Inlägg från: fisförnäm |Visa alla inlägg
  • fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

hemvärnet skrev 2011-10-06 01:25:02 följande:
    Förstår inte varför kultur som svenskar gillar skulle vara ok när det kommer från ett annat land. I och med att vi införlivar vår andras kultur i vår egen så förändras den väl också och kan med tiden leda till att den kultur vissa nu förkastar, istället tar till sig med öppna armar.

För att få klarhet så gillar du alltså inte för tvära kast så att säga?
    Detsamma gäller ju exempelvis en del gamla människor och ny kultur. Det som händer med de gamla är ju trots allt att de dör ut. Det kan man även säga om allt som inte förändras, det dör ut. Snack om mångkultur och nationalism är ju ganska nytt men även det kommer att dö ut. Känner du inte att du för en hopplös kamp?
    Grejen är den att förr i tiden när kulturer assimilerades till det svenska så fungerade det mycket bättre - samhället var tryggare och hela befolkningen hängde med, så att säga. Samhället var mer grundat på gemenskap och solidaritet.
    Idag så smyger staten bakom ryggen på sina medborgare och finansierar utländska kulturer för att upprätthålla dem utländska och således något som blir främmande för svenskarna. Resultatet blir såklart ett splittrat samhälle som gör stora ekonomiska och sociala förluster.

Jag är inte emot förändringar, men jag vill som sagt att det ska gå till på det sätt som det gjorde förr, dvs innan år 1975 och mångkulturens inträde i staten. Det anser jag inte är en hopplös kamp - det är fullt möjligt.
  • fisförnäm
    hemvärnet skrev 2011-10-07 07:53:09 följande:
    Aha. Du är inte mot förändringar men vill att det ska gå till som det gjorde förr. Kan du förstå hur detta kan tolkas som en motsägelse?
    Varför skulle det vara en motsägelse? Det svenska samhället var även föränderlig förr i tiden.
  • fisförnäm
    Dorian Ertymexx skrev 2011-10-06 19:42:07 följande:
    Och när var det? För jag kan inte minnas att ha läst att NÅGON kultur assimilerades till sverige (samerna åsido, och det hoppas jag du inte menar är ett positivt exempel). Tvärtom har det alltid varit ett ömsesidigt utbyte av kulturer mellan svenskarna och de nya svenskarna. Vilket ofta, om inte alltid, varit till Sveriges fördel. Tänk om valonerna som kom till Sverige assimilerat sig, istället för att ha ett kulturellt utbyte. Vilken förlust om deras kunskaper och kultur gått förlorad, deras smidesfärdigheter gått Sverige förbi, till exempel.
    Jo, men det är ju som du säger - utbyte mellan svenskar och nya svenskar (valloner som, i och med att de nu kallas svenskar, är accepterade och assimilerade till det svenska).
    Dagens situation med invandrare är att de fortfarande kallas utlänningar eftersom de just är det - de assimileras ju inte utan de uppmuntras att "ta plats". Detta skapar enbart förvirring och motsättningar, det ser vi ju redan idag.

Vad säger du om jag påstår att Sverige inte skulle gjort någon förlust om invandring från 3:e världen aldrig hade skett? Snarare skulle Sverige gått med vinst...
  • fisförnäm
    lykantrophona skrev 2011-10-07 12:56:02 följande:
    Det finns svenska saker, det finns finska saker osv, men ibland flyter de inte i varandra. Ungefär som att försöka särskilja mellan "gammal" och "ung", det finns en massa människor mitt emellan. Ändå kan vi säga att någon är ung. Men kategorin är inte helt enkel, var gränsen går varierar för olika personer.

Du tror inte romer, finlandssvenskar eller kurder har gemenskap utan en nation? Jag och min släkt har en massa gemenskap, trots att vi bor uppdelade i två olika länder. Det är ganska enfaldigt att tro att en nation och någonslags likriktad kultur krävs för att uppleva gemenskap.

Ta sen ett exempel på svenskar, i sverige, svensktalade och allt det där... men som ändå inte känner gemenskap? Exempelvis människor med asperger, som ofta har problem med att känna igen i "vanliga människor". Där handlar det inte om kultur, utan om neurologi, men den neurologin kan ge upphov till en slags subkultur i sig, när många aspies möts. Ska de kanske försöka köpa loss en bit land och skaffa sig en flagga?

Du förstår hur larvigt det är. Människor är individer. Det bästa vi kan göra är att låta dem uttrycka sin kultur. Geografi överenstämmer inte alltid med identitet, kultur eller gemenskap.
    Det är just därför man använder sig av generaliseringar som majoriteten står för, och vilka är det som styr i en demokrati - just det, majoriteten.

Inte på samma sätt som nationella kulturer med egna nationer. Finlandssvenskar är som sagt undantagna då svensk och finsk kultur ej har några större kulturella motsättningar. Det geografiska område de bor i, Tornedalen är ju även anpassat efter dem...
    Romer och kurder bor i, för dem, "utländska" samhällen - självklart blir de utstötta och hamnar i utanförskap.

Ja, jisses. Ska man vara svensk så måste man ju vara 100% frisk, annars är man ju utlänning. (sarkasm)

Nej, det stämmer inte alltid men det stämmer för det mesta - och det är den generella gemenskapen som vi ska värna om. Samhällen ska inte förhålla sig efter individer och minoriteter, vem som helst förstår att det inte är möjligt. Det skulle bli kaos.
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-10-12 13:07:12 följande:
    Fast tror du att införandet av nationalstaten skapade denna sammanhållning? Jag menar att sammanhållning i samhällen har funnits långt innan nationalstaten uppfanns, och kommer fortsätta finnas efter att den skrotats.

Och att nationalstaten i sig skulle spela en stor roll i att skapa demokrati och välfärd, är jag inte övertygad om. Ser man historiskt så har nog de flesta nationalstater varken haft demokrati eller välfärd. Det finns som sagt mängder av stater där skapandet av nationalstat har lett till krig och konflikter, där nationalstaten har använts för att isolera, begränsa och förtrycka folk o.s.v.. 
    Nationalstaten är självklar för de flesta, skrotning kommer således vara väldigt svår att få till. Det handlar då om att alla länder måste skrotas samtidigt, så att inte möjligheten för kvarvarande nationer att exploatera andra geografiska områden som en gång var en annan nation ska finnas.
    Det är alltså tämligen en omöjlighet och en utopisk dröm du och många andra mångkulturalister besitter.

Se nationalstaten som naturliga gränser - hur tror du Sverige och andra nordiska länder skulle klara sig om man slogs ihop med ett land runt Medelhavet, exempelvis? Majoriteten styr som bekant i en demokrati och som du säkert känner till så är medelhavsländer mångt mycket mer befolkade och skulle då inneha styret. Tror du exempelvis en spanjor vet hur man prioriterar snöskottning i Sverige?

Huruvida en nation varit diktatoriskt tidigare i historien är irrelevant - den nuvarande demokratin skulle avskaffa nationalstaten om man varit emot det diktaturen "skapat".
  • fisförnäm

Kan någon svara på denna fråga: Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas (integreras med det svenska och alla andra invandrade kulturer) i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?

• fisförnäm
    Herr O skrev 2011-10-12 18:01:40 följande:
    Vad är det för princip vi talar om här? Jag har al drig hört talas om någon princip som säger att någ on måste
    ge avkall på sina kulturer/värderingar så länge de  inte strider mot gällande lag. Hur skulle någon k unna tvinga
    dig att göra avkall på din kultur på grund att det  kommer hit somalier?

Jag förstår ärligt talat inte problematiken överhu vudtaget.. 
    Integrationsprocessen, vilket du säkert vet innebär att "kulturer ska blandas" som det så fint heter. Det är därför jag ställer frågan huruvida blandningen ska gå till.

Problemet är ju uppenbarligen sådana som mig som inte vill ge avkall på min kultur. Även många invandrare är inte villiga till det. Och även om vi skulle vara det så råder det ju generella skillnader i vad man tycker ska avkallas eller inte, vilka kulturer som ska ta störst del etc, hur fördelningen ska se ut helt enkelt.

Ska verkligen staten (det som borde stå på majoritetens, dvs svenskarnas sida) gör som de gör idag, där de finansierar (med svenskarnas pengar) utländska kulturers (minoriteters) intressen?

Jag tycker fördelningen är högst orättvis och den har dessutom en splittrande effekt på samhället.
  • fisförnäm
    Herr O skrev 2011-10-12 18:27:25 följande:
    Ehh.. Jag är ganska säker på att "kulturer ska bla ndas" INTE innebär att alla ska ta en bit av varan dras kulturer.. :)
    Nu har jag aldrig läst denna formulering men exist erar den så är det nog ganska mycket mer troligt a tt det
    betyder  att kulturerna ska blandas genom att man  ska ha ett samhälle där olika kulturer kan exister a sida
    vid sida. Och då är det ju som vanligt upp till va r och en att göra precis som man själv vill, preci s så som
    ett demokratiskt samhälle ska fungera. 
    Som du säger så är det ETT SAMhälle vi talar om - ofta säger man även: det svenska samhället, vilket innebär just det att det är svenskt och egentligen inte alls som ni mångkulturalister påstår med "kulturer som lever sida vid sida". Läget är så att många utländska kulturer som kommit med invandringen lever och frodas tack vare att det som är svenskt ger avkall för det. Detta kan knappast ses som att det handlar om något som lever "sida-vid-sida", snarare något som lever AV något.

Ett demokratiskt samhälle hade respekterat majoritetens vilja - Sverige ska vara svenskt och majoritetskulturen ska värnas. Inte minst för att mångkulturalismen skapar motsättningar.
  • fisförnäm
    Herr O skrev 2011-10-12 18:50:32 följande:
    Så länge det finns någon som vill utöva den "svens ka" kulturen så finns den ju kvar.. På vilket sätt  hotas
    din rätt av att utöva de kulturella yttringar som  du vill av att någon annan utövar sin kultur?
    Det finns ju ingen som hindrar dig från att supa d ig dyngrak på midsommarafton, eller att äta surstr ömming..
    På vilket sätt gör du avkall på din kultur p.g.a.  invandringen?? 
    Den hotas av att samhällets gemenskap och solidaritet urholkas i takt med att samhället urholkas. Det är naturligt att känna solidaritet med den egna gruppen.
    Det kanske det gör, vem vet vilken del som ska tas bort till förmån för en invandrad kultur? Vad ska styra det?

Pengar som skulle kunnat finansiera svenska intressen går nu istället till utländska intressen/kulturer. Tryggheten har fått ge avkall. Prioriteringar inom det sociala har fått ge avkall osv.

Invandrares respektive länder behåller sina kulturer/identiteter men Sverige förlorar sin - är det rättvist?
  • fisförnäm
    Herr O skrev 2011-10-12 19:12:02 följande:
    Vi förlorar ingen kulturell identitet om vi inte v ill själva! HUR  ska det kunna ske?? 
    Hur kan vi, om vi förutsätter att Sverige även i f ramtiden är demokratiskt, förlora vår kulturella i dentitet
    p.g.a. att andra behåller sin kulturella identitet ? Det finns ju ingen motsättning i att behålla en  svensk kultur
    och att låta andra kulturer existera också.

Minskad trygghet och social omsorg har nog väldigt lite att göra me d den lilla summa som avsätts till
    att främja utländsk kultur, det är ju en piss i Mi ssisippi i jämförelse. Orsaken till det kan man no g snarare
    finna i att ALLT ska vara lönsamt i dagsläget.. Bo rgarpolitiken med exempelvis lönsam äldrevård
    har slagit igenom i samtliga politiska partier 
    Jo, du förstår att Sverige är svenskt. När utländsk kultur etablerar verksamhet i Sverige så blir det svenska urholkat. Det som en gång var 100% kanske nu istället blir 90%, förstår du?
    Genom att staten finansierar utländsk kultur så är det fullt möjligt.
    Det handlar inte om att "tillåta" - det handlar om att vi inte står på oss. Självklart kan utländsk ta sig hit och försöka etablera sin kultur, men för att lyckas så måste svenskarna omfamna det - då blir kulturen (subkulturen) assimilerad och därmed inkluderad i det som är svenskt. Det fungerar likadant som för en ny affärskedja som försöker göra sig attraktiva för svenskarna. Däremot är det tämligen omöjligt för en hel utländsk nationell kultur att bli assimilerad, vill jag bara tillägga...

Motsättningarna som uppstår i ett SVENSKT SAMhälle när UTLÄNDSKA kulturer upprätthålls utländska och därmed något främmande för det SVENSKA samhället, orsakar bla ökad brottslighet och att det sociala blir mer påfrestat. Den sociala omsorgen måste exempelvis betala för tolkar och lite annat smått och gott eftersom de måste förhålla sig till utländska kulturer.
    Politik handlar om prioriteringar - utan ovannämnda utbetalningar så skulle mer pengar gå till en bättre äldrevård.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!