Everlast skrev 2011-10-25 22:45:08 följande:
Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga rätt men kultur och värderingar behöver inte betyda samma sak, så jo jag tror absolut att kultur har betydelse för folk. Men det som jag tycker är så intressant med kultur, som iof kan betyda väldigt många olika saker, är som jag skrev tidigare, att det är i ständig omförvandling och processas hela tiden i och med alla olika inslag. Du och jag sitter ju just nu och omförhandlar kultur, på ett sätt.
Jag kan hålla med om att många från Iran är islamkritiker, och kan även hålla med om att många har lyckats väldigt bra om man menar utbildnings-och yrkesmässigt, iallafall enligt min erfarenhet.
Jag håller även med om att värderingar utav det sämre slaget är något man kan lämna bakom sig, jag är dock inte alls säker på att situationen ang. den s.k svenska kulturen är så hotad som jag tycker mig ana att du anser.
Jag tycker det är svårt att uttala mig generellt om människors värderingar ja. Jag kan inte ens uttala mig generellt om uppsalabors värderingar, eller svenskars värderingar trots att jag bor här, så varför skulle jag kunna uttala mig generellt om människor som kommer från andra delar av världen.
Se där, vi börjar nog närma oss varandra. Det tog visserligen några tjog inlägg
Jag instämmer i det mesta du säger här. Jag tror inte heller att de svenska samhällsvärderingarna är hotade, åtminstone inte i första läget. Blir det för illa har de flesta svenskar möjlighet att flytta. Problemet gäller i första hand för invandrarna själva. Det torde vara ett faktum att vi håller på att få eller redan har fått ett rätt stort antal invandrarghetton i Sverige. Naturligt eftersom man väljer att bosätta sig bland likar och kommer man ny till ett land med en ur deras synvinkel mycket exotisk kultur blir den driften antagligen mycket starkare. Så om många från Somalia bosätter sig på ett och samma ställe lär det inte vara svårt att gissa att somaliska värderingar kommer att gälla i det "samhället". Eller subkulturen. Det har ju ingen direkt betydelse för majoritetssamhället. Kruxet är förstås att de landvinningar - friheter och rättigheter - för samhälle och individ som vi vunnit och nu tar för givna inte nödvändigtvis gäller för dem som lever i den subkulturen. Så har vi också till exempel rapporter om många tusen flickor som inte alls får välja hur de vill leva sitt liv eller ens vem de skall gifta sig med eller när.
Men det gäller ju invandrarna i deras ghetton. Vi i majoritetsamhället kan ju utan risk låta dem krevera där sina subkulturer. Inte vårt problem.
Eller så anser vi att även de tillhör vårt samhälle och omfattas av samma rättigheter. Då måste vi göra någonting åt det. Och om man då anser att inga generaliseringar kan eller ens får göras lär det bli svårt. Får man ens konstatera problemet? Det verkar inte alltid så.