• PinglanGbg

Hur fungerar öppna förskolan?

Är det mest äldre barn med föräldrar som går dit? Är det stimmigt? Jag har en tjej på 6 veckor. Den närmsta finns vid Karl Johans kyrka i Gbg. Jag undrar också om man måste vara medlem i svenska kyrkan för att gå dit? Har också hört om en öppen förskola som ligger i Frölunda och i drivs av kyrkan. Familjehuset Trädet. Är det bra?

• Svar på tråden Hur fungerar öppna förskolan?
  • vittra

6 veckor?! Varför i hela friden ska du till ÖF med en 6-veckors nyfödd??

När jag varit på ÖF (har varit på några olika i två olika städer pga flytt) så har det varit väldigt varierad ålder, visserligen några bebisar men de har åtminstone varit 6 månader och uppåt. Jag tror ärligt talat att få skulle få för sig att ta med en nyfödd till ÖF, inte minst för infektionsrisken!

• vittra

Jaha... men du kanske ska tänka på din bebis också..?

• Alexi

Vi går varje vecka till kyrkans ÖF, det har ingenting med om man är religiös/medlem i kyrkan själv att göra utan de har helt enkelt bara väldigt bra verksamhet och öppet för alla.

Jag tror majoriteten av de som går dit har barn från krypåldern och upp till 2 år kanske. De flesta träffas nog hemma hos varandra i föräldragrupper och sånt med små bebisar (mycket som sagt pga smittorisken men också kanske ljudnivån ibland) men jag känner flera som gått med väldigt små bebisar dit också.

där vi går är det jätteolika med hur mycket folk det är och därmed ljudnivån. Men du är ju ute efter att träffa andra vuxna antar jag och då vill du ju hellre gå när det är många men då är ju ljudnivån och kaoset därefter...

• hannis

Min erfarenhet är att de flesta barnen är mellan 6 mån och 1,5 år. På vissa ÖF finns det babycafé en gång i veckan och då är det mest småbebisar.

Stimmigt? Ja vissa dagar är det fullt av folk och då kan det bli stimmigt. Andra dagar är det lugnare.

• Krake

Och de som har äldre barn som är hemma från förskolan när nya syskonet kommer, de måste hålla dessa 2-3-4-åringar hemma i lägenheten i ett halvår pga infektionsrisken?

Här finns inte ÖF, det som finns är olika kommersiella alternativ som påminner lite, typ caféverksamhet med leksaker och hög toleransnivå. De flesta barn där är mellan 1 och 5 år, men många går även dit med små bebisar då det inte finns så många alternativ om man vill komma ut lite. På ett vanligt café finns ofta inte skötbord och det tittas snett på ammande kvinnor och skrikande barn. 

Kan tänka mig att ÖF har en liknande funktion, för inte kan tanken vara att man ska vara inlåst i minst ett halvår? 

Moster, inte monster.
  • Miss Obsessive

ÖF brukar vara för barn i åldrar 0-6, men jag vet inte om det kan skilja något från kommun till kommun. Den ÖF jag går till med min dotter (8 mån), så brukar de ha öppet i två omgångar varje dag, ena halvan av dagen är för barn 0-1 år och andra för 0-6 år, då kan man välja om man vill gå när det är lite lugnare eller så kommer man när åldersspannet är lite större, men med större barn så får man ju räkna med mer stoj och ljud och ibland så kan det komma ganska många barn under en öppning. Det brukar också vara en sångsamling per öppning, resten av tiden är det fri lek/pysslande och det brukar finnas möjlighet att köpa eller ta med fika. Kyrkans barnaktiviteter är oftast helt kravfria, det vill säga de brukar välkomna alla som vill komma, så jag har svårt att tänka mig att du "måste" vara medlem i kyrkan. Jag går till exempel på babyrytmik med min dotter en gång i vecka, som en av kyrkorna håller i. Bortsett från några psalmer som sångpedagogen brukar väva in i sjungandet (typ gud som haver barnen kär), så är det som att gå till en "vanlig" okristen samling. De religiösa inslagen får man bortse ifrån, det är ju ändå förståeligt att de väver in det i verksamheten de driver liksom,  barn under 1 år har ju ändå ingen aning om vad religion och gud innebär och det är ju för deras skull man går dit och inte sin egen (inte så mycket för sin egen skull i alla fall).

• Fröken85

Vi har gått på Öppna förskolan till och från sedan min dotter var 6 veckor. På vår ÖF har det öppet för alla på förmiddagar och  på eftermiddagar har de olika grupper. Måndagar är det bebisar 0-4 mån, tisdagar 4-8 mån, onsdagar 8-12 mån, torsdagar unga föräldrar, etc. Kanske finns det något sådant även på din öppan förskola? Ring och kolla?

Som nybliven mamma med bebis hade jag nog tyckt det var jobbigt med vanliga öppna förskolan där det ofta blir vääääldigt stimmigt med många springande barn. Jag ville helst bara ha lite kaffesällsakp med andra nyblivna mammor och våra småbebisar!! Vi var ofta 4-8 mammor med bebisar som fikade och hade sångsamling... SUPERMYSIGT!!

Och med tanke på infektionsrisken så får man väl hoppas att folk har vett att inte gå till ÖF om de är sjuka eller om barnen är sjuka... Man kan inte skydda sig från allt, man måste få leva oxå!!

• pluvdo
    vittra skrev 2011-10-03 09:23:38 följande:
    Jaha... men du kanske ska tänka på din bebis också..?
    Ja, för Gud nåde om man exponerar ett barn för sjukdomar så tidigt, när det fortfarande har kvar antikroppar från mamman och mammans mjölk som skyddar istället för att vänta tills barnet är äldre och måste sköta sitt immunförsvar själv.
  • Lindreas

Kolla om de har "spädbarnsöppet" och gå dit då, då är det lugnare, och inga äldre barn som nyser och hostar rakt ut. Med en så liten bebis hade jag nog dock föreslagit att ta en promenad om man vill träffa andra mammor.

Svar på tråden Hur fungerar öppna förskolan?