• PinglanGbg

Hur fungerar öppna förskolan?

Är det mest äldre barn med föräldrar som går dit? Är det stimmigt? Jag har en tjej på 6 veckor. Den närmsta finns vid Karl Johans kyrka i Gbg. Jag undrar också om man måste vara medlem i svenska kyrkan för att gå dit? Har också hört om en öppen förskola som ligger i Frölunda och i drivs av kyrkan. Familjehuset Trädet. Är det bra?

• Svar på tråden Hur fungerar öppna förskolan?
  • vittra
    Krake skrev 2011-10-03 09:30:25 följande:
    Och de som har äldre barn som är hemma från förskolan när nya syskonet kommer, de måste hålla dessa 2-3-4-åringar hemma i lägenheten i ett halvår pga infektionsrisken?

Här finns inte ÖF, det som finns är olika kommersiella alternativ som påminner lite, typ caféverksamhet med leksaker och hög toleransnivå. De flesta barn där är mellan 1 och 5 år, men många går även dit med små bebisar då det inte finns så många alternativ om man vill komma ut lite. På ett vanligt café finns ofta inte skötbord och det tittas snett på ammande kvinnor och skrikande barn. 

Kan tänka mig att ÖF har en liknande funktion, för inte kan tanken vara att man ska vara inlåst i minst ett halvår? 
    ?? Hur resonerar du nu? Det finns bara svart och vitt eller? Att sätta en nyfödd mitt i en stimmig miljö av en massa halvsjuka snoriga barn, eller att vara inlåst ett halvår? Jag var vaken inlåst eller utsatte mina bebisar för en så olämplig miljö, jag träffade mammor och vänner på andra sätt än på en förskola. För ja, ÖF är ju liksom en förskola, men att föräldrarna får vara med. Inte ett café... men det kanske är svårt att veta om man aldrig har varit på en sådan förskola. De 4 olika ÖF jag har varit på har ingen haft caféverksamhet.
  • vittra
    pluvdo skrev 2011-10-03 09:39:02 följande:
    Ja, för Gud nåde om man exponerar ett barn för sjukdomar så tidigt, när det fortfarande har kvar antikroppar från mamman och mammans mjölk som skyddar istället för att vänta tills barnet är äldre och måste sköta sitt immunförsvar själv.
    Ja nu är det ju inte bara infektioner jag tänker på utan alla intryck och all stress som en nyfödd upplever i så bullriga miljöer. Du inser väl att amningen inte alls skyddar bebisar från att bli sjuka?
  • La Lola
    Lindreas skrev 2011-10-03 09:40:50 följande:
    Kolla om de har "spädbarnsöppet" och gå dit då, då är det lugnare, och inga äldre barn som nyser och hostar rakt ut. Med en så liten bebis hade jag nog dock föreslagit att ta en promenad om man vill träffa andra mammor.
    Precis vad jag tänkte tipsa om.

Här kommer vissa med helt nyfödda.
    Det är inget konstigt för min del.... 
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • PinglanGbg

Ja, jag misstänkte att det kunde vara stimmigt med mycket äldre barn där.. Nu har jag fått veta vad jag undrade. Tack för alla svar. Jag ska inte gå dit. Ska stanna i lägenheten o fortsätta glo på tv..

• Lindreas
    PinglanGbg skrev 2011-10-03 09:52:09 följande:
    Ja, jag misstänkte att det kunde vara stimmigt med mycket äldre barn där.. Nu har jag fått veta vad jag undrade. Tack för alla svar. Jag ska inte gå dit. Ska stanna i lägenheten o fortsätta glo på tv..
    Fast varför måste du göra det? Är det liksom ÖF som gäller, eller sitta hemma? Som sagt, kolla upp spädbarnsöppet, då är det lugnare, eller ta en promenad med andra mammor där. Men också, som Vittra säger, det blir en himla massa (onödiga) intryck för ett litet barn att vara på ÖF, barnet har ju inte behov av det, utan det är till för de vuxna med bebisar.
  • Frozen

Vi har gått på ÖF sen dottern var 3 månader drygt, och då under de timmar de hade öppet för barn mellan 0-9 månader. Det var toppen att kunna lägga ner henne bredvid de andra bebisarna och se att hon för en gångs skull tyckte det var spännande att ligga på mage för att hon hade andra barn att titta på :) Man kunde köpa kaffe och nybakad sockerkaka för 5kr styck, och eftersom det bara var små barn där som inte sprang runt kunde man lugnt sitta med sin kaffekopp på golvet och prata med de andra mammorna. På den förskolan släppte de in alla som kom men jag har öven vart på de där man bara släpper in ett visst antal för att undvika att det blir för rörigt.
    Vi har nog vart runt på 4-5 olika ÖF och på alla dessa har man kunnat fika, köpa kaffe, kaka och på vissa lunch.

Men visst kan man gå på ÖF med en 6 veckors, men jag skulle rekommendera att isf gå när de har "bebisöppet", alltså bara mindre barn. Har du kollat din kommuns hemsida om kommunen har en öppen förskola? Vi går på både kommunala och kyrkans ÖF.

• kickan89
    vittra skrev 2011-10-03 09:23:38 följande:
    Jaha... men du kanske ska tänka på din bebis också..?

Hahahaha bara på familjeliv kan man hitta någon som antyder att man är en dålig mamma för att man vill gå till öppna förskolan.

På vår ÖF är det små bebisar ibland, dock oftast småsyskon då. Men kyrkan brukar ha baby café för barn under 1 år. Vår ÖF har även baby sång, baby massage och såna saker som man kan anmäla sig till. Om du inte hittar något sånt så kanske BVC vet? Jag upptäckte vår ÖF tack vare BVC :) 
  • Fröken85
    PinglanGbg skrev 2011-10-03 09:52:09 följande:
    Fast läs alla svar du fått! De flesta tipsar ju ändå om att du ska gå, fast kanske välja rätt tid...

Det var väl bara nån som tyckte att ÖF var en kass idé...

Självklart ska du inte bara sitta inne och glo på tv, man blir ju heldeppig av det...
Svar på tråden Hur fungerar öppna förskolan?