Lavish skrev 2011-10-19 19:51:23 följande:
De flesta kulturerna som kom in under 60-70 talet står definitivt i dialog med den äldre svenska traditionen. De som kommit mer nyligen har inte alltid hunnit dit nej.
Jag anser ju uppenbarligen inte att det är sunt förnuft, försök inte få dina åsikter att låta som något självklart. Att det gått åt skogen i Rosengård beror inte bara på invandring utan har en rad andra orsaker som man kunde göra något åt istället för att stoppa invandringen. Kan du berätta exakt vad det är ANTIDEMOKRATERNA gjort som lett till offer? För de allra flesta invandrare är ju inte antidemokrater.
Såklart kommer jag inte stå och se på om mina närstående blir skadade. Men jag ser inte större anledning för mig att skydda en okänd svensk än en okänd invandrare.
De måste ju uppenbarligen tro att de kommer trivas här. Hur som helst är antidemokraterna försvinnande få bland invandrarna, är min bestämda uppfattning om du inte kan motbevisa den.
Ännu ett erkännande du ska ha cred för!
...och vad var det som gällde på 60-70 talen? Jo - ta seden dit du kommer, assimileringsprincipen. Det är framför allt det som saknas idag.
Sunt förnuft kan uppenbarligen vara subjektivt...
Jag kan självklart inte vara exakt, men många av brotten som begåtts i Rosengård är ju pga av antidemokratin. Brottslingarna respekterar inte demokratiskt framtagna regler och lagar.
Vi har också exemplet med de muslimska förbunden som kräver särlagsstiftningar etc.
Så du ser det här litet som ett experiment? Se hur långt det går innan du/dina närstående blir drabbade?
Ja, just därför att intolerans slår tolerans så lätt. Här kan antidemokrater utnyttja demokratin och det klandrar jag dem inte för. Det jag klandrar är vår naivitet och godtrogenhet.
Det är svårt att motbevisa, men kulturkrockarna, motsättningarna och paradoxerna mellan kulturerna tycker jag räcker som avskräckande exempel på hur mångkulturen kan utvecklas till.