• Anonym (hht)

Vad gjorde din mamma för fel? Uppfostran.

Anonym skrev 2011-10-01 19:44:04 följande:

Hade en trygg barndom, fick vara ute och leka i naturen väldigt mycket. Det gjorde aldrig något att jag och brorsan var lortiga eller så. Vi fick vara BARN.

Det värsta var väl att både mamma och pappa var fanatiska hälsofreak och åt bara vegetarisk och ekologisk mat. Vi fick aldrig godis eftersom det var farligt och cancerframkallande med alla kemikalier osv...

När jag var ca 7 år och började skolan blev jag inbjuden till en granne, där skulle de bjuda på saft och bullar. Jag stirrade förvånat på mamman när hon frågade om jag inte ville ha saft. Grejen var den att jag inte visste vad saft var......hon blev chockad. Det var första gången jag smakade saft. För att inte tala om dricka, för det var totalt bannlyst hemma hos oss. Mamma gick hemma med oss när vi var små så vi var totalt avskärmade från dagis och lekis om man säger så.
    När vi som äldre blev sötsugna därhemma sa alltid pappa: "ta lite äppelmos med mjölk då" en lördag t.ex.( jag kan inte äta äpplen än idag för vi hade två stora äppelträd på tomten, så allt det skulle ta till varas på om ni förstår vad jag menar.)Jag och brorsan åt godis i smyg för veckopengen.

Pappa var en lugn och lite konflikträdd figur. Mamma fick problem med humöret, så han gjorde allt för att släta över alla konflikter som uppstod. En gång fick jag en örfil för att jag råkade välta ner en blomkruka som gick sönder. Brorsan fick ett antal smällar eftersom han var lite "yvigare" i sitt sätt att vara. Det förstår jag idag, att mammas humör berodde på en hormonell störning. Hon fick hyperaktiv sköldkörtel som gjorde henne hemsk och instabil. Idag medicinerar hon och är lite mer stabil än då.

Vill tillägga att de är skilda idag. 

Men deras matfixering gjorde antagligen att jag utvecklade ätstörningen som jag kämpat med i så många år. Har haft anorexi och bulimi. Jag har varit sockerberoende och fixerad vid allt vad mat heter.        

Usch nu blir jag orolig. Vår dotter har ett ovanligt syndrom som gör att vi måste vara jättestrikta med hennes diet, bara hälsosam mat, så lite socker som möjligt, inget godis, inge saft, ingen läsk, inget kaffebröd. Vi planerar ju fler barn, tänk om de upplever samma som dig? Visst kommer vi väl att äta lite popcorn, kunna ha någon lightsaft eller så på lördagen men annars måste vi ha fettsnål, sockerfri mat i så stor utsträckning som möjligt. Vår dotter ska helst inte ens äta frukt förens hon är över året, och då ytterst sparsamt, just pga fruktsockret.
Svar på tråden Vad gjorde din mamma för fel? Uppfostran.