• Zinzie

Vad kan kan det vara om inte PCO?

Hej!

Det låter verkligen som PCOS. Det där med att p-piller kan göra mensen oregelbunden är för det mesta inte sant - hormonerna går ju ur kroppen på några dagar. Tror det är något barnmorskor ofta säger för att de alltid sagt så... Och när p-piller påverkar så är det i några månader och du har snart gått ett halvår, så det låter extremt långsökt.

För att ha PCOS ska man ha två av tre av följande (www.internetmedicin.se/dyn_main.asp):
    - oregelbunden mens
    - mer än 10 synliga äggblåsor i äggstockarna (de behöver inte ligga som pärlband, det räcker att de är många)
    - blodprov ELLER symptom som acne, håravfall, kroppsbehåring etc.

Enligt diagnoskriterierna kan man alltså ha normalt testosteronblodprov, men ändå uppfylla tredje kriteriet om man har symptom. Du uppfyller tre av tre av vad det låter som och har dessutom en PCOS-diagnos sedan tidigare, så jag tror inte att läkaren du pratade med var fertilitetsexpert.

Vad var det för blodprov du tog? Det finns massa läkare som inte kan fertilitet som tror att man kan avgöra om någon har blodprov baserat på testosteronnivåer i blodet, men testosteronnivåerna är inte relevanta om man har symptomen du har. Däremot finns det ett blodprov som heter AMH, som visar på hur mycket ägg man har i äggstockarna, och det är så relevant att många läkare tycker att förhöjt AMH borde vara en del av diagnoskriterierna. Men AMH är väldigt ovanligt att få ta och det är nästan bara IVF-kliniker som tar det provet, så jag tror inte att det var det.

Du blir ju inte gravid om du inte får ägglossning, precis som du skriver. Ägglossning som inträffar efter dag 21-24 är dessutom oftast inte en bra ägglossning, så det låter helt idiotiskt att du ska vänta i ett år.

Provera framkallar bara mens och inte ägglossning. Pergotime är förstahandsvalet vid PCOS. Är du överviktig? (Hälften av alla med PCOS är det.) I så fall kan man ha bra hjälp av Metformin för att gå ned i vikt och få igång ägglossningen.

Du behöver nog få träffa en fertilitetsläkare. Finns det någon IVF-klinik i närheten av där du bor? Var bor du?

Lycka till!

• Zinzie
    Zinzie skrev 2011-10-01 18:31:28 följande:
     Det finns massa läkare som inte kan fertilitet som tror att man kan avgöra om någon har blodprov baserat på testosteronnivåer i blodet, men testosteronnivåerna är inte relevanta om man har symptomen du har.
    "Det finns massa läkare som inte kan fertilitet som tror att man kan avgöra om någon har PCOS baserat på testosteronnivåer i blodet, men testosteronnivåerna är inte relevanta om man har symptomen du har." skulle det så klart stå.
  • Zinzie
    Zinzie skrev 2011-10-01 18:31:28 följande:
    - blodprov ELLER symptom som acne, håravfall, kroppsbehåring etc.
    Jag gillade visst att skriva "blodprov" istället för det jag menade idag.

Meningen i citatet ska vara "förhöjda testosteronnivåer i blodet ELLER symptom som acne, håravfall, kroppsbehåring etc."
  • Zinzie

Hej!

Jag blir helt matt av att de använder vikten för att ställa diagnosen... En stor andel av kvinnorna med PCOS är väldigt smala! Och det är "bara" varannan som är övervktig. 21 är perfekt BMI om man har PCOS - lågt men inte för smal. Man ska gärna ligga under 23 enligt vad jag läst om just PCOS-tjejer.

Vi med PCOS får barn i samma utsträckning som normalbefolkningen - bara med lite krångligare väg dit. För de flesta hjälper pergotime. När pergotime inte hjälper är det sprutor och om sprutor inte funkar så har vi oftast oerhört bra resultat vid IVF, eftersom vi har så våldsamt mycket ägg i våra äggstockar.

Det finns definitivt saker att göra och att du ska gå och vänta i ett år är bara grymt och dumt. I Jönköping finns Gallerians läkarmottagning 036-16 30 40 och läkaren med kunskap om fertilitet där heter Carl-Johan Granqvist Jag har inte en aning om huruvida han är bra eller inte, men han samarbetar med flera IVF-kliniker och borde därför ha mer koll än de du träffat.

Och igen - PCOS är inte bara en nackdel, eftersom vi med PCOS har jättebra äggstocksreserv. www.villhabarn.se/content/327-Kvinnor-med-PCO-PCOS-%C3%A4r-fruktsamma-l%C3%A4ngre-och-har-b%C3%A4ttre-IVF-resultat-%C3%A4n-kvinnor-utan-syndromet

Lycka till!

Svar på tråden Vad kan kan det vara om inte PCO?