Quintus Zebra skrev 2011-11-21 23:35:46 följande:
Det är knappast irrelevant. Hela ditt resonemang i tråden utgå från tesen att mångkultur skapar konflikter och oreda. En tes som du inte ens försöker belägga. Och som människans moderna historia verkar motbevisa.
Jag respekterar inget kvinnoförtryck. Vad vill du vinna på att påstå detta?
Majoriteten av befolkningen ser sig som svenskar. Men vad innebär det? Jag skulle vilja påstå att väldigt många väldigt glatt "urholkar" den "svenska" kulturen och ständigt anammar nya idéer och uppfinningar utifrån. Jag skulle vilja påstå att många är såpass självsäkra i sin identitet att dom inte skräms av att alla inte tycker likadant.
SD´s integrationspolitik har stöd. Men fortfarande visar undersökningar att en stor majoritet av väljarna ser invandrarpolitiken som en ganska oviktig fråga.
Ska jag ens behöva belägga det? Håller du inte med om att exempelvis kvinnosynen skiljer sig kulturer emellan?
Du gör det indirekt. Jag försöker få dig att vakna, att inse att generaliseringar är nödvändiga för att värna om samhället.
Grejen är ju den att du fortfarande väljer att blanda ihop utländsk kultur med subkulturella strömmar som kommit utifrån men som ses som svenska idag. Sverige är ju knappast Grekland bara för att demokratin har sitt ursprung därifrån, inte sant?
Ja, det är väldigt beklagligt, särskilt när vi ser långsiktigt på saken. Detta är inte bara beklagligt för svenskar, det gäller i allra högsta grad invandrarna också.
Quintus Zebra skrev 2011-11-21 23:58:37 följande:
1. Jag är ju inte buddhist. Men visst buddhism är kanske inte tyipskt svenskt. Men individens religionsfrihet är svenskt. Tolerans mot människors rätt att själva välja identitet är svenskt. Jag skulle inte tro att majoriteten av svenskarna anser att Claes Malmberg inte är svensk bara för att han har blivit buddhist.
2. Jag vill aktivt motverka kvinnoförtryck i hela världen. Hur kan det skapa mer kvinnoförtryck?
3. nationalism behöver inte vara dumt. Men som sagt. Det är inte främst invandrare som står i parlament över hela Europa och förespråkar abortförbud, vill inskränka homosexuellas rättigheter och som propagerar mot feminism. Det är till stor del nationalister och andra kulturkonservativa.
Och frågan är ju om SD verkligen värnar det svenska? Många sverigedemokrater verkar ju förakta den svenska öppenheten mot andra kulturer, den typiskt svenska självkritiska hållningen till svensk kultur och så vidare. Många Sverigedemokrater jag har talat med verkar ju nästan gilla Finland eller Japan mer än dagens Sverige?
4. Kvinnofrtryck är negativt i alla länder. Det finns inget land där kvinnoförtryck hör hemma och inte skapar konflikter och elände.
På vissa sätt är Sverige tryggare idag än 1975, på andra sätt är det ett otryggare land. Invandringen är inte den enda stora förändringen som har skett. Jag är inte det minsta naiv utan motverkar aktivt de orsaker jag ser. Som t.ex. ökad ekonomisk ojämlikhet och som ökad spridning av hetsande fördomar mot olika minoritetsgrupper. Du har hittils inte presenterat ett enda bevis för att mångkulturen skulle skapa dessa problem.
Jag tror ju att spridande av intolerans (som t.ex. hets mot somalier, PK-människor, Sverigedemokrater, PK-politiker, massmedia, o.s.v.) skapar betydligt fler konflikter än spridandet av tolerans gör. är det naivt?
5. Jag påtalar bara att alla fria länder bir mer och mer mångkulturella. Hittills har alla försök att skapa monokultur gjorts med hjälp av tvång. Vad har du för strategi?
6. Vi skall respektera olikheter. Självklart skall man aldrig respektera intolerans och dåliga idéer. Det vore ju bara dumt.
7. Nej det är jag inte. Jag är för att varje individ oavsett ursprung skall få chansen att själva välja. Jag prioriterar alltid individen framför kulturen.
Och jag vill inte förstöra något. Jag vill bevara den svenska mentalitet som vuxit fram de senaste 25-åren. Den som du vill kasta på sophögen.
1. Nä, religionsfriheten är vedertaget, jag trodde kulturen var det aktuella i diskussionen.
2. Är det då inte smartare att inte sprida problemet? Att problemen ökar i Sverige i takt med invandringen är ju knappast en lösning för varken Sveriges kvinnor eller världens.
3. Ja, du ser. Problem och motsättningar existerar redan, varför spä på det? politiska motsättningar skiljer ju sig dock en hel del från de kulturella. Det är "problem" som vi alltid måste handskas med inom demokratin.
Tja, öppenhet mot kulturer behöver ju inte betyda att man vill ha en massinvandring som dagens. Vi tar gladeligen emot amerikansk kultur men vi ser ingen stor invandring från USA, inte sant? Öppenheten måste ju även försvaras, vi får inte vara naiva och tro att alla asylsökanden har goda avsikter för Sveriges bästa.
4. Ur deras perspektiv så kan man absolut påstå att det vi svenskar skulle kalla "kvinnoförtrycket" tillhör deras samhälle.
På vilka sätt är Sverige tryggare?
Ta en titt på kärnan av problemet med "fördomarna". Vad är det som orsakar dem? Varför tror vissa att exempelvis somalier inte är villiga att arbeta? Jo, migrationspolitiken har nämligen sett till att somalierna fått asyl och bostad trotts att arbetsplatser inte existerar. På detta så stöder staten somalierna med kulturföreningar och andra verktyg som gör dem extra isolerade från svenska samhället och främmande för svenskarna - det är inte underligt att motsättningar sker.
Kan du beskriva vad du menar med "hets"? Var ser du hetsen någonstans? Jag ser istället att människor är lättkränkta. Detta blir även uppmuntrat av staten som tillsätter DO och allt vad det heter.
SD blir kränkta hela tiden, vi gråter inte för det.
5. Som jag redan sagt; folket ska bestämma och staten ska stå för folket, liksom det var innan år 1975.
Monokultur är förresten omöjlig att uppnå idag, vill jag påstå.
6. Okej, och om du ser att en viss invandrad kultur har en förmåga att sticka ut bland fallen av exempelvis kvinnoförtryck, hur skulle du resonera då? Blir det inte lite motsägelsefullt när du så gärna vill "respektera" kulturella olikheter?
7. Jaha, så att om en individ vill införa lite japansk kultur i Sverige så ska de andra individerna (majoriteten) förhålla sig efter den individens önskemål? Ska majoriteten exempelvis finansiera en japansk kulturförening bara för att en individ önskar det? Ser du ingen orimlighet eller orättvisa i detta?
Den mentaliteten som staten indoktrinerar oss varje dag med, menar du? "vad är svenskhet?" "Finns svenskhet?", "kolla här, här är kurdisk kultur, vad spännande!" "svenskt är tråkigt" osv... Är det det du vill värna om?