• JTA

Mångkulturalister se hit!

Quintus Zebra skrev 2011-10-21 13:17:38 följande:
    Nej, det var inte bara fredsagenter, utan även annat folk från Ibn Rushd och några av deras vänner också. Varav en är en bekant till mig.

Ser inte syftet med att lämna ut information om mitt och andra personers privatliv på FL. Tror inte du skulle tro mer på mig bara för att jag gav dig plats och namn. Och det är absolut inte min sak att lämna ut människor på det viset.

Men visst, det är nog ganska ovanligt, fast det är dock långt ifrån den första homosexuella muslimen jag träffat på.  Det är ju fritt fram för dig att tro att jag ljuger. Men genom att googla lite kan du nog ganska snart upptäcka att det håller på att hända saker inom islam. Att det finns många liberala muslimer och att det mycket väl kan komma allt fler. Googla t.ex. på Al-Fatiha foundation eller ASWAT eller läs de länkar Self Evident bidrar med.
    Jag kan som sagt tycka att du istället borde vilja stödja de toleranta muslimer som faktiskt finns, istället för att låtsas att de inte finns och kollektivt stämpla alla muslimer som intoleranta.
    Jag har googlat, riktigt hårt under ett par års tid. Det finns knappast någon liberal reformislam med officiell prägel och beaktansvärd samling av efterföljare. Det finns enstaka dissidenter, som Irshad Manji, som har sin plattform i det västerländska samhället och som agerar så gott som på egen hand. Muslimer som bor och verkar i muslimska länder och som har försökt sig på att föreslå förändring eller till och med kritiserat islam, är paria och förföljda. Gäller även dina exempel.

Jag hade för mig att du refererade till den här påstådda öppet homosexuella kvinnan inom det muslimska bildningsförbundet ibn Rushd som varandes i ett officiellt sammanhang. I så fall borde det inte vara något problem att berätta var det var och vem det var. Om inte, så får vi även som anektodiskt bevis bortse från ditt påstående. Om det är så att du har mer att berätta om henne, till exempel hennes erfarenheter av att komma ut, hur muslimsk släkt och vänner tog det, så är du välkommen.

Annars är det lite kul att konstatera att islamisk homofobi och öht sexualskräck är ganska nya påfund, på samma sätt som slöjan blivit vanlig i och med en tilltagande konservatism i det muslimska samfundet. Långt från den liberalisering som bland annat du fantiserar om.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-21 20:56:31 följande:
    1. Ja, och därför bör de ju stödas, istället för att stämplas som intoleranta. Det enda jag vill är att du ser muslimer som individer. Om du vet att det finns toleranta muslimer, hur kommer det sig då att du så lättvindigt stämplade alla muslimska riksdagsledamoter som intoleranta?

2. Jag lämnar inte ut namn på nån. Vad skulle det syfta till. Det är ju bara ett exempel. Jag vet inte vad Ibn Rushd har för officiell syn på homosexuella, om de har en sådan. Jag vet dock att det har funnits öppet homosexuella i deras organisation. Att homosexuella har tillåtits vara med och medverka
    Som jag skrev innan så blundar jag inte för att det i många religiösa miljöer är svårt att bli accepterad som homosexuell, och att många i sådana miljöer blir förtryckta, det är inget jag blundar för. Men alla muslimer är inte lika dana, och alla muslimer är inte homofober eller intoleranta.

3. Håller med. Det har pågått en tilltagande konservatism och även extremism i många muslimska miljöer de senaste fyrtio åren. Jag fantiserar inte om nåt, jag bara konstaterar att det i många länder finns toleranta muslimer som försöker kämpa för mer tolerans.  Vi har muslimer i Sverige, att stämpla dem kollektivt som intoleranta lär inte förenkla sammanhållningen och toleransen mellan grupperna direkt.
    Amen fint då, Quintus. Upp till bevis eller lägg ner.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-21 21:18:30 följande:
    Upp till bevis om vad?

Du hävdar att muslimer per definition är intoleranta, jag har redan kommit med exempel som motbevisar detta. Varför skall jag lämna ut en persons privatliv till dig, när det med största sannolikhet inte kommer ändra någonting?
    Nej du har inte bevisat någonting.

Ett tips: Läs Vems islam av Mohammad Fazlhashemi. Tipsa mig sedan om en hel massa muslimska reformister genom islamiska idéhistorien. Som jag sedan får nöjet att avfärda som avvikande dissidenter.
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-24 09:57:10 följande:
    TS: Vad är då din kultur? Vad är svensk kultur? Man kan om man vill förklara begreppet kultur så som "socialt överförda levnadsmönster" och i min värld är det ständigt i omförhandling i relation till alla olika intryck och påverkansfaktorer du möter. Kultur är alltså i min mening ett lapptäcke av olika inslag från väldigt många olika håll. Och det är även i min mening detta som för ett samhälle framåt, en utvecklande faktor, istället för att stanna till och stampa på en och samma plats århundrade efter århundrade.
    Ja, och nu gör vi fin progress mot ökad diskriminering pga religion och kön pga dessa socialt överförda levnadsmönster. En utvecklande faktor enligt din mening? Stod vi och stampade inom detta område?
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-24 20:57:28 följande:
    Hur menar du? utveckla gärna.
    En person som kommer hit från en patriarkalisk kultur innebär att Sverige som helhet blir lite mindre jämställt än utan denne, även om skillnaden är mycket liten. 1000 personer som kommer hit innebär större skillnad, särskilt om de håller sig mest för sig själva utan att ta större intryck av majoritetssamhället. 40 000 personer om året i ett par decennier innebär ...
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 15:21:26 följande:
    Så kan man diskutera om man endast ser negativa egenskaper hos människor som kommer till sverige. Jag för min del tycker att människor är lite mer nyanserade än så.

Det är bl. a inlägg som ditt som gör att jag ännu mer tror på att lite kulturell uppblandning verkligen är på sin plats.
    Jag tror också att lite kulturell uppblandning är av godo. Odlande av monokultur kan bara leda till stagnation. Men det är mycket som vi under lång tid kämpat hårt för att bli av med och som vi inte vill ha tillbaka. Det är inte kontroversiellt att påstå att om det kommer hit några hundratusen personer som har en mindre jämlik syn på samhället än vår, så riskerar jämlikheten i samhället att påverkas negativt. Vi kan plocka russinen ur den kulturella kaka som många tar med sig hit men knappast utan att samtidigt ställa krav på de nyanlända att i åtminstone viktiga frågor låta assimilera sig.

Du får gärna förklara hur du menar att vi skall hantera kontroversiella aspekter av de nyanländas kulturella bagage. Inte sådant som matvanor utan snarare sådant som hederskultur. Realistiskt.
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 16:53:35 följande:
    Med ditt resonamng tar du för givet att kultur är så pass svart och vit så att alla kulturella inslag bara läggs på en hög utan att omvärderas eller omförhandlas. Vad är det som säger att dessa människor med sådan ojämlik syn istället anammar "vår enastående jämlika kultur"?

Jag tycker inte det är så enkelt som du beskriver att det kommer 100.000 människor hit med en viss inställning till något och den inställningen per automatik ersätter någon redan existerande syn eller inställning i landet som de kommer till.

Kultur är, enligt mig, i ständig omförhandling och i ständig förvandling precis så som det ska vara.
    Det är ingenting som säger att dessa människor skulle anamma vår i sanning enastående jämlika kultur. Det är väl det som är kruxet.

Jag beskrev det knappast som att importerad kultur ersätter kulturen i landet de kommer till. Ett hypotetiskt men konkret exempel:

- Nio miljoner människor i ett land omfattar alla (100 %) en i sanning jämställd syn på samhället.
    - Till detta land invandrar en miljon människor som anser att kvinnor och män har olika ansvar och roller och skall segregeras i samhällslivet.
    - Nu har 90 % av landets befolkning en jämställd syn på samhället, medan 10 % har en helt annan syn.

Så: Anser du att synen på jämställdhet gått framåt eller bakåt i det här landet? Ja eller nej.
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 16:53:35 följande:
    Med ditt resonamng tar du för givet att kultur är så pass svart och vit så att alla kulturella inslag bara läggs på en hög utan att omvärderas eller omförhandlas. Vad är det som säger att dessa människor med sådan ojämlik syn istället anammar "vår enastående jämlika kultur"?

Jag tycker inte det är så enkelt som du beskriver att det kommer 100.000 människor hit med en viss inställning till något och den inställningen per automatik ersätter någon redan existerande syn eller inställning i landet som de kommer till.

Kultur är, enligt mig, i ständig omförhandling och i ständig förvandling precis så som det ska vara.
    Eller vänta nu - menade du:

"Vad är det som säger att dessa människor med sådan ojämlik syn inte istället anammar "vår enastående jämlika kultur"?"

I så fall har du fallet att invandrarna låter sig assimileras till de värderingar som vi anser vara viktiga i vårt samhälle. "Mångkultur" begränsas till matvanor och lite harmlösa traditioner. Vad gäller värderingar som är grundläggande och viktiga råder kulturell hegemoni.

Detta är förstås inte vad man vanligtvis avser med "mångkultur".
  • JTA
    Everlast skrev 2011-10-25 19:35:40 följande:
    ..och med ditt exempel menar du då att alla nio miljoner människor i detta land är helt fördomsfria och jämlika? nu är det nog du som förhåller dig ganska långt från verkligheten.

Jag anser att jämställdheten är något som måste arbetas med ja, dock ser jag inte att det är något som invandringen i sverige är skyldig till. Jag skulle inte påstå att den gått bakåt iallafall, men den har alltid varit på en låg nivå, invandring eller ej.
    En hypotetisk fråga med svar ja/nej. Men den klarade du inte av att svara på. För att då bleve din illogik tydlig?

Jämställdhet på en låg nivå i Sverige? Inte perfekt, instämmer. Men jämför gärna med valfritt annat land. Eller: Jämför med Irak, Afghanistan och Somalia. Tror du vi har någonting att lära av dem i det här fallet?
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!