Inlägg från: fisförnäm |Visa alla inlägg
  • fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Afrodisiac skrev 2011-10-16 17:24:50 följande:
    Men berätta nu, varför är du för diskriminering och samtidigt för gemenskap?
    Diskriminering av vem/vilka?
  • fisförnäm
    Afrodisiac skrev 2011-10-16 17:37:23 följande:
    Ja, varför ont eller gott? Det är något du borde svara på eftersom det så nationalister framställer ett "vi" och "dem" samhälle.

Nationalismen motarbetar demokrati i allra högsta grad! Skrattande  Vafan! Är det något nytt ni nationalister kör med? Att demokrati och nationalism går hand i hand? Hahahah!!!

Och det gjorde du precis när du var för nationalism. Du blev automatisk odemokratisk och ställde dig vid sidan av samhället. 
    Jaså, det var nyheter för mig. Källa?

Hur då? Är svensk nationalism odemokratisk? Är svenskt=odemkratiskt, menar du?

Vad gulligt, utveckla är du snäll.
  • fisförnäm
    Afrodisiac skrev 2011-10-16 17:46:12 följande:
    Av de som inte vill leva i ett nationalistiskt samhälle där de blir straffade om de inte tycker som ledarna gör.

Men för att gå över till en annan fråga, hur känns det för dig när du går ut och möter alla människor? Blir du illamående när du ser invandrare? Vill du slå ihjäl dem? Vill du kasta ut varje invandrare du ser och/eller passerar? När du går till en butik och kassören/kassörskan är invandare, blir du illa till mods för att du måste prata med honom/henne? Vill du att den personen ska ut från landet? 

Besöker du restauranger med utländsk mat? Äter du den maten eller tar du alltid någon svensk husmanskost? (numera har de allra flesta restauranger jag besöker svensk husmanskost)

Hur känns det för dig om du råkar höra två turkar prata turkiska med varandra? Eller två personer prata engelska med varann? Säger du till folk ute på stan att de måste prata svenska eftersom de befinner sig i Sverige?

Nog för att jag inte tror att du svara ja eller negativt på frågorna, men jag ställer dem ändå. 
    Jisses, vad snett ute du är. Nationalism är ingen fullständig ideologi ala Adolf Hitlers nazityskland.
    Det är en princip som i stort sett går ut på att prioritera landets bästa först och främst.

Jag kramar om alla människor jag möter samtidigt som jag sjunger "We shall overcome". Mångkultur är jättemysigt.

Läs TS, lilla gumman. Mångkulturen som kommer med invandringen är det som ska diskuteras. Nästan all mat-kultur har kommit utan invandring/större invandring.

Människor får gärna tala utländska om de också kan behärska svenska språket väl. Det är viktigt att vi alla känner gemenskap och att då inte kunna kommunicera med varandra vore ju lite synd, eller vad tycker du? 

Ställ dem gärna, det var länge sen jag skrattade så mycket i FL. 
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-19 08:50:15 följande:
    Brännpunkten handlar väl om vilka lagar vi ska ha och möjligtvis vilka värderingar som ska läras ut i skolan. Men jag tror ärligt talat att den absoluta majoriteten av befolkningen är överens om grundvärderingar som demokrati, lika värde och tolerans.

Det är ju nämligen så finurligt att de människor som exempelvis kommer från diktaturer och andra samhällen som i våra ögon är extrema på något sätt, antagligen har valt att flytta därifrån till Sverige av en anledning. Som t.ex att de fördrar att bo i en demokrati före att bo i en diktatur.

Det finns små grupper extrema som man ofta hör mycket om, men jag tror deras antal är så lågt att det inte finns skäl att oroa sig för deras påverkan annat än det utrymme man ger för att tjata om dom.
    Ja, och det är ju majoriteten som ska styra i en demokrati, inte sant? Därför borde Sverige just vara svenskt och inte mångkulturell, vilket enbart delar upp samhället i minoritetsgupper.

Varför respekterar inte många av dem vår demokrati då?

Om de är få eller många har väl ingen större betydelse, eller är offren för motsättningarna (kulturkrockarna) såna man bara ska "acceptera"? Borde man inte istället utgå från befolkningen (majoritetens, dvs svenskarnas) säkerhet när det kommer till invandringen?
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-19 18:02:21 följande:
    Beror helt på vad du lägger för innebörd i "Sverige ska vara svenskt". Definiera svenskt så kan vi se om vi har samma åsikt eller inte.

Demokrati behöver man inte respektera, men man måste följa landets lagar. Demokrati förutsätter att antiparlamentarism får förekomma. Landets lagar i sin tur måste ju lyda under den demokratiskt valda styrelsen, dvs förändras åsikterna om rätt och fel i samhället måste detta också påverka lagarna.

Nej jag ser verkligen inte varför den svenska befolkningens säkerhet ska prioriterats över andra människors säkerhet. Varför ska jag vara mer solidarisk med en okänd svensk än med en okänd somalier?
    Varför ska jag behöva definiera, menar du att svenskt finns inte?

Exakt hur många antidemokrater tycker du är acceptabelt för Sverige att ta emot? Skulle det bekomma dig om det riskerar det parlamentariska systemet?
    Ser du något värde i att försvara och värna om svensk demokrati?
    Tycker du inte Sveriges befolkning, inklusive invandrare, ska försvaras mot ökad antidemokrati? (antidemokrati finns det redan gott om i Sverige, räcker det inte med det?)

Se det såhär istället då; hur ska du kunna garantera invandrares säkerhet när inte ens ditt land är säker? Förstår du vart jag vill komma? Det gäller att prioritera och nationalism är inte en så dum princip att följa. 
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-19 18:51:16 följande:
    Du behöver definiera det eftersom det finns många olika definitioner. I min ryms tolerans och mångkultur...

Jag tycker det bästa sättet att försvara den svenska demokratin är genom att tillmäta alla människor lika värde och genom att värna åsiktsfriheten och yttrandefriheten.

Antagligen vill dom väl komma hit eftersom det trots allt är säkrare här än där de kommer ifrån.
    Nej, då. Det finns en gemensam svensk grund som vi svenskar står på. Den är dock alltid i rörelse.
    Det beror ju lite på hur du ser på mångkultur. Utländska kulturer har tillkommit i den svenska kulturen och blivit svenska (alltså egentligen inte mångkulturell, kulturerna är asssimilerade och därmed svenska, vilket många tar miste på).
    Det finns även begränsningar på toleransen, det visar bara våra lagar.

Okej, så du ser inget hot alls från antidemokrater? Hur ser du på dem som faller offer för dem. Är de "offer man får räkna med"?

Så med andra ord är du beredd på att ge avkall på din trygghet till förmån invandringen av, ur svenskt perspektiv, otrygghet. Ser du ingen fara i det? Om inte från ett svenskt perspektiv så kan du väl försöka tänka ur nästkommande invandrares?

Hur ser du på gemenskap, samhällsgemenskap, sammanhållning, samförstånd, är de positiva för ett samhälle?
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-19 19:22:10 följande:
    Jag menar kulturer som åtminstone står i dialog med den traditionella svenska. Kulturer som är helt isolerade även om de förkommer i Sverige skulle jag inte räkna in.

Jo men jag tror hotet mot demokratin i form av reaktioner mot antidemokrater är ett större hot mot demokratin än antidemokraterna själva. Vilka har fallit offer för antidemokraters antidemokrati i Sverige menar du?

Ja jag är beredd att göra stora avkall för invandringens skull. Och invandrarna flyttar ju fortfarande från något mindre säkert till något mer säkert även om det skulle bli osäkrare här än nu.

samhällsgemenskap är positivt men inte till vilket pris som helst.
    Okej, men som du säkert läst i TS så var det kulturerna som kommit med den moderna invandringen som är aktuell. Tycker du att dessa kulturer står i dialog med den svenska?

Att begränsa intagningen av såna utlänningar är väl snarare sunt förnuft. Varför utsätta sina medborgare för säkerhetsrisker?
    Tja, rättsväsendet i Rosengård, tex.

Äntligen någon som står för det. Jag ogillar det starkt men du ska ha cred för att du gör det.
    Om någon av dina närmaste drabbas, kommer du bara likgiltigt se på?

Vilket "pris" då? På vilket sätt förlorar exempelvis en antidemokrat på att inte få invandra till en demokrati där den sannolikt inte kommer trivas? 
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-19 19:51:23 följande:
    De flesta kulturerna som kom in under 60-70 talet står definitivt i dialog med den äldre svenska traditionen. De som kommit mer nyligen har inte alltid hunnit dit nej.

Jag anser ju uppenbarligen inte att det är sunt förnuft, försök inte få dina åsikter att låta som något självklart. Att det gått åt skogen i Rosengård beror inte bara på invandring utan har en rad andra orsaker som man kunde göra något åt istället för att stoppa invandringen. Kan du berätta exakt vad det är ANTIDEMOKRATERNA gjort som lett till offer? För de allra flesta invandrare är ju inte antidemokrater.

Såklart kommer jag inte stå och se på om mina närstående blir skadade. Men jag ser inte större anledning för mig att skydda en okänd svensk än en okänd invandrare.

De måste ju uppenbarligen tro att de kommer trivas här. Hur som helst är antidemokraterna försvinnande få bland invandrarna, är min bestämda uppfattning om du inte kan motbevisa den.
    Ännu ett erkännande du ska ha cred för!
    ...och vad var det som gällde på 60-70 talen? Jo - ta seden dit du kommer, assimileringsprincipen. Det är framför allt det som saknas idag.

Sunt förnuft kan uppenbarligen vara subjektivt...
    Jag kan självklart inte vara exakt, men många av brotten som begåtts i Rosengård är ju pga av antidemokratin. Brottslingarna respekterar inte demokratiskt framtagna regler och lagar.
    Vi har också exemplet med de muslimska förbunden som kräver särlagsstiftningar etc.

Så du ser det här litet som ett experiment? Se hur långt det går innan du/dina närstående blir drabbade?

Ja, just därför att intolerans slår tolerans så lätt. Här kan antidemokrater utnyttja demokratin och det klandrar jag dem inte för. Det jag klandrar är vår naivitet och godtrogenhet.
    Det är svårt att motbevisa, men kulturkrockarna, motsättningarna och paradoxerna mellan kulturerna tycker jag räcker som avskräckande exempel på hur mångkulturen kan utvecklas till. 
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-10-19 20:33:22 följande:
    Hur begränsar man invandringen av "såna". Skall man fråga dem vid gränsen. Eller syns det på dem på nåt vis. Eller skall man begränsa invandringen av alla från vissa områden?

Och det skall vara strunt samma om personen har asylskäl eller ej. Har man "fel" åsikter skall man inte få PUT? Kan ett sådant system inte bli lite komplicerat och väldigt osäkert?
    Det borde vara något test/prov på papper som man skriver på. Redan idag måste man ju bevisa vad man har för avsikter och/eller varför man invandrar/flyr. Man kan även begränsa invandringen från områden man känner till som diktatoriska eller som står väldigt kulturellt avlägset.

Det är inget "åsiktstest". Det är ingen fråga huruvida personen är sosse eller moderat utan enbart hur personen ser på svenska samhället, vilka avsikter denna har, demokratisyn, kvinnosyn etc.
    Det lär inte vara vattentätt till en början, men någon gång under introduktionsperioden så borde samhället lätt upptäcka om invandraren har samhällsfientliga avsikter, så att säga.
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-19 21:47:57 följande:
    Men alltså, alla brott som överhuvudtaget begås är ju i den meningen antidemokratiska? Alla brott som begås är ju ett brott mot demokratiskt framtagna lagar?

Jag tror faktiskt inte att Sverige kommer försämras på ett avgörande sätt pga invandringen, särskilt inte på lång sikt. Men vissa kortsiktiga offer får man göra. Jag har anhöriga i andra länder också. Hur blir min ställning om jag har anhöriga i Irak som vill komma till Sverige för att det är för farligt i Irak? "Nej tack, om det kommer hit folk från Irak blir det farligare i Sverige (fast inte någonstans i närheten av lika farligt som i Irak)"

Men att inte tillmäta alla människor samma rätt till liv, hälsa och lycka är väl efter dessa resonemang antidemokratiskt och intolerant i sig och det är ju vad man gör om man stoppar invandringen?
    Tja, man skulle egentligen kunna generalisera så, ja.

Jag finner det fascinerande. Människor offras och det bekommer dig inte.
    Varför göra Sverige osäkrare för kommande invandrare?

Sveriges resurser är begränsade, det måste du väl förstå? Därför behövs smarta långsiktiga prioriteringar.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!