Vad gjorde din mamma för fel? Uppfostran.
När min mamma rökte i bilen så tyckte hon att vi var så löjliga som gnällde att vi mådde illa. Hon vägrade öppna fönstret för hon var rädd att hon skulle få nackspärr då. Men så var det ju på den tiden. Hon kedjerökte konstant hemma också, utan att öppna fönster eller sätta på fläkten. Men det var ju helt normalt på den tiden.
Hon rökte och drack vin när hon var gravid med mig (bildbevis, själv har hon dock hävdat att hon höll sig ifrån som gravid =)), men så gjorde man på den tiden. Jag tror inte att hon blev full som en kastrull.
Jag tycker att de gjorde fel som aldrig trodde på mig när jag försökte prata med dem om olika saker, men man trodde inte på barn (70-talet?).
De tog aldrig mitt parti om något hänt. Lärarna hade alltid rätt, på kvartsamtalen i högstadiet så svarade bara min pappa, ja hon är hemsk, hon är lika hemsk hemma också, vi tycker inte heller om henne. Fast att det stora problemet hemma under tonåren var att jag stängde in mig på mitt rum och slutade prata. Hur jobbigt kan det vara?
Att de alltid blev arga och skek på mig när jag inte kunde lära mig mina läxor. Att jag fick sköta skolan själv och att det var först när det kommit klagomål från skolan, som de plötsligt skulle förhöra mig och att de då skrek att jag var korkad när det alltid visade sig att jag inte kunde läxorna, trots att jag suttit med dem länge. Att de aldrig satt sig ner med mig och visade hur man gjorde när man lärde sig saker utantill. Jag läste och läste men det fastnade ju aldrig för jag hade ingen teknik för hur man lärde sig. Jag trodde att det skulle fastna om jag läste, men det gjorde tyvärr inte det. Jag lärde mig aldrig en enda gångertabell! Förstod bara inte hur det skulle fastna i min hjärna. Jag hade nog lite inlärningssvårigheter, men som vuxen har jag läst in ämnen utan några större problem, men då har jag ju suttit och repeterat saker och ting.
Dessa saker ska jag göra annorlunda med mina egna barn.