Inlägg från: fisförnäm |Visa alla inlägg
  • fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Lavish skrev 2011-10-20 19:50:27 följande:
    Men vaddå, hur menar du att vi ska göra Sverige säkrare för kommande invandrare? Genom att offra invandrare som kommer nu genom att skicka tillbaks dem?
    Ja, repatriera dem som utgör säkerhetsrisker för Sverige, helt enkelt.
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-20 20:02:47 följande:
    Då utgör de väl troligen säkerhetsrisker någon annanstans istället? Men visst har man inte PUT eller medborgarskap så ska man åka ut om man begår brott.
    Eftersom det är repatriering vi talar om så kommer således personen utgöra fara i sitt egna hemland och det är helt i sin ordning. De har ansvar för sin medborgare - vi för våra.
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-20 20:26:08 följande:
    Ja visst, men gnället om invandrare brukar väl oftast gälla dem som redan uppnått PUT eller medborgarskap?
    Hört talas om dubbla medborgarskap? Det enda rimliga blir då att utgå från första medborgarskapet som allt som oftast utgör den största delen av personens identitet och kultur.
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-20 20:42:34 följande:
    Nej jag menar att jag inte kan se någon rimlighet överhuvudtaget i att utvisa en medborgare.
    Tja, det beror ju på vilka premisser som finns för att få medborgarskap, men som det ser ut idag då man exempelvis inte ens behöver kunna svenska, så förstår jag inte varför man behöver lägga någon vikt på det. Medborgarskapet är så pass urholkat.

Nåja, lite människooffer här och där gör ju inget, inte sant?
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-20 20:50:39 följande:
    Men jag begriper inte. Varför skulle svenska människooffer vara sämre än människooffer någon annanstans? Om det nu är någon psycho mördare eller våldtäktsman du föreställer dig att vi diskuterar? Eller du tänker att hemlandet kanske praktiserar dödsstraff så att individen blir oskadliggjord för gott?

Jag tycker iofs att det ska vara språktest för att få medborgarskap. Men det känns helt vansinnigt legalt och internationellt sett att man ska kunna UTVISA medborgare.
    Svensk osäkerhet innebär även osäkerhet för kommande invandrare - därför har Sverige första prioritet och därför är ett svenskt offer "värre".
    Hemlandets lagar är deras ensak, jag förhåller mig inte efter dem.
  • fisförnäm
    Everlast skrev 2011-10-28 09:05:18 följande:
    Drar du en parallell mellan muslimsk tro och nazismen?
    Det är inte så dumt som det kan låta. Många muslimer är antisemiter.
  • fisförnäm
    JTA skrev 2011-10-28 08:52:59 följande:
    Menar du att samhället (media, politiker etc) inte propagerat hårt mot nazister och SD? Det är ju helt fel. I fallet SD lär vi ju faktiskt kunna tala om direkt mobbning. Det går inte ens att tänka sig motsvarande insats mot muslimer.

Tvärtom slipper muslimer oftast undan även när de gör bort sig totalt i offentligheten. När ett par företrädare för Frälsningsarmén visar sig vara mindre accepterande av homosexualitet blir det ett himla liv på media, men när muslimska företrädare visar detsamma eller värre blir det på sin höjd någon notis. Riksdagsledamoten Waberis har luftat sina åsikter offentligt ett par gånger, ändå tillåts han bli kvar som om ingenting har hänt.

Ungdomsstyrelsen har betalat ut nästan en halv miljon i bidrag till en extremistisk organisation som på sin webbsajt predikar att homosexualitet ska straffas med döden och att judar styr världsekonomin. När "Sveriges Imam Förbund" på sin sajt muslim.se förordar att homosexualitet ska straffas med döden, att en muslim inte får bli vän med kristna eller judar, att man i val bör rösta på andra muslimer, och att judarna styr världsekonomin höjs inledningsvis några indignerade röster. Ungdomsstyrelsen, som sponsrat detta förbund med hundratusentals skattekronor för att de skall motverka rasism och homofobi (men tydligen inte antisemitism, kristofobi, homofobi och allmän västfobi), konstaterar efter sedvanlig "utredning" att pengarna inte exakt gått till hemsidans konstruktion och har därmed inget problem med att sponsra denna verksamhet. Knappt någon reaktion i samhället mot detta huvudlösa argument.

Jag vill påstå att viljan att ursäkta muslimers antidemokratiska verksamheter är lika stor eller större än motviljan mot andra antidemokratiska rörelser i samhället. Anledningarna till att så är fallet kan diskuteras.
  • fisförnäm
    sumpbävern skrev 2011-11-13 00:10:26 följande:

• fisförnäm
    Velour skrev 2011-11-18 19:56:31 följande:
    Exakt min mening!
    Ja, men hur ska "mixen" fördelas? Vad är den perfekta mixen? Ska samhället anpassa sig efter vad Velour eller Quintus gillar i kulturväg?
    Tror ni det kommer få medhåll av resten av medborgarna?
    Är det rättvist mot den kulturen som funnits i Sverige från början, dvs den svenska?
    Är det verkligen värt att experimentera trots att vi vet om att kulturella motsättningar orsakar våld och i värsta fall dödsfall?
    Är inte jorden redan mångkulturell och uppdelad som den är, varför ska vi nu också dela upp nationer?

Är det inte rättvisare att Velour och Quintus själva reser utomlands för att hitta sina egna kulturmixer, där man även hittar de genuina kulturerna. Exempelvis italiensk kultur är inte riktigt samma sak i Sverige som den är i Italien.
    På så vis slipper vi belasta samhället med ytterliggare motsättningar och allt vad det innebär.
  • fisförnäm
    Velour skrev 2011-11-19 19:32:00 följande:
    Du kan ju samtidigt fråga dig själv dessa frågor. 

Dessutom, vi som försöker ha den bredare synen anser inte att det finns någon perfektionism. Nyanstänkande däremot, är något vi förespråkar eftersom allt annat leder till rasism. 
    Absolut, men det vore trevligt att få svar från dig/er också.
    *Det ska inte vara någon mix öht. Den svenska kulturen är fortfarande svensk trots att utländska subkulturer influreras. Detta, efter folkets efterfrågan såsom det var förr i tiden.
    *Nej, samhället ska inte anpassa sig efter vad individer gillar. Majoriteten ska alltid gå före. Om jag exempelvis gillar att klä mig i burka så kan jag inte räkna med att resten av samhället ska acceptera det. Det vore enbart egoistiskt att tro det.
    *Nej, ni kommer inte få medhåll från alla eftersom det ni tycker om är individuellt. Ni tycker förmodligen om att utländska kulturer upprätthålls utländska (mångkulturalism) inom Sverige, därav kommer ni inte få stöd av de som värnar om det svenska.
    *Nej, det är inte rättvist öht. Rättvist hade det varit om vi svenskar samtidigt invandrade till invandrarnas respektive länder för att svenskefiera dem. Jag föredrar dock att vi låter saker och ting vara som de är istället så vi slipper urholka kulturer och orsaka motsättningar etc.
    *Nej, det är inte värt att experimentera med människors liv hursomhelst. Att du och Quintus ska känna er kulturberikade på bekostnad av människoliv tycker jag inte är det värt.
    *Jorden är redan mångkulturell som den är, vi behöver inte utsätta kulturer för konkurrens och urholkningar.

"Bred syn"? Jag tycker snarare det är en väldigt naiv och grym syn som inte tar hänsyn till kulturer.
    Någon vision måste ni ju ha, eller?
    Ska enbart vi i västvärlden tvingas tänka "nyanserat" ala Velour och Quintus PK?
    Velour skrev 2011-11-19 19:36:25 följande:
    Förresten, läser du aldrig Quintus inlägg?
    Inte på senare tid. Det är mest skitlånga inlägg med upprepningar. Jag låter andra svara tillsvidare.

• fisförnäm
    Donum skrev 2011-11-20 12:19:55 följande:
    Har bara läst TS, men TS förutsätter ju att kultur är statiskt, vilket naturligtvis inte stämmer. 

Vad som händer med sådana som inte kan anpassa sig till nya levnadsförhållanden är väl detsamma som alltid har skett under evolutionens gång?
    De dör ut så småningom.  
    Nej, det förutsätter inte att kulturerna är statiska, men vi kan fortfarande konstatera att något är exempelvis svenskt eller utländskt.

Tycker du evolutionen går åt rätt håll när Sverige "berikas" med kultur från 3:e världen?
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-11-20 13:33:06 följande:
    1. Vet inte om vi talar om samma sak. Men det är i verkligheten väldigt svårt att styra den mix av mångkultur som en individ utsätts för under sin livstid. Individen utsätts för olika kulturella värderingar av sin närmsta familj, en annan mix av kultur i skolan, en annan mix från kompisar, en annan mix från andra bekanta, en annan mix av kultur från TV, böcker och andra medier.
    Ingen kan styra över alla kulturella strömningar i vårt globaliserade kommunikationssamhälle. Och ingen kan styra exakt vilka kulturella värderingar och fenomen som en individ fastnar för. Jag och min storebror har ju t.ex. vistats i samma miljöer hela vår uppväxt. Ändå har vi lyckats bli otroligt olika. Han är ganska traditionell och jag ifrågasätter.

2. Ja, jag är rätt säker på att majoriteten av svenskarna vill ha ett fritt samhälle där individens har rätt att själv bestämma över sin kulturella hemvist och sina värderingar.

3. För mig är aldrig det viktigaste att respektera kulturer. Kulturer är främst verktyg. Det som skall respekteras är inte kulturen utan individen och individens frihet. Rättvisast är om varje individ själv får möjlighet att själv styra över vilka värderingar och traditioner som personen vill ta till sig.

4. Exakt hur skapar mångkultur våld? Vad har du för belägg för detta? Om du träffar en person som tycker annorlunda än du, blir du automatiskt våldsam då?

5. Trivs jättebra i mångkulturella fria Sverige, men tack för omtanken.
    1. Nej, då. Det är väldigt lätt att styra detta. Låt folket bestämma! Ingen stat ska tvinga befolkningen finansiera och stödja att minoriteter får frodas. En sak ska vi ha klart för oss när vi talar om mångkulturalism; vi talar om nationella kulturer, ok? Inte små subkulturella kulturer vi exempelvis får genom mat, TV, radio, musik etc..
    Dessa utgör inget större hot eftersom de är just så beroende av människors efterfrågan utan statligt stöd.

2. Varför försvarar du då bla kvinnoförtryck, urholkning av jämställdheten, antidemokrati etc som kommer hit med invandringen? Varför vill du upprätthålla dem utländska, varför splittra landet? Detta är inte svenska folket för.

3. Jo, jag märker det. Du visar ingen hänsyn till att kulturer trivs bäst i respektive länder där inga kulturkrockar sker såsom det gör i den mångkultur du förespråkar. Du vågar helt enkelt inte göra generaliseringar som går ut på att skapa ett tryggare samhälle.

4. Tja, vad säger du om "balkongflickorna" som blivit ett känt fenomen i det lilla landet uppe i norr? Blev det svenska för mycket för dessa invandrare, månne? Lever vi i ett för sexuellt liberalt samhälle, månne? Ska vi gå den stackars invandrar-heders-kulturen till mötes för att visa "respekt" kanske, eller vad tycker du? Ska vi dra ner på liberalismen för deras kulturs skull?
    Nja, det finns nog ett och annat som skulle kunna göra mig våldsam. Ponera att jag vore tillsammans med en av dessa balkongflickor.

5. Det kan du väl inte göra, än finns det väl för mycket svenskt i Sverige? Tänk exempelvis på stackars muslimer som fortfarande måste förhålla sig efter den svenska kalendern. Usch, så respektlöst av oss svenskar.
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-11-20 13:49:21 följande:
    Det är ingen slump att demokrati och mänskliga rättigheter allra först växte fram i väldigt mångkulturella samhällen eller att det ofta har varit grupper (ofta minoriteter, men inte alltid) som har känt sig förtryckta som har varit drivande i kampen för de mänskliga rättigheterna.

Med tiden har allt fler börjat förstå att majoriteten tjänar på att leva i samhällen där allas individuella rättigheter respekteras (även oliktänkande och olika minoriteter).

Jag har i ett demokratiskt samhälle inte rätten att tvinga någon att bära slöja eller att sluta äta kött.
    Men i ett demokratiskt samhälle är det min rätt att slåss för rätten att få bära burka eller att mina barn skall få vegetarisk mat i skolan.  Och att individer världen över i många år har kämpat för sin rätt till religionsfrihet eller till att slippa äta kött i skolan, det har i sin tur fått konsekvensen att alla medborgare i Sverige har fått ta del av religionsfriheten, att alla får möjligheten att välja vegetariskt och att alla får lite större  frihet att själva bestämma över sitt liv.
    Det är fullständigt irrelevant. Mänskliga rättigheter och demokrati fanns i Sverige innan mångkulturen och då var samhället betydligt mer sammanhållet, tryggt och harmoniskt. Mångkulturalismens exeperiment har ingen legitimitet.

Om du vill respektera, ur svenskt perspektiv, exempelvis kvinnoförtryck som kommer med invandringen så får du gärna göra det. Jag tycker dock inte du behöver ta med dig resten av samhället i fallet. Jag vill mena att samhället inte alls tycker som du, men tyvärr har du staten på din sida.

Du får slåss hur mycket du vill, men du kan inte få vad du vill. Det är ganska grundläggande för att ens respektera demokratin.
    Många rättigheter för minoriteter har tillkommit tack vare majoritetens tillåtelse (exempelvis vegetarisk kost i skolor), men denna möjlighet har också missbrukats. Ett tydligt exempel är att generellt så lever svenskarna efter svensk kultur - inte utländsk, detta borde staten respektera och utgå ifrån.
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-11-20 22:28:29 följande:
    1. Vi talar inte om samma sak. Hur skall folket kunna förhindra att jag via nätet kommer i kontakt med buddhister i Thailand och blir buddhist?

2. Jag har aldrig försvarat kvinnoförtryck, urholkning av jämställdheten o.s.v. Tvärtom förespråkar jag alltid tolerans. Det är ju därför jag inte är så förtjust i den nationalistiska strömning som ökar i kraft i Europa, och där bland annat SD ingår. För dom är ju på flera punkter motståndare till jämställdhetsarbetet.
    Jag är en motståndare till intolerans vilken härkomst intoleransen än har.

3. Nej, eftersom det inte finns något som tyder på att det du säger är sant. Nästan alla kulturella fenomen som nu finns i Sverige: religioner, maträtter, filosofier, ideologier, matkulturer, sporter, härstammar någon annanstans ifrån. Kultur har i alla tider färdats över nationsgränser.
    Jag vågar absolut kämpa för ökad trygghet. Ökad tolerans ger ökad trygghet.
    Du får gärna ge mig ett enda belägg för dina påståenden om att mångkultur skapar konflikter. Varför skulle man börja slåss bara för att man tycker olika? Gör du det?
    Historien visar ju istället att det är i länder där man försöker tvinga på den "rätta" kulturen på hela folket som diktatur och konflikter uppstår (Nordkorea, Fd. Jugoslavien, Sovjet, Spanien, Kina, Somalia, o.s.v.)

4. Nej, vi skall inte dra ned på liberalisemen för nån. Inte för estrema muslimer och inte för nationalister och kulturkonservativa. Balkongflickor skall vi motverka på alla sätt. Precis som vi skall motverka alla de fall där män i Sverige mördar och förtrycker sina familjemedlemmar. och precis som vi borde lägga ned betydligt mer kraft på att få folk att må bättre. 1500 människor årligen tar livet av sig i Sverige.

5. Vem tycker så? Svenska kulturyttringar har samma rätt att finnas som alla andra. Det enda jag vill är att individen själv skall få större möjlighet att välja vilken kultur h*n vill tillhöra. Det är därför jag bland annat är för en mer sekulariserad skola, förbud mot religiösa frisskolor, mot patriotiska hjärntvättsförsök av elever och för ökad fokus på kritiskt tänkande i skolan.
    1. Nä, precis. Diskussionen har som vanligt blivit lite OT.
    Ingen kan hindra dig från att ta del av thailändsk kultur och du kan aldrig hävda att thailändskt är svenskt. Även om du så gärna vill att det ska vara så så måste du ändå ha den självdistansen att du tillhör en minoritet i svenska samhället. Du kan liksom inte påstå att thailändsk kultur är svenskt så att säga, hänger du med?

2. Var då god och förstå att genom din s.k "respekt" för ANDRA kulturer (utländska och således inte inkluderade i det svenska. Svenskt = nationell identitet för Sverige) som kommer med invandringen så kommer, ur ett svenskt perspektiv, kvinnoförtryck att öka. Du förespråkar det indirekt.
    Om du istället resonerar nationalistiskt så gör du det väldigt enkelt för dig och resten av samhället. Identifierar du dig själv som svensk så är sannolikheten stor att du är för jämställdhet och kvinnors lika rätt i samhället, detta eftersom det generellt är sådana värderingar som är normer i Sverige (det land nationalister ska värna om i alla lägen). Nationalism är inte så tokigt som jag tror du vill få det till.

3. Snälla kan vi lämna de små obetydelsefulla subkulturerna utanför det här? ..och nej, ursprunget har ingen relevans. Det som är relevant är kulturers aktuella identiteter. Om du benämner något som utländskt så är det genast något som är främmande för dig och Sverige. Således är det även ett potentiellt hot mot tryggheten. Ta bara exemplet med kvinnoförtrycket. Det går liksom inte att jämföra kebaben med kvinnoförtrycket, håller du inte med?
    Hur kan din totala likgiltighet mot ökad otrygghet orsakad av mångkulturalismen skapa trygghet? Kan du förklara det lite mer ingående? Jag tror mer på (och detta är ett känt fenomen) att den intolerante invandraren kommer skratta dig i ansiktet och kalla dig för mes.
     Jag tycker inte kvinnomisshandel är ok men det tycker uppenbarligen vissa invandrarkulturer - jag tycker saken är ganska självklar om vem som är för våld respektive inte.
    Vem är det som snackar om tvång? Kom igen nu, Zebran. Jag påtalar gång på gång att jag är för demokrati.

4. Skulle vi inte respektera kulturella skillnader? Hur ska du ha det?
    Ja, Sverige och svensk kultur har tillräckligt med problem som du märker. Det borde inte späs på med mångkultur.

5. Uppenbarligen är det du som tycker så. Du är för att invandrarna ska upprätthålla sina egna nationella identiteter i Sverige, ett land som redan har en alldeles utmärkt nationell identitet. En identitet som är skräddarsydd och suverän för just Sverige och svenska förhållanden vilket tagit lång tid att skapa. Detta vill du förstöra och du drar dig inte för att utnyttja just svenskarnas resurser för det.
    Möjligheten finns fortfarande att välja en annan kultur när man lever i Sverige. Emigration kallas det. 
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-11-20 22:37:12 följande:
    Det är irrelevant att mångkulturella samhällen ofta är de tryggaste. Att det är i mångkulturella samhällen som demokratin och de mänskliga rättigheterna först har vuxit fram?
    Det är väl absolut relevant att det hittils inte finns så mycket belägg för din tes om att mångkultur skulle vara negativt för ett samhälle?
    Och att sammanhållningen och tryggheten skulle varit större i Sverige på 70-talet. Det håller jag inte med om.

Nej, jag respekterar aldrig kvinnoförtryck. Förstår inte vad du fått det ifrån?

Ja, det är majoriteten som ser till att minoriteterna får allt mer rättigheter. Just för att Sverige blir ett med tiden mer och mer tolerant land. Majoriteten av svenskarna anser t.ex. att homosexuella skall få gifta sig, att Sverige skall ha åsiktsfrihet o.s.v.
    Ja, det är totalt irrelevant! Läs TS, detta gäller Sverige. Du kan inte påstå att Sverige är tryggare nu än innan mångkulturalismens början.
    Det kvittar vad du håller med om, det är fakta att likasinnade trivs bättre med varandra än oliksinnade(liknelse). Källhänvisning torde vara överflödig.

Du slickar kvinnoförtryckets röv när du "respekterar" invandrarkulturer som stöder kvinnoförtryck.

Jag vågar påstå att Sverige (majoriteten av svenskarna) inte tolererar vilken särbehandling som helst för vilka kostnader som helst. Just därför behövs en mer grundlig översikt över vad folket egentligen tycker i dessa frågor.
    Men vi har fortfarande ett faktum framför oss - Sverige är svenskt (det är dess identitet). Befolkningen består till största del av folk som identifierar sig med just det svenska. Jag har med andra ord väldigt svårt att se hur en majoritet av folket skulle kunna resonera som du och således vilja urholka sin identitet. Menmen, det är ord mot ord. Vissa saker tyder dock på att det jag säger får mer och mer stöd. SD:s immigrationspolitik har  stort stöd.
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-11-21 23:35:46 följande:
    Det är knappast irrelevant. Hela ditt resonemang i tråden utgå från tesen att mångkultur skapar konflikter och oreda. En tes som du inte ens försöker belägga. Och som människans moderna historia verkar motbevisa.

Jag respekterar inget kvinnoförtryck. Vad vill du vinna på att påstå detta?

Majoriteten av befolkningen ser sig som svenskar. Men vad innebär det? Jag skulle vilja påstå att väldigt många väldigt glatt "urholkar" den "svenska" kulturen och ständigt anammar nya idéer och uppfinningar utifrån. Jag skulle vilja påstå att många är såpass självsäkra i sin identitet att dom inte skräms av att alla inte tycker likadant.

SD´s integrationspolitik har stöd. Men fortfarande visar undersökningar att en stor majoritet av väljarna ser invandrarpolitiken som en ganska oviktig fråga.
    Ska jag ens behöva belägga det? Håller du inte med om att exempelvis kvinnosynen skiljer sig kulturer emellan?

Du gör det indirekt. Jag försöker få dig att vakna, att inse att generaliseringar är nödvändiga för att värna om samhället.

Grejen är ju den att du fortfarande väljer att blanda ihop utländsk kultur med subkulturella strömmar som kommit utifrån men som ses som svenska idag. Sverige är ju knappast Grekland bara för att demokratin har sitt ursprung därifrån, inte sant?

Ja, det är väldigt beklagligt, särskilt när vi ser långsiktigt på saken. Detta är inte bara beklagligt för svenskar, det gäller i allra högsta grad invandrarna också.
    Quintus Zebra skrev 2011-11-21 23:58:37 följande:
    1. Jag är ju inte buddhist. Men visst buddhism är kanske inte tyipskt svenskt. Men individens religionsfrihet är svenskt.  Tolerans mot människors rätt att själva välja identitet är svenskt. Jag skulle inte tro att majoriteten av svenskarna anser att Claes Malmberg inte är svensk bara för att han har blivit buddhist.

2. Jag vill aktivt motverka kvinnoförtryck i hela världen. Hur kan det skapa mer kvinnoförtryck?

3. nationalism behöver inte vara dumt. Men som sagt. Det är inte främst invandrare som står i parlament över hela Europa och förespråkar abortförbud, vill inskränka homosexuellas rättigheter och som propagerar mot feminism. Det är till stor del nationalister och andra kulturkonservativa.
    Och frågan är ju om SD verkligen värnar det svenska? Många sverigedemokrater verkar ju förakta den svenska öppenheten mot andra kulturer, den typiskt svenska självkritiska hållningen till svensk kultur och så vidare. Många Sverigedemokrater jag har talat med verkar ju nästan gilla Finland eller Japan mer än dagens Sverige?

4. Kvinnofrtryck är negativt i alla länder. Det finns inget land där kvinnoförtryck hör hemma och inte skapar konflikter och elände.
    På vissa sätt är Sverige tryggare idag än 1975, på andra sätt är det ett otryggare land. Invandringen är inte den enda stora förändringen som har skett. Jag är inte det minsta naiv utan motverkar aktivt de orsaker jag ser. Som t.ex. ökad ekonomisk ojämlikhet och som ökad spridning av hetsande fördomar mot olika minoritetsgrupper. Du har hittils inte presenterat ett enda bevis för att mångkulturen skulle skapa dessa problem.
    Jag tror ju att spridande av intolerans (som t.ex. hets mot somalier, PK-människor, Sverigedemokrater, PK-politiker, massmedia, o.s.v.) skapar betydligt fler konflikter än spridandet av tolerans gör. är det naivt?

5. Jag påtalar bara att alla fria länder bir mer och mer mångkulturella. Hittills har alla försök att skapa monokultur gjorts med hjälp av tvång. Vad har du för strategi?

6. Vi skall respektera olikheter. Självklart skall man aldrig respektera intolerans och dåliga idéer. Det vore ju bara dumt.

7. Nej det är jag inte. Jag är för att varje individ oavsett ursprung skall få chansen att själva välja. Jag prioriterar alltid individen framför kulturen.
    Och jag vill inte förstöra något. Jag vill bevara den svenska mentalitet som vuxit fram de senaste 25-åren. Den som du vill kasta på sophögen.
    1. Nä, religionsfriheten är vedertaget, jag trodde kulturen var det aktuella i diskussionen.

2. Är det då inte smartare att inte sprida problemet? Att problemen ökar i Sverige i takt med invandringen är ju knappast en lösning för varken Sveriges kvinnor eller världens.

3. Ja, du ser. Problem och motsättningar existerar redan, varför spä på det? politiska motsättningar skiljer ju sig dock en hel del från de kulturella. Det är "problem" som vi alltid måste handskas med inom demokratin.
    Tja, öppenhet mot kulturer behöver ju inte betyda att man vill ha en massinvandring som dagens. Vi tar gladeligen emot amerikansk kultur men vi ser ingen stor invandring från USA, inte sant? Öppenheten måste ju även försvaras, vi får inte vara naiva och tro att alla asylsökanden har goda avsikter för Sveriges bästa.

4. Ur deras perspektiv så kan man absolut påstå att det vi svenskar skulle kalla "kvinnoförtrycket" tillhör deras samhälle.
    På vilka sätt är Sverige tryggare?
    Ta en titt på kärnan av problemet med "fördomarna". Vad är det som orsakar dem? Varför tror vissa att exempelvis somalier inte är villiga att arbeta? Jo, migrationspolitiken har nämligen sett till att somalierna fått asyl och bostad trotts att arbetsplatser inte existerar. På detta så stöder staten somalierna med kulturföreningar och andra verktyg som gör dem extra isolerade från svenska samhället och främmande för svenskarna - det är inte underligt att motsättningar sker.
    Kan du beskriva vad du menar med "hets"? Var ser du hetsen någonstans? Jag ser istället att människor är lättkränkta. Detta blir även uppmuntrat av staten som tillsätter DO och allt vad det heter.
    SD blir kränkta hela tiden, vi gråter inte för det.

5. Som jag redan sagt; folket ska bestämma och staten ska stå för folket, liksom det var innan år 1975.
    Monokultur är förresten omöjlig att uppnå idag, vill jag påstå.

6. Okej, och om du ser att en viss invandrad kultur har en förmåga att sticka ut bland fallen av exempelvis kvinnoförtryck, hur skulle du resonera då? Blir det inte lite motsägelsefullt när du så gärna vill "respektera" kulturella olikheter?

7. Jaha, så att om en individ vill införa lite japansk kultur i Sverige så ska de andra individerna (majoriteten) förhålla sig efter den individens önskemål? Ska majoriteten exempelvis finansiera en japansk kulturförening bara för att en individ önskar det? Ser du ingen orimlighet eller orättvisa i detta?
    Den mentaliteten som staten indoktrinerar oss varje dag med, menar du? "vad är svenskhet?" "Finns svenskhet?", "kolla här, här är kurdisk kultur, vad spännande!" "svenskt är tråkigt" osv... Är det det du vill värna om?
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-11-22 20:49:26 följande:
    1. Ja, snälla. Varför skulle man automatiskt bli osams bara för man tycker olika? De absolut värsta konflikter jag känner till har uppstått i den homogenaste av miljöer, d.v.s. familjen. Kvinnosynen idag skiljer sig ju lika mycket inom en nationell kultur som mellan kulturer. Gå in på jämställdhetsforumet här på FL så upptäcker du att synen på kvinnan skiljer sig rätt markant mellan olika svenskar.

2. Nej, jag gör det inte indirekt. Jag arbetar aktivt på ett internationellt plan för att motverka kvinnoförtryck. Tro mig, jag har inte i ett enda inlägg skrivit att man skall tolerera det minsta kvinnoförtryck.

3. Nej, fast Sveriges kultur är ju väldigt influerade av det Grekiska tänkandet, som i sin tur var väldigt influerat av bland annat det indiska tänkandet.
    Och ja, jag tar hänsyn till all kultur.  Definitionen av kultur är "socialt överförda levnadsmönster". Jag utgår ifrån den definitionen. Speciellt eftersom varken du eller nån annan verkar kunna definiera svensk kultur, så det finns ju inget sådant att utgå ifrån.

4. Men enligt ditt resonemang betyder det väl att problemen inte är så stora. För det är ju majoritetens bedömning av läget som gäller? Alltså är det enligt dig i dag svenskt att inte anse att  invandrings"problemen" är en så viktig fråga?

5. Ja, enligt ditt resonemang om majoritetsbestämmande över kulturen är det i den svenska kulturen idag svenskt att acceptera att människor i Sverige anammar "utländska" kulturer.

6. Det smartaste är väl att försöka lösa problemen i hela världen? Inte bara blunda för dem och försöka isolera sig? Sen så håller ju inte ditt resonemang för jämlikheten i Sverige har ju ökat de senaste trettio åren i takt med att invandringen har ökat.

7. Varför skulle folk vilja förstöra det land dom valt att leva i?

8. Då är det väl dags att börja uppskatta mångkulturen?

9. Återigen. Jag respekterar inte kulturer. Jag respekterar individer. Jag respekterar aldrig intolerans, men jag har flera bekanta som är ytterst intoleranta på flera punkter, det betyder inte att de är dåliga människor eller att jag inte kan respektera dem.

10. Nej, varför skulle folk behöva det? Det finns ingen rättighet att få statligt stöd för kulturföreningar hur som helst.
    1.Ja, varför skulle balkongflickorna kastas ut ur balkonger, eller hur? Måste de vara så osams? Vill du verkligen ha dessa kulturer i Sverige?
    Att kvinnosynen skulle skilja sig något svenskar emellan motiverar inte varför vi ska uppmuntra invandring av, ut den svenska generella synens perspektiv, kvinnofientliga kulturer.

2. Då måste du väl inse att generaliseringar är nödvändiga? Balkongflickor hade sannolikt inte varit just balkongflickor om deras familjer inte invandrat till Sverige. Men det är bla den invandringen du är för.

3. Och? Sverige är inte mindre svenskt för det. Eller vill du kanske påstå att Sverige är indisk och grekisk?
    Precis, du tar således hänsyn till kvinnofientliga kulturer som kommit med invandringen.
    Våga generalisera, Zebran. Balkongflickor ser vi inte inom den svenska kulturen, det gör vi däremot i andra kulturer som kommit med invandringen. Vilka prioriteringar kan då göras? Visa repsekt och och bara titta på?

4. Ja, så kan man formulera det, tyvärr. Det mesta handlar dock om att invandringsfrågor är tabu, staten har gjort dem tabubelagda. Folket blir skrämda och indoktrinerade.

5. Nej, du skriver ju själv att svenskarna till synes inte anser att invandringsfrågorna är särskilt viktiga och anledningen är som i svar nr 4.
    Dessutom har vi faktum framför oss: svenskarna är majoritet, ingen annan nationell identitet.

6. Ja, men tror du verkligen det är smart att på samma gång öka problemen i sitt egna land? Det handlar inte om isolering, det är enbart ansvarsfullt. Vi ska även ta emot invandrare i framtiden och då är det extra viktigt att vi har ett tryggt och harmoniskt land, både för svenskarnas och invandrarnas skull.

7. För att de gillar sin egna kultur mer än den svenska. Detta uppmuntrar även svenska staten tyvärr.

8. Nej, inte dagens. Mångkulturen innan 1975 fungerade på ett helt annat sätt vilket är att föredra.

9. Du silar mygg och sväljer kameler. Du missar så många problem när du inte vågar generalisera. Individbaserat samhälle är omöjlig. 

10. Det finns flera kulturföreningar för utlänningar och deras utländska kultur redan idag, vad har du att säga om dem? 
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-11-23 23:16:22 följande:
    1, Fast balkongflickorna är ju oftast från samma kultur som gärningsmannen, så dessa konflikter utlöses ju inte av mångkultur?
    Kvinnorna från dessa kulturer borde du väl vilja hjälpa?

2. Och du tror dessa flickor på något magiskt vis hade fått det bättre om de hade nekats inträde? Det är ett missförstånd från JTA´s sida att jag inte generaliserar. Jag anser bara att man alltid skall vara medveten om att man generaliserar, och att man inte skall göra felaktiga eller fördomsfulla generalliseringar om alla individer i en grupp. 

3. Så länge Sverige kallas Sverige kan det inte bli mindre svenskt.  Sverige är det Sverige är. Det som finns i Sverige just nu är svenskt.

4. Jag var luddig och du missuppfattade. Jag menade inte att jag tar HÄNSYN till alla kulturer. Jag skulle aldrig respektera kvinnoförtryck eller misshandel. Varför du tror det vet jag inte. Jag menade att när jag uppskattar om ett samhälle är mångkulturellt eller inte, så tittar jag på alla olika kulturer(socialt överförda levnadsmönster) som finns i landet. Det finns ingen officiell uppdelning mellan vad som är "utländska" kulturella fenomen ochvad som är  "svenska assimilerade subkulturer", förutom i dina egenförfattade teorier.

5. ja, det är så tabu att det idag mycket väl kan vara ett av de mest diskuterade ämnena på nätforum och i fikarum. Hur kan man överlämna till majoriteten att bestämma vad som är svenskt om majoriteten är så otroligt lättindoktrinerad som du tror?

6. Nja, fast det är väl ändå enligt ditt sätt att se det majoriteten som bestämmer?

7. Det är ansvarsfullt att inte hjälpa bland andra kvinnor som riskerar mord och förtryck i sina hemländer?

8. Så de vill inte medvetet förstöra Sverige?

9. Världen var helt annan 1975. Du kan aldrig vrida klockan tillbaks.

10. Jag sväljer inte en enda kamel faktiskt. Och i ett demokratiskt fritt samhälle måste alltid rättigheterna utgå ifrån individen, annars är det stor risk för förtryck och diskriminering.

11. Jag var om jag minns rätt på ett disco som arrangerades av Estniska kulturföreningen 1993. Det var skoj. Förutom det  är kulturföreningar inget som jag har så mycket funderingar kring. Det är säkert trevligt för medlemmarna.
    1. Kulturkrocken som sker mellan deras kultur och den svenska är ofta den som orsakar dessa fall, så visst är det mångkultur alltid.
    Visst ska vi hjälpa dem, men då ska det ske i deras hemländer i den mån det går. Det är en lång process, men den är till skillnad från mångkulturalismen inte omöjlig.

2. De hade ju självklart sluppit kulturkrocken med den svenska kulturen, så ja, de hade sannolikt inte blivit balkongflickor.
    Ja, jag påtalar hela tiden att jag generaliserar. Det måste man göra när man gör politiska prioriteringar. De prioriteringar vi talar om är knappast fördomsfulla, vi kan bara titta på statistiken.

3. Hur då? Detta rimmar ju lite konstigt med mångkulturalismen. Vi konstaterar hela tiden att det är många olika utländska kulturer i Sverige, dvs att de inte är svenska.

4. Så du du "respekterar" alltså inte alla kulturer som kommit med invandringen. Vilka är dessa och tycker du inte att det blir lite rörigt om det visar sig att en majoritet av svenska folket inte alls vill "respektera" just den kulturen du vill "respektera"? Är det inte lättare att vara konsekvent?
    Och jo, vi delar upp kulturer i svenska och utländska hela tiden. Det är även mångkulturalismen grundat på.

5. Ja, men titta bara på hur media förtrycker nationalistiska tankegångar. Media har stor makt och hittar de inga fel ideologiskt så väljer de selektivt att lyfta fram andra saker som kan få väljaren att bortse ifrån vad de egentligen skulle vilja rösta på.
    Tja, vi står och vi faller med principen. Det viktigaste, tycker jag, är att vi får bestämma vårat eget öde, hur dumt det än må vara.

6. Ja och majoriteten lever efter den svenska kulturen och identifierar sig själva som svenskar. Vi får dock, som sagt, inte uppskatta det, det är tabu.

7. Jo, men allt som oftast så handlar det om kulturella värderingar inom samhällena. Även om vi räddar en kvinna ur landet så kommer det uppstå nya, därför behövs andra prioriteringar som gäller hela samhällen. Men med detta sagt så ska vi självklart inte avskaffa flyktingmottagning, men det handlar som sagt om att prioritera.

8. Nä, det skulle jag aldrig påstå. Visst, det finns fall där det verkligen finns svenskfientlighet men jag ser dem som en klar minoritet.

9. Principerna är fortfarande likadana och kan absolut appliceras idag.

10. Jo, du sväljer ju dessa kvinnoförtryckande kulturer samtidigt som du är för mångkulturalism. Ja, jag har inte sagt något om rättigheter... Sverige är dock enbart en nation och kan inte basera sin politik efter hur världen ser ut i alla lägen. Svensk demokrati är ämnad för svenskar.

11. Okej, tycker du att det är rimligt att du finansierar dessa utländska kulturföreningar när du betalar skatt? 
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!