Inlägg från: Self Evident |Visa alla inlägg
  • Self Evident

Mångkulturalister se hit!

Quintus Zebra skrev 2011-10-14 09:04:33 följande:
    Ja, du hittade en muslim i riksdagen. Grattis!

Varför du väljer att medvetet misstolka det jag skriver? Varför väljer du att blunda för vilka det främst är som sitter i kommuner, parlament och EU-parlamentet och motverkar tolerans?

"Invandrarna i riksdagen är i oktober 2010 fler än vänsterpartister, kristdemokrater, sverigedemokrater, centerpartister, folkpartister och även miljöpartister. Alltså den tredje kraften i riksdagen om de ville bilda en sådan vid sidan av partigränserna.
    Procentuellt är det även bättre representerade än kvinnorna, vars andel sjönk i årets val, ungdomarna och pensionärerna."

Ett litet urval:

Nyamko Sabuni, integrationsminister,(fp)

Moderata Samlingspartiet

Metin Ataseven, Stockholms län (ersättare för Mikael Sandström)
    Hanif Bali, Stockholms län
    Marta Obminska, Uppsala län
    Eliza Roszkowska Öberg Stockholms län
    Abdirizak Waberi, Göteborgs kommun
    Boriana Åberg, Skåne läns södra

Anti Avsan Stockholms län

Sedat Dogru, (ersättare)
    Jelena Drenjanin (ersättare)
    Montaser Eneim (ersättare)
    Mohamoud M. Enow (ersättare)
    Robert Gajos (ersättare)

Folkpartiet

Roger Haddad, Västmanlands län
    Ismail Kamil, Uppsala län

Gulan Avci, Stockholms kommun (ersättare)
    Essam El-Naggar, (ersättare)
    José Kimenga, (ersättare)
    Jasenko Selimovic, (ersättare)

Arbetarepartiet-Socialdemokraterna

Ibrahim Baylan (personvald) Västerbottens län
    Adnan Dibrani, Hallands län
    Arhe Hamednaca, Stockholms kommun
    Shadiye Heydari, Göteborgs kommun
    Yilmaz Kerimo, Stockholms län
    Pyry Niemi, Uppsala län
    Jasenko Omanovic Västernorrlands län
    Maryam Yazdanfar Stockholms län

Roza Güclü Hedin (s) Dalarnas län

Luciano Astudillo, (ersättare)
    Evin Cetin (ersättare)
    Aleksander Gabelic, Östergötlands län (ersättare)
    Alaa Idris, (ersättare)
    Nasim Malik (ersättare)
    Jamal Mouneimne, (ersättare)
    Ardalan Shekarabi (ersättare)
    Mariam Osman Sherifay (ersättare)
    Yoomi Renström (ersättare)
    Abbas Zarrinpour (ersättare)

Vänsterpartiet

Rossana Dinamarca (personvald) Västra Götalands län
    Amineh Kakabaveh, Stockholms kommun

Francisco Contreras, (ersättare)
    Hamza Demir, (ersättare)
    Mussie Ephrem, (ersättare)
    Ali Esbati,(ersättare)
    Daniel Riazat (ersättare)
    Tamara Spiric, (ersättare)

Miljöpartiet

Jabar Amin, Västerbottens län
    Esabelle Dingizian, Stockholms län
    Mehmet Kaplan, Stockholms kommun

Rebwar Hassan (ersättare)
    Amar Sabri (ersättare)
    Yuri Silva (ersättare)
    Ermin Skoric (ersättare)
    Dragan Vrdoljak, (ersättare)
    Asso Zand, (ersättare)

Centerpartiet

Abir Al-Sahlani, Stockholms kommun (ersättare för Andreas Carlgren)

Maria Bunyemen (ersättare)
    Dayana Jadarian (ersättare)
    Aphram Melki,(ersättare)

Kristdemokraterna

Robert Halef, Stockholms kommun

www.immi.se/politik/riksdagen2010
  • Self Evident
    edonator skrev 2011-10-14 17:59:53 följande:
    Det som skrämmer mig mer än den etniska bakgrunden är att den första av dessa två företräder Södertäljemaffian medan den andre anser att män har rätt att misshandla sina kvinnor. Detta utan att någon reagerar nämnvärt.
    Atasevens eventuella bisysslor känner jag inte till men Waberi har inget i riksdagen att göra. Han förstår uppenbarligen inte innebörden av begreppet demokrati och har en riktigt otäck människosyn. Det är ett hån mot alla kvinnor att idioten fortfarande sitter kvar.

Det är dock bara två personer i raden. Min poäng med listan är att diskriminering som reflexförklaring till diverse problem som har uppstått p.g.a. invandringen blir lätt tunt i längden. Visst förekommer det diskriminering men det finns företeelser inom en del grupper som snarare har historiska, politiska och kulturella förklaringar (som i somaliernas fall som jag beskrev ovan). Det måste man kunna ta till sig utan att slänga upp diskriminerings och rasistkortet som något slags veto.

För några dagar sedan pratade jag med ett gäng relativt nyanlända utrikes födda som tyckte att SD har rätt i ganska många frågor. De ansåg att det kommer hit en del personer med dåliga intentioner som "raserar Sverige" för att citera en av dem. Jag är ingen SD-anhängare men blev lite förvånad över deras kommentarer. De tyckte att det största problemet är att vi i Sverige inte vågar prata om problemen, vilket gör att alla invandrare får skit för vad några av dem ställer till.          
  • Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 19:21:47 följande:
    Och alla som det står ersättare på sitter väl inte i riksdagen?
    De som hävdar att diskrimineringen är utbredd i Sverige brukar påstå att det är nästan omöjligt att komma in i samhället p.g.a. utländskt utseende och namn. Samtliga på listan har ett påfallande utländskt namn, majoriteten utomeuropeiska, några uppenbart muslimska och alla utom tre är första generationens invandrare, antagligen gifta med svenskar. Jag rensade t.o.m. bort exempelvis finnländare och tyskar eftersom jag visste att du skulle göra den här typen av invändningar. Det syns garanterat på de flesta av de här personerna att de har annat påbrå än svenskt.
    Jag utgår ifrån att du vet vilken funktion en ersättare har och att de utses till det som ett förtroendeuppdrag i samband med valet.

Så vad är problemet? För lite diskriminering?  

• Self Evident
    JTA skrev 2011-10-14 21:02:49 följande:
    Ja det är tydligt att det blev ett problem att det var fler invandrare än sverigedemokrater i riksdagen.
    Och mer komplicerat blir det. Enligt en sammanställning som Sveriges Radio gjorde inför valet 2006 var 16 procent på SD:s listor kandidater med invandrarbakgrund. Det är fler än hos M, KD, C, S. SD hade alltså procentuellt fler invandrarkandidater än många andra partier.
  • Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 22:07:27 följande:
    Diskuterar vi diskriminering nu igen?

Som jag skrivit redan innan så finns det arbetsgivare där det snarare är en fördel att vara invandrare (vissa myndigheter, SVT, riksdagen), men det säger väldigt lite om den stora massan "vanliga invandrares" vardag.

Ärligt talat förstod jag inte vad ditt inlägg hade med mitt att göra. Så jag gjorde bara några påpekanden.

Mitt påstående var angående att det finns väldigt många nationalister som sitter i parlament runt om i Europa och jobbar mot tolerans.

Du menar väl inte att alla invandrare i riksdagen jobbar mot tolerans, eller på vilket sätt var ditt inlägg ett svar på mitt?
    Det inte är så enkelt som du vill få det att framstå, som om etniskt svenska nationalister (eller motsvarande i respektive europeiskt land) skulle dominera i parlamenten. De utgör en minoritet, som är hårt ansatt i Sverige, och det faktum att en del av dem själva har invandrarbakgrund tyder på att de varken är rasister eller främlingsfientliga utan vänder sig mot invandringspolitiken, inte invandrarna. Stor skillnad där.

Jag kommer inte heller att ge mig så länge personer med din retorik hävdar direkta faktafel, som att invandrare inte tillåts komma in i det svenska samhället vilket du påstod i ett tidigare inlägg, när en stor del av t.ex. riksdagsledamöterna är invandrare.

Och nu gjorde du det igen. Myndigheter är sämst på att anställa utrikes födda medan småföretagare gör det i mycket större utsträckning, särskilt på mindre orter i Sverige, vilket också nyanserar bilden av det inskränkta rasistiska Sverige. Det faktum att bostadsort och vistelsetid i Sverige är mer avgörande för utrikes föddas sysselsättningsgrad än etniskt ursprung är bara ytterligare ett exempel.

Jag förstår inte vad man får ut av att förstora problemen med intolerans i Sverige. Det är inte konstigt att det tar tid att få anställning i ett modernt högteknologiskt land om man är analfabet från Afghanistan eller Somalia. Det behöver inte alltid handla om diskriminering utan realism. Det är t.ex. ingen slump att det går bra för många iranier i Sverige. De är högutbildade redan vid ankomsten och universiteten i Iran håller en viss standard trots regimen.

Om det nu vore så enormt svårt att komma fram i Sverige enbart för att man är mörk och har ett muslimskt namn så skulle iranierna inte kunna avancera som de har gjort och skillnaderna mellan olika mörka muslimska invandrargrupper skulle inte vara så stora. Vissa kulturella särdrag ska inte heller tolereras utan aktivt motarbetas eftersom de strider mot de mänskliga rättigheterna som du säger dig värna.

Så den situation vi har idag kan inte enbart förklaras av nationalistiska partiers framgångar och intolerans. Det är snarare en liten del av problemet.

• Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 22:59:39 följande:
    Jag är jättenöjd och glad över mångkulturen.

Min kommentar "Grattis, du hittade en muslim" var på skoj. Jag har personligen träffat flera andra muslimska riksdagsledamoter. Self Evidents lista var ingen som helst nyhet för mig. 

Kan du på något vis belägga att invandrarna och muslimerna i riksdagen jobbar mot toleransen i samhället? Jag förstår fortfarande inte vad folks härkomst har med mitt inlägg att göra.

Är alla muslimer i riksdagen nationalister. Hur vet du detta?

När förespråkade jag detta? Jag har om och om igen berättat för dig att man inte skall tolerera intolerans, utan sträva efter tolerans. Vi skall motverka intolerans, helt oberoende om vilken härkomst den intoleranta personen har.
    Ok fint, då borde du ha vetat att majoriteten av personerna på listan inte är andra generationens invandrare eller halvsvenskar som du påstod ovan. Först försökte du förringa förekomsten av utrikes födda riksdagsledamöter och nu hävdar du att det finns många. PK-paradoxen i ett nötskal.
  • Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 23:52:38 följande:
    1. Nej, nej, de dominerar inte i parlamenten, det har jag inte påstått. Jag bara påstår att deras inflytande. Och att de vad jag vet är betydligt mer aktiva i Europas olika parlament och andra maktorgan vad gäller att motverka tolerans, än vad "muslimerna" är.

2. Ja, men samtidigt en ekonomiskt stark, inflytelserik minoritet som får väldigt mycket  utrymme i media.  En minoritet som har lyckats påverka samhällsklimatet ordentligt, och som bland annat har lyckats påverka väldigt många att tycka att det är fjantigt att vara tolerant (PK).

3. Det intressanta är väl vilka nationaliteter invandrarna i SD har? För SD vänder sig ju inte mot all invandring? Jag kallar ingen främlingsfientlig eller rasist. Men det fanns judar i Nazisternas parti också, det gjorde inte nazisterna till mer toleranta.

4. Blandar du ihop mig med nån annan? Jag har aldrig påstått något sådant generellt. Jag har i diskussioner med dig varit väldigt tydlig med att skriva att Sverige är ett jämförelsevis väldigt tolerant land, men att det inte utesluter att VISSA invandrares chanser minskar på grund av diskriminering och fördomar...

5. Min erfarenhet är att det i VISSA myndigheter (vilket jag skrev ovan) finns många anställda med invandrarbakgrund. Jag tänkte att du inte behövde exempel eftersom jag höll med dig.  Varför vill du framställa mig som en person som tycker Sverige är rasistiskt? Jag har aldrig påstått något sådant.

6. De skall inte förstoras och inte heller förminskas. Varje diskriminerad person är en för mycket.

7. Vi har redan diskuterat detta. Du har bland annat hört från en Iransk kvinna om de fördomar hon utsätts för, men om jag minns rätt så valde du att inte tro att hon hade missuppfattat saker och ting och inte hade blivit diskriminerad på arbetsmarknaden?

8. Absolut inte! Och det har jag inte påstått heller. Jag blev ännu en gång  kallad drömmare och orealistisk för att jag förespråkar tolerans, och jag svarade på detta genom att påstå att ett tolerant land inte alls är enkelt att uppnå men att det är värt att kämpa för. Jag påstod också att det finns en växande rörelse i Europa som hånar tolerans och som jobbar för att motverka tolerans. I Sverige har de inte lyckats påverka samhället specielt mycket, men i andra länder (t.ex. Tyskland, Storbritannien, Norge, Danmark, Italien; Ungern, Frankrike, Belgien, Nederländerna,  Schweiz) har de lyckats bidra till att förändra hela det politiska klimatet.
    Och att jag därför ser det som självklart att försöka motverka denna förändring.

Jag gillar att diskutera, och tar absolut inte illa upp. Men det är ju roligare att kunna diskutera utan att hela tiden behöva tillbakavisa påståenden som jag aldrig gjort.
    Jag kan bara säga dito. Du minns helt fel. Jag förringade inte alls Rose erfarenheter av diskriminering. Tvärtom uppmanade jag henne att anmäla det som uppenbart handlar om diskriminering.

Du har de facto påstått att det är väldigt svårt för invandrare att komma in i svenska samhället och att nationalisterna dominerar i parlamenten. Hur ska jag veta att du egentligen inte anser det du påstår? Om någon gör sådana svepande generaliseringar så vill jag ta reda på hur det faktiskt ser ut. Om nu invandrare har en god representation i maktens korridorer, vilket listan ovan visar, så är det kanske läge att nyansera bilden.

Jag träffar dagligen flyktingar och nyanlända och de vill förstås tro att de har kommit till ett demokratiskt land där de har möjligheter att ta sig fram. Att tala om utbredd diskriminering i Sverige med en person som i hemlandet blev torterad p.g.a. sin religiösa tillhörighet skapar enbart oro och gör människor desillusionerade. När man ser till fakta och statistik och det blir uppenbart att utomeuropeiska invandrare faktiskt kan ta sig fram både inom politiken, näringsliv och i viss mån myndigheter så börjar det likna desinformation.

Jag har alltså träffat tusentals utrikes födda och deras bild av Sverige är en helt annan. De uppskattar demokratin, yttrandefriheten och tryggheten. De har inte upplevt sig diskriminerade av svenskar men däremot av andra utrikes födda arbetsgivare och myndighetspersoner. Jag är rätt övertygad om att det beror på det egalitära förhållningssättet i Sverige som vi alla skolas in i från födseln, (du-reformen, arbetarrörelsen, arbetet för barns, kvinnors och handikappades rättigheter etc är t.ex. företeelser som sällan existerar eller motarbetas i utomeuropeiska invandrares hemländer). För många utrikes födda är det ett nytt förhållningssätt som även de måste skolas in i eftersom det är otroligt viktigt att de både anammar och omfattas av detta synsätt. 

Så exakt vad är det som ska tolereras? Om det är matvanor och musik etc så är det nog ytterst få svenskar som bryr sig. Men alla kulturella särdrag som strider mot det svenska samhällsbyggets demokratiska och egalitära synsätt måste aktivt motverkas genom upplysning och fakta, precis som man en gång gjorde genom folkbildningen i Sverige.

PK för mig är inte att vara tolerant utan orealistisk och snarare intolerant. Läsa gärna Bauhns och Demirbag-Stens bok "Till frihetens försvar" där de avhandlar både främlingsfientlighet och s.k. mångkulturalism som varandras spegelbilder.

"Medan multikulturalismen vill att särskilda hänsyn ska tas till grupper på grund av deras kulturella bakgrund, så vill de främlingsfientliga rörelserna kasta ut samma grupper, också på grund av deras kulturella bakgrund. Men båda tankemodellerna innebär att man reducerar individer till bärare av gruppidentiteter, och att man vill ge eller beröva individer rättigheter på grund av deras kulturella eller religiösa bakgrund."  

Den farligaste intoleransen finns idag snarare inom än mot många invandrargrupper och utgör ett av de största hindren för dessa gruppers integration i samhället. Jag hoppas att fler utrikes födda som vill motverka denna intolerans, och det finns många, blir mer synliga i debatten än tokenmuslimer som Waberi eller verklighetsfrånvända pk-människor med en suspekt och empatistörd människosyn. Jag räknar inte dig till den kategorin men jag ifrågasätter argument som går på deras linje.

• Self Evident

Waberi är för övrigt ett skräckexempel på den missriktade tolerans jag beskriver. Jag har sett intervjuer med den mannen och undrar vilka etniskt svenska politiker som skulle komma undan med att säga att lite kvinnomisshandel är ok och att könssegregation är positivt. Att han får sitta kvar visar med all tydlighet att man är beredd att kompromissa med jämlikheten för den muslimska representationen i partiet. Waberi är förstås en självutnämnd muslimsk representant, långt ifrån alla muslimer delar hans åsikter, och det är bara ännu ett exempel på hur mångkulturalisterna ser människor som grupper snarare än individer.

På samma sätt anlitar svenska myndigheter ofta föreläsare som ska respresentera mångfalden som en diffus grupp. Jag har sett flera exempel på det, bland annat en somalisk kvinna iförd niqab som under en stor konferens påstod att alla "anständiga muslimska kvinnor" bär slöja. Min kvinnliga muslimska kollega, som inte bär slöja alls gick i taket, men mångkulturalisterna nickade bara med utan att ifrågasätta för de är ju så toleranta. Min kollega kände sig jäkligt sviken men det fanns inget utrymme för individuella tolkningar. Tolerans my ass.    

• Self Evident

Idag läste jag en klockren intervju med den eminenta Irshan Manji som sammanfattar exakt det jag försöker säga:

"När multikulturalister, identitetspolitiker, säger att kulturer och religioner bör ha rättigheter begår de ett allvarligt misstag. Deras idéer gör att redan mäktiga personer inom minoriteter stärks, och att de svagaste inom grupperna tillåts förtryckas. Ironin är träffande: Debattörer som påstår sig vara för mångfald och tolerans är intoleranta mot de mest utsatta.

Förändringen bland muslimer måste komma inifrån, men förändring kräver också stöd från övriga samhället. Även utomstående har rätt att "lägga sig i" och ha åsikter om islam, precis som jag har all rätt att kritisera saker i Kanada, trots att jag inte är född där. Vi är alla sammanflätade, det borde stå klart efter 11:e september."

www.newsmill.se/artikel/2011/10/13/jag-st-ngdes-av-fr-n-koranskolan-n-r-jag-st-llde-jobbiga-fr-gor

Det är inget som ska fördelas TS. Sverige är ett existerande samhälle med särpräglade kulturella uttryck inom sina geografiska gränser och grundläggande värderingar som har röstats fram demokratiskt. Den stora frågan är snarare vad vi ska enas kring, än vad vi ska tolerera.

Sverige behöver enbart ta till sig det positiva med andra kulturella uttryck men har inget ansvar för att dessa kulturella särdrag bevaras (varför det hittills ibland har finansierats med statliga medel är obegripligt) och det som strider emot den gemensamma värdegrunden som är demokratiskt framröstad och inskriven i vår lagstiftning ska motverkas och med tiden elimineras - hederskultur, könsstympning, tvångsäktenskap, våldsbejakande islamism, homofobi på religiös grund etc.

Varje friskola och förening som uppmuntrar någon av dessa företeelser eller andra antidemokratiska värderingar ska fråntas verksamhetsbidrag och stängas ned med omedelbar verkan, precis som gäller för svenska verksamheter. Bevarandet av matkultur, musiktraditioner etc får man finansiera med egna medel, förutom i ideella föreningar som svenskarna gör. Några statligt finansierade projekt för att bevara t.ex. somalisk eller romsk kultur som det pumpas in miljoner i varje år är bara att lägga ner rakt av. Det är inte statens ansvar.   

• Self Evident
    Afrodisiac skrev 2011-10-16 13:16:31 följande:
    Jag håller med till stor del eftersom jag själv är medveten om de negativa sidorna av alla kulturer. Om man aldrig kritiserar dem så tillåts även de att praktiseras. Men det innebär inte att man ska förbjuda hela kulturen eller religionen, utan man ska istället fokusera på de delar som är farliga och arbeta bort dem. I dag händer detta i och med att man belyst problemet med t.ex. kvinnlig könsstympning, bortgifte etc. Många gånger når den internationella kritiken även de länder där detta är kutym. Man har alltså kunnat påverka även internationellt. 

Men för det betyder det inte att religioner och kulturer inte ska ha rätt att existera, vilket ju också stöds av demokratin. Vad som är viktigt är att bidra till förändringar inom alla religioner och kulturer, vilket alltid har skett genom möten.  
    Jag hoppas att det framgick av mitt inlägg att det är exakt vad jag menar.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!