Quintus Zebra skrev 2011-10-15 22:13:44 följande:
Ja, det är ett faktum. En liknande sanning är följande:
Faktum kvarstår: Först uppstod nationalstaten, sedan följde förtryck av nationslösa folk, inbördeskrig, rasbiologi, , två världskrig, apartheid och etnisk rensning!
Och den som först påpekade nationalismen utveckling till chauvinism, fascism och katastrof - det var jag. Så du kan skita i smajlisarna.
Skönt annars att vi är överens om den historiska utvecklingen. Med lite tur kan jag även få dig att hålla med om vad "nation" betyder.
Är Australien och Nya Zeeland nationalstater?
Är det mångkulturella Sverige idag en nationalstat?
Aus/NZ: Lite svårt med "erövrade" länder. Spontant skulle jag säga nej.
Det mångkulturella Sverige? Njae, osäker. Vi är definitivt på väg att tappa greppet med upplösning av välfärdssamhället och social oro som följd. Men utvecklingen kan kanske bromsas, med assimilation som politik. Fortsätt gärna att krydda din mat som du vill och lyssna på vilken musik du vill, men håll religionen för dig själv, och ställ upp på svenska värderingar och lämpa all skit i din efterblivna kultur överbord. (Self Evident har mer diplomatiska uttryck för detta, same same.)
Jag blandar inte ihop begrepp, däremot verkar flera av mina motdebattörer ha olika definitioner av just detta begrepp. Men nu börjar jag greppa ditt.
Själv anser jag att nationalstaten är uppbyggd kring en IDÈ om ett land med EN befolkning. En idé som absolut påverkar landets utveckling, men som inte automatiskt skapar en homogenare befolkning. Och en idé som även har funnits även i många av de länder du inte kallar nationalstater (t.ex. Algeriet och Haiti).
Om man däremot har din definition, så måste jag nog efter noga eftertanke ändra mitt svar på din fråga.
Om en nationalstat enbart existerar om majoriteten av befolkningen delar språk, kultur, värderingar, erfarenheter och identitet, då har det antagligen existerat extremt få nationalstater. Och Sverige var enligt den definitionen antagligen inte en nationalstat innan demokratin och välfärden uppstod. Så då faller din tes.
För mig är det som sagt uppenbart att svenskar i norr och söder som på 1800-talet antagligen, som antagligen så gott som aldrig träffade varandra på grund av de enorma avstånden, skulle dela värderingar, erfarenheter och identitet. Och det är ju bara ett av otaliga exempel på den heterogenitet som fanns då och som fortfarande finns idag. Den heterogenitet som enligt ditt resonemang diskvalificerar Sverige från att kallas nationalstat.
"Min" definition? Jag har ingen egen definition. Du kan lätt kolla den vedertagna, t.ex. wikipedia.
Enligt gängse politisk historia växte nationalismen, eller medvetandet om en nationellt definierad samhörighet, fram under senare delen av 1800-talet, underlättad av framsteg som förbättrade kommunikationer, nyhetstidningar etc. Arbetarrörelsens kunde växa av samma anledning. Man kunde i Malmö läsa om Sundsvallsbornas kamp och i Stockholm anordna möten och demonstrationer med folk från hela landet. Etc etc. Arbetarrörelsen tillsammans med de liberala drev sedan som du vet igenom demokratin och i förlängningen välfärdssamhället. Men då är vi långt in på 1900-talet.
Så din argumentation har inte så mycket med historiska fakta att göra. Visst hade vi en nationalstat. Framväxten av den gick till och med mer i takt med framväxten av demokratin än vad jag tidigare föreställt mig.
Om nu historikernas konventionella ståndpunkt om nationen som en helt igenom modern skapelse stämmer. Det finns avvikande åsikter:
"I Sverige har under
2000-talet ett flertal
historiker (ex.vis
Harald Gustafsson,
Jonas Nordin,
Jens Lerbom med flera) kommit med delvis ny, och uppseendeväckande forskning som på avgörande punkter vederlagt den modernistiska skolans teser om nationell identitet som ett modernt projekt. Dels har de kunnat visa på den moderna svenska identitetens rötter i medeltidens konsoliderande statsbildningsprocess, dels på en anmärkningsvärd spridning av nationsidentiteten hos en bredare menighet redan på 1500-talet."
sv.wikipedia.org/wiki/Nationalism
Om denna ståndpunk stämmer har du inte bara fel utan totalt superfel.