• Snrran

Vad kan kan det vara om inte PCO?

Hej! Jag tänker förklara vad jag varit med om så långt och hoppas att någon vet nåt eller har lite erfarenheter. Som tonåring hade jag oregelbundna och sällsynta blödningar och ganska mycket mellanblödningar och småblödningar. Jag fick diagnosen PCO och haf ätit ppiller i tio år sen dess. I april va det tags att sluta med ppiller och försöka bli gravid istället. Jag va riktigt skeptisk till om mensen skulle komma igång men efter 5 veckor dök den upp! Nästa gång gick det 5 och en halv vecka, ändå den mest regelbundna mens jag någonsin haft. Det va v.28. Nu är det v.39 och jag har inte haft mens sen dess. Jag har gjort flera gravtest men inga plus här inte. Jag ringde till sjukhuset för en månad sen och fick komma och göra undersökning och blodprov för PCO. Den ena äggstocken såg okej ut, den andra misstänkt lik en med PCO. Här om dagen kom svaret på blodprovet: Helt normalt!! Tilläggas bör att jag har de flesta övriga symptom som PCO ger ex acne, ökad behåring över hela kroppen, tappar vansinnigt mycket hår på huvudet osv. Det har dessutom ökat sen jag slutade med ppillren. Jag frågade även på sjukhuset vad dom kunde göra för att få igång mensen. Svaret blev: Ingenting. Bara att vänta. För att få hjälp måste det gå minst ett år efter att man slutat med ppiller. Känns bara lite meningslöst att sitta och vänta när jag inte har nån mens och alltså ingen ägglossning heller. Frågorna nu då. Varför får jag inte mens om det inte är PCO? Finns det verkligen inget sätt att få igång mensen? Någon som har några tankar eller erfarenheter och som vill dela med sej? Tack tack!

• Svar på tråden Vad kan kan det vara om inte PCO?
  • Stjärnglimmer

Mensen kan ju dröja och vara oregelbundet när man slutat med p-piller och det kan ta upp till ett år för kroppen att återhämta sig. Men jag förstår att du tycker det är jobbigt att vänta och är orolig varför den inte kommer. Det finns visst hjälp att få igång mensen tex tabletter som heter Provera. Sjukhusen har ofta väldigt långa köer och därför hjälper dom inte till med sånt. Jag tycker du ska ringa och boka tid hos en privat gynklinik för där får man mycket bättre hjälp och framför allt snabbare hjälp. Det kostar oftast inte mer än ett vanligt läkarbesök men fråga innan så du vet säkert. Hoppas detta svar hjälper dig.

• Zinzie

Hej!

Det låter verkligen som PCOS. Det där med att p-piller kan göra mensen oregelbunden är för det mesta inte sant - hormonerna går ju ur kroppen på några dagar. Tror det är något barnmorskor ofta säger för att de alltid sagt så... Och när p-piller påverkar så är det i några månader och du har snart gått ett halvår, så det låter extremt långsökt.

För att ha PCOS ska man ha två av tre av följande (www.internetmedicin.se/dyn_main.asp):
    - oregelbunden mens
    - mer än 10 synliga äggblåsor i äggstockarna (de behöver inte ligga som pärlband, det räcker att de är många)
    - blodprov ELLER symptom som acne, håravfall, kroppsbehåring etc.

Enligt diagnoskriterierna kan man alltså ha normalt testosteronblodprov, men ändå uppfylla tredje kriteriet om man har symptom. Du uppfyller tre av tre av vad det låter som och har dessutom en PCOS-diagnos sedan tidigare, så jag tror inte att läkaren du pratade med var fertilitetsexpert.

Vad var det för blodprov du tog? Det finns massa läkare som inte kan fertilitet som tror att man kan avgöra om någon har blodprov baserat på testosteronnivåer i blodet, men testosteronnivåerna är inte relevanta om man har symptomen du har. Däremot finns det ett blodprov som heter AMH, som visar på hur mycket ägg man har i äggstockarna, och det är så relevant att många läkare tycker att förhöjt AMH borde vara en del av diagnoskriterierna. Men AMH är väldigt ovanligt att få ta och det är nästan bara IVF-kliniker som tar det provet, så jag tror inte att det var det.

Du blir ju inte gravid om du inte får ägglossning, precis som du skriver. Ägglossning som inträffar efter dag 21-24 är dessutom oftast inte en bra ägglossning, så det låter helt idiotiskt att du ska vänta i ett år.

Provera framkallar bara mens och inte ägglossning. Pergotime är förstahandsvalet vid PCOS. Är du överviktig? (Hälften av alla med PCOS är det.) I så fall kan man ha bra hjälp av Metformin för att gå ned i vikt och få igång ägglossningen.

Du behöver nog få träffa en fertilitetsläkare. Finns det någon IVF-klinik i närheten av där du bor? Var bor du?

Lycka till!

• Zinzie
    Zinzie skrev 2011-10-01 18:31:28 följande:
     Det finns massa läkare som inte kan fertilitet som tror att man kan avgöra om någon har blodprov baserat på testosteronnivåer i blodet, men testosteronnivåerna är inte relevanta om man har symptomen du har.
    "Det finns massa läkare som inte kan fertilitet som tror att man kan avgöra om någon har PCOS baserat på testosteronnivåer i blodet, men testosteronnivåerna är inte relevanta om man har symptomen du har." skulle det så klart stå.
  • Zinzie
    Zinzie skrev 2011-10-01 18:31:28 följande:
    - blodprov ELLER symptom som acne, håravfall, kroppsbehåring etc.
    Jag gillade visst att skriva "blodprov" istället för det jag menade idag.

Meningen i citatet ska vara "förhöjda testosteronnivåer i blodet ELLER symptom som acne, håravfall, kroppsbehåring etc."
  • Snrran

Vilka svar, tack! Nej läkaren hg bar hos var ingen fertilitetsexpert tyvärr. Dom strilade lite med tiderna på sjukhuset så jag fick ta första bästa lediga. Jag har sökt för detta, och försökt prata med personalen på gyn när jag gjort de obligatoriska vartannatår-undersökningarna man gör när dom skriver ut ppiller, och gemensamt är att dom inte riktigt tar sej tid att förklara. Jag är ju givetvis orolig eftersom jag frågar och vill inte förbli barnlös, och att det inte finns nåt att göra har jag hört förr som svar. Usch nu va jag gnällig! Jag bor i Värnamo och jag tror inte vi har några privatkliniker här tyvärr. kanske skulle kunna finnas i Jönköping eller Växjö? Det där med vikten ja. Läkaren jag träffade sist verkade göra delar av sin bedömning på att jag faktiskt inte är överviktig. Jag har ett BMI på 21 enligt en vägning jag gjorde på gymmet nyss. Det är samma vikt som jag haft de senaste 12 åren, så gå ner i vikt känns inte relevant. Annars verkar det vara ett vanligt råd. Det brukar stå att det räcker med något enda kilo. Ska jag ändå testa? Tack igen för era fina svar!

• Zinzie

Hej!

Jag blir helt matt av att de använder vikten för att ställa diagnosen... En stor andel av kvinnorna med PCOS är väldigt smala! Och det är "bara" varannan som är övervktig. 21 är perfekt BMI om man har PCOS - lågt men inte för smal. Man ska gärna ligga under 23 enligt vad jag läst om just PCOS-tjejer.

Vi med PCOS får barn i samma utsträckning som normalbefolkningen - bara med lite krångligare väg dit. För de flesta hjälper pergotime. När pergotime inte hjälper är det sprutor och om sprutor inte funkar så har vi oftast oerhört bra resultat vid IVF, eftersom vi har så våldsamt mycket ägg i våra äggstockar.

Det finns definitivt saker att göra och att du ska gå och vänta i ett år är bara grymt och dumt. I Jönköping finns Gallerians läkarmottagning 036-16 30 40 och läkaren med kunskap om fertilitet där heter Carl-Johan Granqvist Jag har inte en aning om huruvida han är bra eller inte, men han samarbetar med flera IVF-kliniker och borde därför ha mer koll än de du träffat.

Och igen - PCOS är inte bara en nackdel, eftersom vi med PCOS har jättebra äggstocksreserv. www.villhabarn.se/content/327-Kvinnor-med-PCO-PCOS-%C3%A4r-fruktsamma-l%C3%A4ngre-och-har-b%C3%A4ttre-IVF-resultat-%C3%A4n-kvinnor-utan-syndromet

Lycka till!

Svar på tråden Vad kan kan det vara om inte PCO?