Inlägg från: fisförnäm |Visa alla inlägg
  • fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Quintus Zebra skrev 2011-10-12 20:59:36 följande:
    Nej, skrotning av nationalstaten är absolut inte aktuellt, och inget jag drömmer om heller. Känner ingen som drömmer om det.

Jag menade bara att det är möjligt att nationalstaten kan skrotas någon gång i mänsklighetens framtid, och att jag är rätt säker på att det inte kommer innebära att människogrupper kommer sluta känna sammanhållning.
    Hur kommer det vara möjligt? Kan du beskriva scenariot även om det är hypotetiskt?
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-10-12 21:06:38 följande:
    Vad menar du?

Att nån skall fördela var folk skall bo?
    Vi lever i ett samhälle där saker och ting fördelas bland alla medborgare, inte sant? Du känner väl också  till hur integrationen ska fungera?

..eller vill du att samhället ska avvecklas eller delas? Somalisk kultur i den delen, turkisk där, irakisk där osv, förstår du hur jag menar? Det blir inte SAMhälle (SAMmanhållning med allt vad det innebär) om ni ska pressa in utländsk kultur (något främmande) i det SVENSKA samhället, men eftersom ni blundar för det så undrar jag hur kulturerna som kommer med invandringen ska fördelas.
    Vad är den "bästa mixen" av kulturer? Vem ska bestämma detta?

Jag antar att du värnar om sammanhålning och gemenskap, vilket blir paradoxalt i det här fallet.
  • fisförnäm
    Herr O skrev 2011-10-12 21:17:05 följande:
    Alltså, även om antalet utövare av "svensk kultur"  minskar procentuellt så minskar de ju inte i anta l...
    Om vi har 8 miljoner utövare av "svensk kultur" oc h 0 stycken med annan kultur så ger det ju oss 100 % 
    "svensk  kultur", tar vi sedan in 1 miljon invandr are så är det ju fortfarande 8 miljoner utövare av  "svensk
    kultur" även fast procentsatsen sjunkit till 89%. Det "sve nska" MINSKAR ju inte!

Jag förstår inte varför du fortfarande tjatar om a tt deras kultur ska assimileras i vår "svenska kul tur"? 
    Det behövs inga assimileringar om man inte vill, å t något håll, bara acceptans.

Kulturella assimileringar har skett i Sverige geno m alla tider, det är det som tillverkat den "svens ka kultur" 
    som du värderar så högt. En kultur är inget statis kt  man kan konservera, kulturer förändras genom t iden
    allteftersom att folk hittar nya influenser som ma n gillar och tar till sig 
    Kan du då förklara varför i hela friden dessa utländska kulturer ska ses som något inkluderat i det svenska samhället? Varför ska svenskarna finansiera utländska kulturer i sitt eget land?

Acceptans finns inte från mitt och många andras håll, även från invandrare ska tilläggas. Är du säker på att ett SAMhälle (SAMmanhållet, tryggt och harmoniskt SAMhälle) kan byggas på dessa motsättningar? Hur ser du på alla dessa människor som faller offer för mångkulturen, är de nödvändiga offer?
    ..och varför är det Sverige och den svenska kulturen som ska stå passiva och enbart urholkas? Invandrarnas respektive hemländer står fortfarande till förfogande för de som vill leva efter utländsk kultur. Vill någon etnisk svensk också göra det så är det upp till denne att emigrera - inte kräva att svenska samhället ska förhåla sig efter denne, tycker inte du det låter rimligt?

Ja, precis - SVENSK kultur kallas den - inte utländsk som exempelvis somalisk kultur som kommit med invandringen. Den kommer aldrig assimileras och just därför kallas den fortfarande för SOMALISK, det är så simpelt. Det finns ingen efterfrågan, enbart från somalier som då kommer försättas i utanförskap och försörjas av snälla Sverige. Ingen vinner på det.
    Jag har aldrig påstått att svensk kultur inte skulle vara föränderlig, den var föränderlig även under den tiden då Sverige i stort sett var homogent svenskt och det är det jag vill återgå till. Det var under den tiden som invandrare blev svenskar och en del av svenska samhället istället för hur det ser ut idag.

Du blandar äpplen och päron - subkulturer och nationella kulturer är inte samma sak.
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:15:38 följande:
    Nej, jag ser på människor som individer. Varje individ har samma rättigheter. Individen själv skall ha rätt att bestämma över sitt liv. Var den vill bo. Vad den vill ha för religion. Hur den vill leva. Sen Kan ju inte individen bestämma helt själv utan måste rätta sig efter lagar och regler och ekonomiska faktorer.

Jo, jag värnar om sammanhållning. Sammanhållning byggs bäst genom förståelse och tolerans och gemensamma mål.
    Ett bra gemensamt mål vore väl att se mångkulturen som något positivt och sträva efter att bygga ett så tolerant samhälle som möjligt. För Sverige ÄR mångkulturellt. Att låtsas som att vi är monokulturellt och sträva efter att utrota alla kulturer utan den svenska, det kan som jag ser det aldrig skapa sammanhållning utan bara splittring och konflikter. För svenska folket är helt enkelt inte överens om vad som är svensk kultur.
    Självklart är människor individer, men det är grupperna som gör individerna starkast och lyckosammast. Det är kollektivet som är det som borde prioriteras först, majoriteten är den som ska vara styrande - så som demokratin ska fungera. Det går inte ha ett individbaserat samhälle som just innebär att det inte alls finns någon sammanhållning eller gemenskap.

Hur ser du på motsättningarna och paradoxerna som man generellt kan se emellan kulturgrupper? Ser du inga risker för att, som redan sker idag, människor (och även samhället) kommer till skada? Toleransen som fanns/finns inom det svenska kommer inte kunna fortsätta utvecklas när det får ge avkall för mer intoleranta kulturer som naiva, godtrogna mångkulturalister hetsar för.

Läs TS - det är mångkulturalismen tillsammans med invandringen som är på tapeten. Mångkulturen som fanns i Sverige då Sverige var homogent svensk  var kulturer som var assimilerade och därmed inget som orsakar motsättningar - de är så gott som svenska med skillnaden att de har utländskt ursprung.
    Jag talar alltså inte om monokultur som något jag ser upp till.

Kan du beskriva mångkultur för mig, vad består den av? Tror du svenska folket är överens om det?
    Gör det mångkulturella konsekvenser legitima? Tror du mer gemenskap skulle orsaka fler konsekvenser än det motsatta, alltså splittring av befolkningen?
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:19:23 följande:
    Det är inget konstigt alls. Nationalstaten är en mänsklig uppfinning. Det finns mängder av andra möjliga sätt att organisera ett samhälle. Jag kan inte spå framtiden, och känner inte att det finns nån mening i att fantisera om hur det kan se ut. Det finns tillräckligt med SF-författare som redan har målat upp möjliga framtidssamhällen.

Nationalstaten är också en ny företeelse i vår mänskliga historia. Massor av folk har klarat sig utan nationalstat. jag kan inte se nåt skäl till varför den självklart skulle överleva för alltid?
    Men kan du inte försöka beskriva scenariot? Visst, jag kan se hur ett och annat land kan falla i något annat lands händer, men att nationalstaten skulle försvinna ser jag inte.

Det finns för närvarande inget bättre uppdelande av världen än nationalstaten. Grupper av människor behöver sina geografiska områden, så fungerade det innan nationastaten också, men det var i betydligt mindre omfattning. Logiskt sett så borde det innebära att ännu fler konflikter skulle uppstå då fler och fler små-grupper skulle uppstå. 
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 22:00:41 följande:
    1. Tack, då tror jag att jag förstår dig lite bättre.
    Förlåt för generaliseringen, men det där är ett ganska osvenskt synsätt. I västvärlden har man de senaste hundra åren alltmer fokuserat på individen och individens rättigheter och friheter. Titta t.ex. på FN´s mänskliga rättigheter som alla utgår från individen (individens rätt att välja religion, individens rätt till utbildning, individens rätt att slippa diskriminering och förtryck o.s.v.) Du är dock inte ensam i världen med ditt synsätt. Det finns flera länder i bl.a. Afrika och Mellanöstern som har arbetat för att få FN att ändra sina mänskliga rättigheter så att de inte längre utgår från individen, utan så att de istället fokuserar på gruppen och utgår från familjens rättigheter eller folkgruppens rättigheter.
    Du har självklart rätt att tycka så här. Men du skall nog kanske inte vara säker på att ditt tyckande är typiskt svenskt eller att en majoritet av svenskarna tycker så.

2. Nej, ett samhälle utan sammanhållning eller gemensamma mål/visioner kan få svårigheter. Jag har dock aldrig sett några belägg för att nationalitet skulle vara det enda man kan bygga en sammanhållning kring. Snarare tyder väl historien på att nationaliteten är en ganska klen stomme att enas kring?

3. Man måste jobba mot intolerans i alla dess former. Sträva mot tolerans. Skolan har en jätteviktig uppgift, men även föräldrarna. Jag tror dock att du gör ett misstag om du tror att kulturkrockar enbart sker mellan människor med olika nationella identiteter. Jag tror du vet mycket väl att så inte är fallet. Jag tror du vet att människor med olika politisk identitet ofta hamnar i konflikt, och det samma gäller allt som man kan identifiera sig med. Folk slåss p.g.a religion, sport, musik, TV-program, subkulturer, ålderskillnader, filosofiska och moraliska frågor, olika matkultur, o.s.v.
    Om man bara stirrar sig blind på härkomsten missar man huvudproblemet.

4. Det har i alla tider funnits konflikter mellan olika kulturella grupperingar i landet Sverige. Har du läst vår historia? Bröder som mördar varandra. Adel som gör uppror mot kungar. Arbetare som hotar med revolution mot överklassen. Militär som skjuter svenska arbetare. Punkare och raggare som slås. Fotbollshuliganer som har ihjäl varandra...

5. Jag tror inte på ökad splittring, utan på ökad frihet för individen. Mångkultur består av individer, med olika värderingar, olika erfarenheter, olika förutsättningar, olika målsättningar, olika drömmar, olika språk, olika religioner, olika filosofiska livsåskådningar, olika prioriteringar och olika nationalitet.

6. Jag har ju som sagt ingen aning om framtiden, om vilket ekonomiskt system som används eller om nåt annat. Men som det ser ut just nu så går vi mot en allt mer globaliserad ekonomi och kultur. Människor flyttar på sig allt mer. Nationaliteter blandas allt mer, både rent biologiskt och kulturellt. Väldigt många väljer att leva sitt liv på en annan plats än där de är födda. Det är ju inte orimligt att tro att en persons härkomst blir allt mer oviktig för personens identitet. Det är inte orimligt att tro att allt fler börjar ifrågasätta det kloka med att dela upp världen i flera hundra år gamla gränser och dela upp människor utifrån ursprung. Någon form av internationell demokrati kanske. Där de lokala samhällena styr över lokala frågor och det internationell "parlamentet" styr över frågor som berör alla. Som sagt, jag är ingen spådam.

7. Ja, och så kan det fungera även efter nationalstaten. Kan man kriga så mycket mer än det nationalstater har gjort de senaste trehundra åren?
    1. Det är inte individens rätt - det är allas rätt, alla medborgares - kollektivet. Svenskt är idag att vara för exempelvis religionsfrihet.

2. Nationella identiteten fungerar alldeles utmärkt, världen är uppdelad och ser ut som den gör - självklart är det snarare en rejäl stomme att enas kring. Precis som det var innan mångkulturalismens början 1975.

3. Ok, så att människor kommer till skada helt i jävla onödan bekommer dig inte alls? Varför inte låta saker och ting vara som de är och åtskilda - nöja oss med mångfalden som jorden besitter?
    Folk skadas även av mångfald av subkulturer, ja - det ska inte späs på med nationella kulturer som är grövre och som orsakar större motsättningar.
    Inhemska problem legitimerar inte att vi tar hit nya utländska. I sådana fall ska det ske med folkets tyckande, tycker inte du?

4. Läs 3.

5. Du vill ha ett samhälle uppbyggd på delning/splittring/olikheter, när samhället behöver samhållning, samhörighet och gemenskap. Du ser konsekvenserna redan idag men det hindrar dig ändå inte.
    Visst, jag kan köpa att du inte är rädd om dina nära och kära, du är beredd att riskera deras trygghet för mångkulturen, men kan du inte tänka på alla andra i landet? Tycker du inte att du resonerar egoistiskt?

6. "Nationaliteter som blandar sig", hur då?  Vad jag kan se så berörs inte nationalstaten öht. En svensk flyttar till Thailand - vem bryr sig? Sverige förblir Sverige, Thailand Thailand. Ekonomin gör heller ingen betydelse vad jag kan se... Ursprung har ingen större betydelse nej, det är det jag förespråkar när jag talar om assimilation.
    Nä, men någon idé måste du väl ha när du så blint tror på det?

7. Som du ser så har nationalstaterna redan gått igenom den processen - skule världen bli än mer uppdelad så kommer det sannolikt innebära en längre "krigsprocess".
    Återigen; varför inte värna om det som är?
  • fisförnäm
    MammaPlutt skrev 2011-10-15 00:53:39 följande:
    ...vadå fördelas?
    Ska man TVINGAS nu helt plötsligt i olika fack?

Inte undra på att människor hatar varandra när man tvingas se på varandra som "vi mot dem"... 
    Det är ju det ni mångkulturaliser är ute efter. Ni vill göra vi till dem och dem till vi - därför behövs en konkret plan på hur det ska fördelas.

Hur mycket somalisk kultur ska du och jag ta del av? Hur mycket av irakisk, turkisk, afrikansk, spansk, fransk och alla andra nationaliter som tagit sig till Sverige? Hur ska det fördelas så att vi står som "vi", ett samhälle med sammanhållning?
    Tror ni öht det kommer vara möjligt när ni dessutom kommer behöva pracka på utlänningar andra utlänningars kulturer - det kommer enbart bli kaos.
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 22:53:53 följande:
    1. Rättigheter i Sverige utgår ifrån individen (förutom i fall med barn och omyndigförklarade individer). I dagens Sverige har jag väldigt svårt att tänka mig att någon myndighetsperson skulle kunna sitta och fördela kulturer. Individen är kulturbäraren. Individen har rätt att själv bestämma var h*n skall bo och hur h*n vill leva sitt liv. Att en myndighetsperson skulle börja fördela kulturer över landet skulle alltså inkräkta i individens rättigheter och integritet.

2. Jag trodde de flesta länder var uppbyggda kring en ideologi eller en annan idé. Men du får gärna visa exempel där sammanhållningen i ett fungerande demokratiskt samhälle har byggts kring en väl definierad nationell identitet!

3. Jo, då. Varje skadad person är en för mycket. Det är därför jag försöker motverka intolerans som bara leder till mer konflikter. Det är därför jag vill att man går till källan och bekämpar det som skapar konflikterna och våldet, istället för att leta syndabockar att skylla på. Jag är en person som avskyr våld, och som varje chans jag får ifrågasätter den överdrivna tilltro det finns i samhället till våld som problemlösare.

4. Jag tycker folk i världen borde få mer att säga till om. Men sanningen är den att det inte är svenska folket som styr över den ökande globaliseringen och mångkulturen som forsar in i Sverige.  Och saken är ju den att inte ens svenska politiker har ganska lite verklig makt över att bestämma landets utveckling. Den verkliga makten ligger hos andra makthavare (företagare, politiker, befolkningar), många utanför Sverige.

5. Återigen, nej. Jag vill ha ett samhälle som byggs upp på sammanhållning och som tar hänsyn till faktumet att människor är olika. Att låtsas som att människor är homogena varelser leder bara till konflikter och förvirring.
    Jag gör det jag tror är bäst för Sverige. Du gör det också. Jag respekterar det, även om jag inte gillar alla dina åsikter. Men snälla sluta insinuera att jag inte skulle vara oempatisk och inte bryr mig om mina nära och kära.

6. Ja, allt fler har delad nationalitet. En del på grund av biologi. En del för att de helt enkelt väljer att skaffa en till nationalitet.
    Thailand fortsätter vara Thailand så länge de som bestämmer (förhoppningsvis folket) vill ha det så. Om en mer internationell befolkning eller makthavare i framtiden inte längre ser något syfte med att dela upp världen i nationer så kommer de sluta med det.

7. Nja, nationalstater krigar allt fortfarande. Har bildandet av en mångkulturell union som EU ökat eller minskat konflikterna mellan länderna i fråga?
    1. Det är anpassat efter alla, inte efter individer (möjligtvis könsbaserat ibland).
    Så generaliseringar som säger att Sverige bestod i stort sett enbart av svensk kultur (alltså av alla svenskar, och således något gemenskapligt och något som ökade sammanhållningen samt solidariteten) förr i iden, tycker du är felaktiga?
    Du förstår väl att ett individsanpassat samhälle är omöjligt, rent resursmässigt men även när det kommer till just sammanhållning. Vilken stomme ska vi luta oss emot, att vi är människor på samma planet? Sen röka lite braja och hålla varandra i händerna samtidigt som vi sjunger "We shall overcome"? Det håller inte och det visar historien.

2. Den nationella identiteten fanns långt innan demokratin. Den toleransen som finns inom den kräver att vi känner sammanhållning och gemenskap, vilket vi just finner i identiteten. Därför är den nationella identiteten så viktig. Att definiera den har aldrig varit nödvändig, de flesta känner till att den finns, det räcker.

3. Det här jag tycker dina åsikter brister fullständigt. Du ser ju redan nu att folk skadas och t.o.m dör - har du ingen bättre idé över huruvida kulturerna ska fördelas så vi slipper det? Du måste acceptera att det är så här det blir när man tvingar folk att "blandas". Detta hade kunnat undvikas på ett väldigt enkelt sätt, precis som jag förespråkat länge nu, men du vill fortfarande trumma på med mångkulturalismen och därmed förvärra situationen..

4. Menar du att Sverige inte har självbestämmande? Varför har vi ens demokratiska val, varför ens ha egen regering i sådana fall? Självklart kan vi styra globaliseringen för vår del. EU gör dock saker och ting krångligare och jag hoppas vi går ur den snart.

5. Nej, du gör vad du tror är bäst för ett Sverige som allt mer blir utländskt. Ska vi göra som du vill kommer förmodligen landet heta något helt annat eller inte ens finnas kvar tack vare all splittring. Du ser redan idag hur t.o.m staten upprätthåller invandrare som utlänningar och således något främmande för andra invandrare och svenskar. Det är splittrande och inte alls något som bringar sammanhållning.

6. Att det finns individer som har 2 medborgarskap eller 2 nationella identiteter gör ju dock inte att respektive länder måste förhålla sig efter dem, eller hur?
    Lycka till med det, världen är för stor och är långt ifrån alla länder skulle gå med på att brytas ner.

7. Visst sker det än, men du måste försöka generalisera lite grand. Det du vill är egentligen att krigsprocessen ska börja om från det att jordens befolkning var uppdelad i mycket mindre grupper och områden.
    Det finns stora skillnader mellan en union och nationalstat. Hade vi exempelvis varit tvungna att byta namn från Sverige till EU så hade det låtit annorlunda idag, men vi kan redan se att motståndet mot enbart unionen blir bara större och större.
    Sveriges befolkning har inte mycket att säga till om när de konstant är i minoritet. 
  • fisförnäm
    MammaPlutt skrev 2011-10-15 23:51:44 följande:
    Men ingen "prackar " ju på någon en annans kultur...
    Hur ska vi annars bli ett "Vi"?
  • fisförnäm
    Afrodisiac skrev 2011-10-16 17:10:33 följande:
    Nationalismen bidrar i allra högst grad till dessa motsättningar. Det ser man i olika extrema och mindre extrema former och har även bidragit till blodsspillan. 

Och nationalismen bidrar helt klart till uteslutning och ett skapande av ett vi och dem.

Hur som helst så är det många olika faktorer som spelar roll, ja, och att betrakta en enda faktor som ensamt avgörande i all problematik är fel. Ja.

Men hur får du mångkulturalismen till att bli synonymt med brottslighet? 
    Vad är problemet med "vi och dem" om Sverige enbart består av ett "vi" och således utan mångkultur och ett "dem"? Är det så fel med gemenskap, sammanhållning, solidaritet, normer och samförstånd? Är det inte så ett tryggt och harmoniskt land fungerar?
  • fisförnäm
    Afrodisiac skrev 2011-10-16 17:18:26 följande:
    Problemet med vi och dem, på det sättet ni nationalister uttrycker er, gör att de som är "dem" automatiskt blir de onda, medan "vi" automatiskt blir de goda. Därför finns ingen äkta solidaritet, gemenskap, sammanhållning och samförstånd i en nationalistisk stat om den inte är påtvingad med fruktansvärda konsekvenser vid brytning av dessa. Förstår du?
    Varför "ont eller gott" när man kan säga "rätt eller fel"? Man kan alltid göra generaliseringar (normer=samförstånd) och säga att exempelvis demokrati är rätt och antidemokrati är fel. Jag kan inte se något fel i det, nationalismen motverkar att människor blir antidemokrater. Låter det så påtvingat och negativt i dina öron?
    Människor har ju alltid rätt att välja bli antidemokrater men då ska de också veta att de ställer sig vid sidan av samhället och nationalismen, eftersom det är så att de flesta svenskar är just det; demokrater. Gemenskapen ska vi värna om och den är väldigt äkta.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!