• vittra

Hur fungerar öppna förskolan?

6 veckor?! Varför i hela friden ska du till ÖF med en 6-veckors nyfödd??

När jag varit på ÖF (har varit på några olika i två olika städer pga flytt) så har det varit väldigt varierad ålder, visserligen några bebisar men de har åtminstone varit 6 månader och uppåt. Jag tror ärligt talat att få skulle få för sig att ta med en nyfödd till ÖF, inte minst för infektionsrisken!

• vittra

Jaha... men du kanske ska tänka på din bebis också..?

• vittra
    Krake skrev 2011-10-03 09:30:25 följande:
    Och de som har äldre barn som är hemma från förskolan när nya syskonet kommer, de måste hålla dessa 2-3-4-åringar hemma i lägenheten i ett halvår pga infektionsrisken?

Här finns inte ÖF, det som finns är olika kommersiella alternativ som påminner lite, typ caféverksamhet med leksaker och hög toleransnivå. De flesta barn där är mellan 1 och 5 år, men många går även dit med små bebisar då det inte finns så många alternativ om man vill komma ut lite. På ett vanligt café finns ofta inte skötbord och det tittas snett på ammande kvinnor och skrikande barn. 

Kan tänka mig att ÖF har en liknande funktion, för inte kan tanken vara att man ska vara inlåst i minst ett halvår? 
    ?? Hur resonerar du nu? Det finns bara svart och vitt eller? Att sätta en nyfödd mitt i en stimmig miljö av en massa halvsjuka snoriga barn, eller att vara inlåst ett halvår? Jag var vaken inlåst eller utsatte mina bebisar för en så olämplig miljö, jag träffade mammor och vänner på andra sätt än på en förskola. För ja, ÖF är ju liksom en förskola, men att föräldrarna får vara med. Inte ett café... men det kanske är svårt att veta om man aldrig har varit på en sådan förskola. De 4 olika ÖF jag har varit på har ingen haft caféverksamhet.
  • vittra
    pluvdo skrev 2011-10-03 09:39:02 följande:
    Ja, för Gud nåde om man exponerar ett barn för sjukdomar så tidigt, när det fortfarande har kvar antikroppar från mamman och mammans mjölk som skyddar istället för att vänta tills barnet är äldre och måste sköta sitt immunförsvar själv.
    Ja nu är det ju inte bara infektioner jag tänker på utan alla intryck och all stress som en nyfödd upplever i så bullriga miljöer. Du inser väl att amningen inte alls skyddar bebisar från att bli sjuka?
  • vittra
    kickan89 skrev 2011-10-03 10:01:01 följande:
    Hahahaha bara på familjeliv kan man hitta någon som antyder att man är en dålig mamma för att man vill gå till öppna förskolan.

På vår ÖF är det små bebisar ibland, dock oftast småsyskon då. Men kyrkan brukar ha baby café för barn under 1 år. Vår ÖF har även baby sång, baby massage och såna saker som man kan anmäla sig till. Om du inte hittar något sånt så kanske BVC vet? Jag upptäckte vår ÖF tack vare BVC :) 
    Nu övertolkade du nog rätt rejält. Att påminna om att man plötsligt också har en bebis att tänka på som dessutom har egna behov är verkligen inte samma sak som att antyda att någon är en dålig mamma! Det är väl inte så lätt att komma ihåg jämt när man är alldeles nybliven förälder!
    PinglanGbg skrev 2011-10-03 09:52:09 följande:
    Ja, jag misstänkte att det kunde vara stimmigt med mycket äldre barn där.. Nu har jag fått veta vad jag undrade. Tack för alla svar. Jag ska inte gå dit. Ska stanna i lägenheten o fortsätta glo på tv..
    Det är synd att din värld är så svartvit. Ingen har påstått att du ska isolera dig i lägenheten och glo på tv hela dagarna. Men det finns en uppsjö av lämpligare alternativ för att träffa vuxna än just att dra med en nyfödd till öppna förskolan. Som flera redan sagt verkar det ofta finnas tider för bara bebisar, och mammapromenader är jättepopulärt! Du har väl föräldragrupp som du brukar gå på? Men de flesta försöker liksom poängtera för dig att din bebis också har behov, och att man måste ta med det i beräkningen. Nyfödda är känsliga, att försöka hitta aktiviteter under dagarna som faktiskt lämpa sig för ett spädbarn är verkligen inget konstigt, eller tycker du det?
  • vittra

Oj, vet inte varför det blev tumme upp

• vittra

Förövrigt brukar väl babysång och andra babyaktiviteter vända sig till bebisar över ca 6 eller 8 månader. Har mycket svårt att tro att någon kommun anordnar aktiviteter för nyfödda spädbarn.

• vittra
    pluvdo skrev 2011-10-03 10:33:09 följande:
    De flesta öppna förskolor har särskilda tider för just bebisar.
    Det har man inte haft på de jag varit på.
  • vittra
    La Lola skrev 2011-10-03 10:40:02 följande:
    Måste det vara aktiviteter då?
    Att bara ligga i förälderns famn o låta föräldern träffa andra vuxna räcker väl finfint?
    Ja exakt. Det må ju vara det allra bästa för bebisen naturligtvis!
Svar på tråden Hur fungerar öppna förskolan?