÅRT PÅ POSITIVA SAKER. Så kanske bilbränderna i Rosengård med flera områden liksom "försvinner". För de är ju bara farhågor.

Har du tips om var man får tag på rökat?
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 17:32:04 följande:
    Jag tycker du har hakat upp dig på "deras kultur" och "vår kultur". Vad är "vår kultur" för något? vad innebär det? de gånger jag ställt den frågan så kan ingen svara, däremot vet man med säkerhet när någon INTE delar "vår kultur". Knasigt enligt mig.

Det är inte dom mot oss så som du uttrycker det. Det är inte antingen assimileras dom till vår kultur eller så går vår kultur under. Det är så otroligt att det finns personer som ser det så enkelt.
    Menar du att "kultur" inte finns, alltså är ett begrepp som är omöjligt eller meningslöst att använda?

Jag har inte skrivit att vår kultur går under. Hitta inte på.

Vad jag försöker säga är att vi inte har mycket att lära av de kulturer varifrån vi nu tar emot en historiskt sett aldrig tidigare skådad mängd med människor. Vi har uppnått mycket i det här samhället och jag vill även fortsättningsvis leva i ett modernt, progressivt samhälle. De som nu invandrar i tidigare osedd mängd kommer alla från samhällen som bara kan beskrivas som långt efter vårat vad gäller grundläggande rättigheter och friheter. Det är alldeles självklart att denna influx har betydelse för vårt samhälle - helt enkelt för att de blir en del av vårt samhälle vad vi än tycker om det.  I Afghanistan är en kvinna en andraklassmedborgare. Det är otroligt naivt att tro att invandrare från Afghanistan inte tar med sig åtminstone något av de värderingar som gäller i det afghanska samhället. Vi har kämpat hårt i 150 år för att bli kvitt sådana värderingar. Vad du gör med din naiva syn på kulturellt utbyte som ett alltigenom solglittrande positivt möte mellan människor är att du sviker alla de som kämpat och offrat mycket under dessa år för att uppnå de friheter och rättigheter som du nu tar alldeles för givet och genom din oförmåga till insikt faktiskt spottar på. Skärp dig.
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 21:04:46 följande:
    Orsaken att jag inte klarade av att svara ja eller nej på din fråga är för att den är en aning för komplex för att kunna passa in i antingen ja eller nej, så som de flesta andra frågor rörande integration, kriminalitet osv.

Och jag anser att det är realistisk jag är då jag faktiskt inte anser att man kan generalisera på det sättet som du ofta gör, i denna tråd som i många andra. Livet är ganska enkelt att förstå sig på om allt är svart eller vitt, eller går att passa in så man kan svara ja eller nej på. Men som sagt, jag anser inte att komplexa omständigheter som bl. a detta är så enkelt att svara på som du tycker. Vi är olika där helt enkelt.

Nu vet inte jag vad du har för bakgrund eller vart du bor någonstans så du kanske har större erfarenheter än mig eller mindre, dock är jag förlovad med en tjej från Iran och är oftast det enda blekansiktet bland många på diverse sammankomster så jag vågar sticka ut hakan och men att min "mångkulturella" erfarenhet inte är ringa.

Du har rätt i att jag ej bor i gottsunda, jag har många vänner som bor där. Det är lätt att prata om det området utifrån det du läst eller hört, och då kanske jag överraskar när jag säger att det är ett rätt trevligt område, det kanske inte ser ut att vara ett trevligt område om man ser på saker på ditt sätt, vad vet jag.

Diskussionen om bilbränder ska nog föras någon annanstans.
    Du blandar ihop två skribenter. Sånt händer.

Frågan var hypotetisk, alla i landet var jämställda. Det var hypotesen. På det svarar du att man kan inte vara säker på att alla är jämställda. Då förstår du alltså inte "hypotes".

Eller så vill du inte ta diskussionen. Försök själv då, vad är det som är komplext att förstå? Sammanhanget är att vi får in ca 40 000 personer varje år från länder som Afghanistan, Irak och Somalia. Problem, möjligheter, svårigheter? Ordet är fritt.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-25 21:14:25 följande:
    Varför vill du avfärda dem. Borde du inte vilja stödja dem?
    Avfärda deras betydelse för den muslimska traditionen, menar jag så klart. Det fattade du så sluta nu.
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 21:28:21 följande:
    Jotack jag förstår alldeles utmärkt vad hypotes innebär. Det var väl inte frågan som var hypotetisk, utan ditt påstående?

Du vill ju inte ha ngn diskussion. Du har bestämt dig för att invandringen inverkar negativt på vår jämlikhet och är inte beredd på att ta någon annans åsikter som seriösa, utan dom avfärdar du som naiva eller skyddsbubblade. Så hur kan du på stå att du vill ha en diskussion?

Ja. Vi får in ett antal personer varje år till sverige. Det kan skapa både möjligheter och svårigheter, vi har antagligen skiljda åsikter om vad dessa möjligheter och svårigheter innebär...
    Men liksom, vill jag inte ha någon diskussion?! Jag har nu frågat dig vad du anser, ordet är fritt. Och du svarar med ... ingenting.

Frågan/frågeställningen var hypotetisk. Nu märker du ord. Om du förstår vad hypotes betyder, betyder det att du medvetet försökte undslippa frågeställningen.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-25 21:44:29 följande:
    Nej, jag fattar tyvärr inte.

Du har påstått att alla muslimer i riksdagen är intoleranta. Det verkar som om du blundar för det faktum att det finns toleranta muslimer.
    Fazlhashemi har dammsugit den islamiska idéhistorien efter förnyare. Han underlåter dock att påpeka att de flesta har behandlats som avvikare i sina respektive samhällen. Det var bara det.

Hur går det med toleransdialogen med Waberi och MPs smygislamist?
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-25 21:42:50 följande:
    Fast det realistiska sättet är väl att se verkligheten? Varför skall man framställas som naiv drömmare bara för att man INTE överdriver och generaliserar?

95% av alla invandrare aldrig blir misstänkta för grova brott.

Flera invandrartäta områden har lägre brottslighet än genomsnittet för hela Sverige.

T.ex. i Rosengård begås färre inbrott, stölder och rån än genomsnittet i Sverige.

Toleransen och acceptansen mot invandrare och invandring i Sverige har tydligt ökat sedan 1990.

Kvinnor var rädda för att gå ute nattetid långt innan en enda MENA-invandrare bodde i deras område.
    Jag är själv uppväxt i ett lågstatus område och är född i mitten av sjuttiotalet. Idag är det min kommuns kanske mest invandrartäta stadsdel. Ändå känns den klart tryggare idag. När jag var ung satt det ungdomar och sniffade lim uppe i parken, så dit vågade man inte gå. Det fanns stora problem med droger på skolan. Skolan drabbades av vandalisering och pyromaner. Pyromaner försökte även flera gånger bränna ner skogen i närheten av mitt. Det drog runt ungdomsgäng som hotade och slog oss unga. Tjejerna på skolan utsattes vid flera tillfällen för sexuella övergrepp och verbala övergrepp.
    I det stora hela älskade jag mitt område och det var mestadels lugnt. Men det var knappast den idyll som vissa vill påstå att Sverige var innan "massinvandringen"
    Invandrares kriminella överrepresentation är klarlagd. Den består även efter rensning av socioekonomiska variabler.  Skulle bli än klarare om vi kunde få siffror per ursprungsland. Det hjälper inte att du försöker vända upp och ner på siffrorna. Det är risk för att du själv blir anklagad för överdrifter och generaliseringar.

Men det är klart intressant att Rosengård etc har lägre brottslighet än genomsnittet i Sverige. Källa på det vore tacknämligt. Eftersom invandrares överkriminalitet är fastlagd måste det betyda att invandrarna inte begår brotten där de bor utan hellre begår dem i "Genomsnittssverige". Hur känns det?

Skillnaden mellan din uppväxt och hur den kan jämföras med hur du nu upplever samhället kan vara att du då var barn/ungdom och nu är vuxen. När man själv skaffar barn får man automatiskt ett annat sätt att se på samhället, dels för att man får en tätare kontakt med deras sociala verklighet och dels för att man inte gärna experimenterar med sina barn. Återkom gärna då.
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 22:09:43 följande:
    Nej det är inte så lätt att diskutera då åsikterna endas blir besvarade som naiva och inget annat, det liksom omöjliggör ett stimulerande diskussionsklimat. Och sorry, jag blandade mycket riktigt ihop skribenterna.

Jag kan tänka mig, observera kan tänka mig, att många som kommer hit från de länder som du syftar på kanske faktiskt delvis flyr från de värderingar som du anser att alla dessa människor tar hit, Jag kan absolut inte ta för givet att alla som invandrar från dessa länder innehar de värderingar som du beskriver. Det invandrar folk från andra länder än de som ligger i de regionerna du pekar ut, och jag kan inte heller där ta för givet att alla holländare knarkar eller alla tyskar nyttjar prostituerade. Jag tycker man är ute på farlig mark då an pekar ut en viss folkgrupp eller folk från specifika regioner och tillger dem egenskaper och åsikter som det är ytterst otroligt att man faktiskt vet något om.

Huruvida man är en bra eller dålig människa sitter inte i hudfärgen eller om ens modersland heter irak eller belgien.
    Du menar alltså att kultur sällan har någon betydelse för folk?

Din fästmö är iranier. Vad jag har förstått har många av dem flytt Iran pga ofriheten. Det är ingen slump att många iranier är övertygade islamkritiker. Iranier som grupp har också lyckats relativt bra i Sverige (tror faktiskt att de lyckats väldigt bra). Irak, Somalia, Afghanistan är däremot länder i krig och kaos. Därifrån flyr man av säkerhetsskäl, men har ingen anledning att lämna kulturen bakom sig eftersom den inte är anledningen till deras bekymmer. Skillnaden mellan iraniers och t.ex.irakiers "lycka" i Sverige är också väldigt stor. 

Man är varken en bra eller en dålig människa om man har värderingar som man fått sig itutat sedan barnsben. Det handlar inte om dåliga/bra människor. Det är värderingar som är dåliga eller bra. Det går att lämna dessa bakom sig.

Men du menar som det kan förstås att man inte kan säga någonting generellt alls om människors värderingar. Det finns inga strömningar i samhället.
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 22:45:08 följande:
    Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga rätt men kultur och värderingar behöver inte betyda samma sak, så jo jag tror absolut att kultur har betydelse för folk. Men det som jag tycker är så intressant med kultur, som iof kan betyda väldigt många olika saker, är som jag skrev tidigare, att det är i ständig omförvandling och processas hela tiden i och med alla olika inslag. Du och jag sitter ju just nu och omförhandlar kultur, på ett sätt.

Jag kan hålla med om att många från Iran är islamkritiker, och kan även hålla med om att många har lyckats väldigt bra om man menar utbildnings-och yrkesmässigt, iallafall enligt min erfarenhet.

Jag håller även med om att värderingar utav det sämre slaget är något man kan lämna bakom sig, jag är dock inte alls säker på att situationen ang. den s.k svenska kulturen är så hotad som jag tycker mig ana att du anser.

Jag tycker det är svårt att uttala mig generellt om människors värderingar ja. Jag kan inte ens uttala mig generellt om uppsalabors värderingar, eller svenskars värderingar trots att jag bor här, så varför skulle jag kunna uttala mig generellt om människor som kommer från andra delar av världen.
    Se där, vi börjar nog närma oss varandra. Det tog visserligen några tjog inlägg

Jag instämmer i det mesta du säger här. Jag tror inte heller att de svenska samhällsvärderingarna är hotade, åtminstone inte i första läget. Blir det för illa har de flesta svenskar möjlighet att flytta. Problemet gäller i första hand för invandrarna själva. Det torde vara ett faktum att vi håller på att få eller redan har fått ett rätt stort antal invandrarghetton i Sverige. Naturligt eftersom man väljer att bosätta sig bland likar och kommer man ny till ett land med en ur deras synvinkel mycket exotisk kultur blir den driften antagligen mycket starkare. Så om många från Somalia bosätter sig på ett och samma ställe lär det inte vara svårt att gissa att somaliska värderingar kommer att gälla i det "samhället". Eller subkulturen. Det har ju ingen direkt betydelse för majoritetssamhället. Kruxet är förstås att de landvinningar - friheter och rättigheter - för samhälle och individ som vi vunnit och nu tar för givna inte nödvändigtvis gäller för dem som lever i den subkulturen. Så har vi också till exempel rapporter om många tusen flickor som inte alls får välja hur de vill leva sitt liv eller ens vem de skall gifta sig med eller när.

Men det gäller ju invandrarna i deras ghetton. Vi i majoritetsamhället kan ju utan risk låta dem krevera där sina subkulturer. Inte vårt problem.

Eller så anser vi att även de tillhör vårt samhälle och omfattas av samma rättigheter. Då måste vi göra någonting åt det. Och om man då anser att inga generaliseringar kan eller ens får göras lär det bli svårt. Får man ens konstatera problemet? Det verkar inte alltid så.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-26 00:08:31 följande:
    Irshad Manji hävdar att det finns stort intresse för hennes idéer bland muslimska ungdomar över hela världen. Har du skäl att tro att hon ljuger?
    Irshad Manji, är det kanadensaren du tänker på? Hon lät översätta sin bok till några MENA-språk och lägga upp den gratis på nätet för nerladdning. Ett par miljoner nerladdningar har gjorts. Inte illa för en läsekrets på några hundra miljoner, iofs 25 % analfabeter. Nu finns ju knappt någonting alls att läsa i de här länderna, förutom koranen, så man kan räkna med uppmärksamhet om man vågar ge ut en västerländsk bok. Ja, alltså inte i pappersform, då skulle man råka illa ut.

Etc ironiseringar.

Ett bra exempel på hur lite spridd en eventuell liberal rörelse är i den muslimska världen.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!