Quintus Zebra skrev 2011-10-14 23:52:38 följande:
1. Nej, nej, de dominerar inte i parlamenten, det har jag inte påstått. Jag bara påstår att deras inflytande. Och att de vad jag vet är betydligt mer aktiva i Europas olika parlament och andra maktorgan vad gäller att motverka tolerans, än vad "muslimerna" är.
2. Ja, men samtidigt en ekonomiskt stark, inflytelserik minoritet som får väldigt mycket utrymme i media. En minoritet som har lyckats påverka samhällsklimatet ordentligt, och som bland annat har lyckats påverka väldigt många att tycka att det är fjantigt att vara tolerant (PK).
3. Det intressanta är väl vilka nationaliteter invandrarna i SD har? För SD vänder sig ju inte mot all invandring? Jag kallar ingen främlingsfientlig eller rasist. Men det fanns judar i Nazisternas parti också, det gjorde inte nazisterna till mer toleranta.
4. Blandar du ihop mig med nån annan? Jag har aldrig påstått något sådant generellt. Jag har i diskussioner med dig varit väldigt tydlig med att skriva att Sverige är ett jämförelsevis väldigt tolerant land, men att det inte utesluter att VISSA invandrares chanser minskar på grund av diskriminering och fördomar...
5. Min erfarenhet är att det i VISSA myndigheter (vilket jag skrev ovan) finns många anställda med invandrarbakgrund. Jag tänkte att du inte behövde exempel eftersom jag höll med dig. Varför vill du framställa mig som en person som tycker Sverige är rasistiskt? Jag har aldrig påstått något sådant.
6. De skall inte förstoras och inte heller förminskas. Varje diskriminerad person är en för mycket.
7. Vi har redan diskuterat detta. Du har bland annat hört från en Iransk kvinna om de fördomar hon utsätts för, men om jag minns rätt så valde du att inte tro att hon hade missuppfattat saker och ting och inte hade blivit diskriminerad på arbetsmarknaden?
8. Absolut inte! Och det har jag inte påstått heller. Jag blev ännu en gång kallad drömmare och orealistisk för att jag förespråkar tolerans, och jag svarade på detta genom att påstå att ett tolerant land inte alls är enkelt att uppnå men att det är värt att kämpa för. Jag påstod också att det finns en växande rörelse i Europa som hånar tolerans och som jobbar för att motverka tolerans. I Sverige har de inte lyckats påverka samhället specielt mycket, men i andra länder (t.ex. Tyskland, Storbritannien, Norge, Danmark, Italien; Ungern, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Schweiz) har de lyckats bidra till att förändra hela det politiska klimatet.
Och att jag därför ser det som självklart att försöka motverka denna förändring.
Jag gillar att diskutera, och tar absolut inte illa upp. Men det är ju roligare att kunna diskutera utan att hela tiden behöva tillbakavisa påståenden som jag aldrig gjort.
Jag kan bara säga dito. Du minns helt fel. Jag förringade inte alls Rose erfarenheter av diskriminering. Tvärtom uppmanade jag henne att anmäla det som uppenbart handlar om diskriminering.
Du har de facto påstått att det är väldigt svårt för invandrare att komma in i svenska samhället och att nationalisterna dominerar i parlamenten. Hur ska jag veta att du egentligen inte anser det du påstår? Om någon gör sådana svepande generaliseringar så vill jag ta reda på hur det faktiskt ser ut. Om nu invandrare har en god representation i maktens korridorer, vilket listan ovan visar, så är det kanske läge att nyansera bilden.
Jag träffar dagligen flyktingar och nyanlända och de vill förstås tro att de har kommit till ett demokratiskt land där de har möjligheter att ta sig fram. Att tala om utbredd diskriminering i Sverige med en person som i hemlandet blev torterad p.g.a. sin religiösa tillhörighet skapar enbart oro och gör människor desillusionerade. När man ser till fakta och statistik och det blir uppenbart att utomeuropeiska invandrare faktiskt
kan ta sig fram både inom politiken, näringsliv och i viss mån myndigheter så börjar det likna desinformation.
Jag har alltså träffat tusentals utrikes födda och deras bild av Sverige är en helt annan. De uppskattar demokratin, yttrandefriheten och tryggheten. De har inte upplevt sig diskriminerade av svenskar men däremot av andra utrikes födda arbetsgivare och myndighetspersoner. Jag är rätt övertygad om att det beror på det egalitära förhållningssättet i Sverige som vi alla skolas in i från födseln, (du-reformen, arbetarrörelsen, arbetet för barns, kvinnors och handikappades rättigheter etc är t.ex. företeelser som sällan existerar eller motarbetas i utomeuropeiska invandrares hemländer). För många utrikes födda är det ett nytt förhållningssätt som även de måste skolas in i eftersom det är otroligt viktigt att de både anammar och omfattas av detta synsätt.
Så exakt vad är det som ska tolereras? Om det är matvanor och musik etc så är det nog ytterst få svenskar som bryr sig. Men alla kulturella särdrag som strider mot det svenska samhällsbyggets demokratiska och egalitära synsätt måste aktivt motverkas genom upplysning och fakta, precis som man en gång gjorde genom folkbildningen i Sverige.
PK för mig är inte att vara tolerant utan orealistisk och snarare intolerant. Läsa gärna Bauhns och Demirbag-Stens bok "Till frihetens försvar" där de avhandlar både främlingsfientlighet och s.k. mångkulturalism som varandras spegelbilder.
"Medan multikulturalismen vill att särskilda hänsyn ska tas till grupper på grund av deras kulturella bakgrund, så vill de främlingsfientliga rörelserna kasta ut samma grupper, också på grund av deras kulturella bakgrund. Men båda tankemodellerna innebär att man reducerar individer till bärare av gruppidentiteter, och att man vill ge eller beröva individer rättigheter på grund av deras kulturella eller religiösa bakgrund."
Den farligaste intoleransen finns idag snarare inom än mot många invandrargrupper och utgör ett av de största hindren för dessa gruppers integration i samhället. Jag hoppas att fler utrikes födda som vill motverka denna intolerans, och det finns många, blir mer synliga i debatten än tokenmuslimer som Waberi eller verklighetsfrånvända pk-människor med en suspekt och empatistörd människosyn. Jag räknar inte dig till den kategorin men jag ifrågasätter argument som går på deras linje.