Quintus Zebra skrev 2011-10-15 22:53:53 följande:
1. Rättigheter i Sverige utgår ifrån individen (förutom i fall med barn och omyndigförklarade individer). I dagens Sverige har jag väldigt svårt att tänka mig att någon myndighetsperson skulle kunna sitta och fördela kulturer. Individen är kulturbäraren. Individen har rätt att själv bestämma var h*n skall bo och hur h*n vill leva sitt liv. Att en myndighetsperson skulle börja fördela kulturer över landet skulle alltså inkräkta i individens rättigheter och integritet.
2. Jag trodde de flesta länder var uppbyggda kring en ideologi eller en annan idé. Men du får gärna visa exempel där sammanhållningen i ett fungerande demokratiskt samhälle har byggts kring en väl definierad nationell identitet!
3. Jo, då. Varje skadad person är en för mycket. Det är därför jag försöker motverka intolerans som bara leder till mer konflikter. Det är därför jag vill att man går till källan och bekämpar det som skapar konflikterna och våldet, istället för att leta syndabockar att skylla på. Jag är en person som avskyr våld, och som varje chans jag får ifrågasätter den överdrivna tilltro det finns i samhället till våld som problemlösare.
4. Jag tycker folk i världen borde få mer att säga till om. Men sanningen är den att det inte är svenska folket som styr över den ökande globaliseringen och mångkulturen som forsar in i Sverige. Och saken är ju den att inte ens svenska politiker har ganska lite verklig makt över att bestämma landets utveckling. Den verkliga makten ligger hos andra makthavare (företagare, politiker, befolkningar), många utanför Sverige.
5. Återigen, nej. Jag vill ha ett samhälle som byggs upp på sammanhållning och som tar hänsyn till faktumet att människor är olika. Att låtsas som att människor är homogena varelser leder bara till konflikter och förvirring.
Jag gör det jag tror är bäst för Sverige. Du gör det också. Jag respekterar det, även om jag inte gillar alla dina åsikter. Men snälla sluta insinuera att jag inte skulle vara oempatisk och inte bryr mig om mina nära och kära.
6. Ja, allt fler har delad nationalitet. En del på grund av biologi. En del för att de helt enkelt väljer att skaffa en till nationalitet.
Thailand fortsätter vara Thailand så länge de som bestämmer (förhoppningsvis folket) vill ha det så. Om en mer internationell befolkning eller makthavare i framtiden inte längre ser något syfte med att dela upp världen i nationer så kommer de sluta med det.
7. Nja, nationalstater krigar allt fortfarande. Har bildandet av en mångkulturell union som EU ökat eller minskat konflikterna mellan länderna i fråga?
1. Det är anpassat efter
alla, inte efter individer (möjligtvis könsbaserat ibland).
Så generaliseringar som säger att Sverige bestod i stort sett enbart av svensk kultur (alltså av
alla svenskar, och således något gemenskapligt och något som ökade sammanhållningen samt solidariteten) förr i iden, tycker du är felaktiga?
Du förstår väl att ett individsanpassat samhälle är omöjligt, rent resursmässigt men även när det kommer till just sammanhållning. Vilken stomme ska vi luta oss emot, att vi är människor på samma planet? Sen röka lite braja och hålla varandra i händerna samtidigt som vi sjunger "We shall overcome"? Det håller inte och det visar historien.
2. Den nationella identiteten fanns långt innan demokratin. Den toleransen som finns inom den kräver att vi känner sammanhållning och gemenskap, vilket vi just finner i identiteten. Därför är den nationella identiteten så viktig. Att definiera den har aldrig varit nödvändig, de flesta känner till att den finns, det räcker.
3. Det här jag tycker dina åsikter brister fullständigt. Du ser ju redan nu att folk skadas och t.o.m dör - har du ingen bättre idé över huruvida kulturerna ska fördelas så vi slipper det? Du måste acceptera att det är så här det blir när man tvingar folk att "blandas". Detta hade kunnat undvikas på ett väldigt enkelt sätt, precis som jag förespråkat länge nu, men du vill fortfarande trumma på med mångkulturalismen och därmed förvärra situationen..
4. Menar du att Sverige inte har självbestämmande? Varför har vi ens demokratiska val, varför ens ha egen regering i sådana fall? Självklart kan vi styra globaliseringen för vår del. EU gör dock saker och ting krångligare och jag hoppas vi går ur den snart.
5. Nej, du gör vad du tror är bäst för ett Sverige som allt mer blir utländskt. Ska vi göra som du vill kommer förmodligen landet heta något helt annat eller inte ens finnas kvar tack vare all splittring. Du ser redan idag hur t.o.m staten upprätthåller invandrare som utlänningar och således något främmande för andra invandrare och svenskar. Det är splittrande och inte alls något som bringar sammanhållning.
6. Att det finns individer som har 2 medborgarskap eller 2 nationella identiteter gör ju dock inte att respektive länder måste förhålla sig efter dem, eller hur?
Lycka till med det, världen är för stor och är långt ifrån alla länder skulle gå med på att brytas ner.
7. Visst sker det än, men du måste försöka generalisera lite grand. Det du vill är egentligen att krigsprocessen ska börja om från det att jordens befolkning var uppdelad i mycket mindre grupper och områden.
Det finns stora skillnader mellan en union och nationalstat. Hade vi exempelvis varit tvungna att byta namn från Sverige till EU så hade det låtit annorlunda idag, men vi kan redan se att motståndet mot enbart unionen blir bara större och större.
Sveriges befolkning har inte mycket att säga till om när de konstant är i minoritet.