• Ruby01

Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn

tvillingen: det är bra att du tror att du kommer ha eget företag om 10 år. Bli inte för ledsen om det inte går, som ung tror man att allt går, men det gör det inte alltid.

• Ruby01

Nej jag blev erbjuden test och det var två år sedan, så det är inte över 35 som man blir erbjuden testerna för DS..

• Ruby01

snooslove: och hur tänker du att en 30 åring ska vara då? en tant som sitter och knypplar och tar sig fram med rollator? Eftersom äldre mammor orkar sämre enligt unga mammor verkar unga mammor tro att man blir lastgammal vid 30. Fast det är klart, ni unga mammor kanske tittar på er egen mamma, som hade 5 barn vid 30, och då kanske man är lite sliten.

• Ruby01

snooslove: om du var så uppmärksam på svenskan i skolan, kan du inte sluta att skriva "dem" hela tiden när det inte ska vara det?!! Det är tråkigt att haka upp sig på ord som inte stämmer när jag läser vad du skriver. Skriv Dom istället ifall du inte vet skillnaden på De och Dem.

• Ruby01

Orkar inte läsa igenom alla inlägg, men om ni undrar vad jag tycker står det i mitt inlägg. Återigen bryr jag mig inte om när man skaffar barn, men tjafsa inte om att det är bättre att skaffa barn som ung, för det är inte bättre, inte sämre heller, men inte bättre. Alvsten: hur många IQ har du? Varför skulle jag inte gilla att du är under 30 har två barn och utbildning? När jag var under 30 hade jag ett barn och utbildning. Har jag skrivit i mitt inlägg att det är fel att vara under 30 och ha barn och utbildning? Till många andra: jag är inte bitter. Det är skillnad på att vara irriterad och bitter. Jag har barn, hus, bra jobb och allt annat jag har önskat mig då är man inte bitter, det är om man känner att man gått miste om något som man blir bitter.

• Ruby01

Kat91: kan du inte heller räkna eller vet du inte hur mycket du betalar i skatt? Vet du inte vad du har för lön? Hur kan du ha skattat ihop till din föräldrapeng under 1,5 års tid? Föräldrapengen är väl 80% vad jag vet, och du ska vara hemma ett år. Du har inte väl skattat 25% eller något det 1,5 åren du jobbat? Och all den skatt du skattat har inte gått till att du ska kunna vara hemma med barn. Men det har inte bara med skatt att göra, irriterar mig bara på att folk verkar tro att det räcker att jobba ett par år innan man blir gravid. Skulle du klarat dig i ett land som inte har den välfärd vi har om du bara hade jobbat ett år? Skulle du hunnit spara ihop till ett års löner för föräldraledigheten på ett år i arbetslivet?

• Ruby01

Pussesnuttan: du har inte förstått min poäng? NEj du har väl lika lite IQ som många andra i den här tråden. Det står vad min poäng är i min trådstart. JAg irriterar mig på unga mammor som säger att det är fel att vänta med barn. suspect2011: jag har inte använt IVF för det första. SEdan: varför tror du att jag stämplar dig för att du fått barn när du var mellan 23 och 28. Står det något om det i min trådstart? Du har inte heller fattat tydligen..

• Ruby01

ALla unga mödrar som blir upprörda: Ni tycker alltså att det är jättepositivt att en annan TS skriver i sin tråd att hon ska bli mormor vid 28 års ålder. Hon var 14 när hon fick sin dotter och nu ska hennes 14 åriga dotter få barn. Jag för min del, hoppas att det inte är sant. Jag tror att den mamman har haft svårt att sätta gränser för sitt barn. Kanske har hon aldrig varit riktigt mamma åt sitt barn utan mer som ett syskon. Jag förstår inte hur en 14 åring annars kan gå och bli gravid. När man är 14 är man tillräckligt gammal för att förstå vilka konsekvenser det får, och jag tror att det blir 14 åringens mamma som blir mamma till barnet som 14 åringen får. Eller säger ni kanske: Neeeeeej, men det är ju skiiiiilnad, jag var ju sexton när jag fick mitt barn, jag var jättemogen. Nja.. jag vet inte, tycker inte det är så stor skillnad.

• Ruby01

Varför pratar alla om kvinnor i 40-års åldern? Jag fick barn när jag var 28 och anser mig då vara en gammal mamma när man jämför med någon som är 16. Vad jag vet är det inga extra komplikationer när man är 28 och föder ett barn? Däremot har jag hört att i afganistan och sånna länder där de gifter sig när de är 13 allihop, där har man mycket problem med att deras kroppar inte är färdiga och att det då blir komplikationer. Sen, när det gäller ekonomin är det inte sammanlagda pengar fram till att man går i pension det handlar om, utan att utnyttja resurser som man inte har pengar till, istället för att tjäna in lite pengar innan man utnyttjar resurserna. Och till alla de som påpekar att deras killar minsan skattar si och så mycket: vad tror ni min kille skattar då? Han tjänar som jag, så om vi ska dra in våra mäns löner också så är det väl två tonårsmammor som jag och min kille försörjer då? Sist, jag skulle göra en beräkning på kostnader, just när det gäller barnomsorg, skola osv, och tog som exempel en undersköterska (eftersom en av de som skrivit här var just det) och sedan i det andra exemplet en som tjänar som mig själv då. Om man bara utgår från det vi drar in till staten i skatt på lönen, och det vi kostar staten i och med att vi får barn (jag vet att det eg inte går att räkna så för det är massa andra skatter och massa andra kostnader som ska med men det blir för stort) och så säger vi att alla andra kostnader och sånt är lika för undersköterskan och mig, då blir det så att undersköterskan står i skuld till staten 38 år av sitt liv, från 19 till 57 år (om hon får barn när hon är 20), och jag står i skuld till staten 20 år av mitt liv. Då har jag beräknat utifrån vad barnomsorg och skola för barnen kostar och så kvittat det mot vad vi drar in i skatt. Har alltså varit snäll och inte räknat med bostadsbidrag och annat som jag kan tänka mig att man får om man är 18 när man måste flytta hemifrån. Har inte heller räknat med att en 18åring kanske måste läsa på komvux eller så. Har däremot räknat med kostnad för universitet och studiemedel där. Om någon är intresserad av de kostnader kan jag skriva dem här sedan. När vi båda går i pension hade jag fått in lite över en miljon mer än undersköterskan, alltså i skatter in till staten. Men det är ju det som är så bra med vårt samhälle, att man jämnar ut löneskillnader. Alltså, eftersom jag också står i skuld till staten under några år, ifall jag får ett barn till (beräknade det hela på två barn var), så är det alltså precis som jag säger i min tråd, att det är de barnlösa som står för försörjningen. Så tänk på det när ni kollar på er platt-TV och låter barnen hoppa i studsmattan i trädgården, att det är andra som betalar för att ni ska ha det så bra. Hade det varit ett land med sämre förutsättningar hade ni aldrig kunnat leva på det sättet.

• Ruby01

Plutteli: du höll ju med mig där, eller gjorde du det av misstag? Du sa att din kusin hade försörjt mig eftersom de skaffade barn senare än mig? Det är ju precis det jag sagt hela tiden. Ju senare man skaffar barn, destor mer försörjer man de unga mammorna.

Grazzy: har du inte läst min tråd alls? du är ju ett typexempel på en sån ung mamma som inte fattar att hon blir försörjd av massa andra. "Vi klarar oss bra på mitt studielån, barnbidrag, bostadsbidrag och min sambos lön! Jag skaffar barn för jag älskar barn och att ta eget ansvar och se dom växa upp och ge dom kärlek! Jag tänker inte på hur "dåliga" föräldrar vi är för vi inte har fast jobb eller någon av oss utbildning! Det har vi hela livet på oss att skaffa då vi endast är 20 och 23 år gamla!" Så du tycker alltså att det är ok att någon annan försörjer dig och dina barn, istället för att själv ta ansvar för det?

Och till alla som säger att det blir billigare när en ung mamma får lägstanivån på SGIn. Nej, det blir det inte, jag har räknat med de kostnaderna, låginkomsttagaren drar in så pass lite i skatt att du aldrig kan komma upp i de nivåer som jag gör, och ännu mer de som tjänar mer än mig. Så det spelar ingen roll, ni som får barn tidigt blir parasiter och vi andra försörjare. Men det är ok, det är jättebra att samhället är uppbyggt så, men kom inte och säg att det är fel att vänta med barn och att det är bättre att vara ung mamma, för som sagt, det är de äldre mammorna och de barnlösa som försörjer er.      

• Ruby01

Mamierica: du kommer inte betala min pension, för den kommer jag själv betala, eftersom jag betalar  tre gånger mer i skatt under mitt liv än vad du kommer göra. Och vem betalar då din pension? Inte du i alla fall, för som låginkomsttagare är du beroende av försörjning av höginkomsttagare genom hela ditt liv. och kom inte och säg igen att: jag klarar mig på min lön och bostadsbidrag, för det är inte det det handlar om. Skulle du leva i ett land där vi inte har den välfärd vi har skulle du inte klara den levnadsstandarden du har på din lön. Du skulle inte kunna ha platt-TV och dina barn skulle ha trasiga kläder och du skulle ha trasiga tänder. Det är verkligheten för de med sämst lön i fattiga länder.

• Ruby01

Plutteli: Så du menar att det bara är ett fåtal miljonärer som försörjer alla i Sverige?

Mamierica: Jo jag tycker det är värt det att hjälpa andra, och det är därför jag röstar vänster, men du verkar inte ha läst min tråd: jag säger: sluta säg att det är bättre att skaffa barn tidigt för att man då orkar mer osv, för det är inte bättre att skaffa barn när man är 19, oavsett vad biologin säger, för kan man inte försörja sig själv så får någon annan göra det, och det tycker jag är egoistiskt att tänka så. Att tänka, jag skiter i att andra betalar mitt barns uppväxt för jag vill inte blir en "gammal" mamma (vilket de unga mammorna tycker att man är över 25 år ungefär). Så sluta säg att de som väntar till 40 får skylla sig själva, för de är de enda som faktiskt skulle kunna försörja sina barn själva om vi levde i ett annat land. I tyskland tex har medelåldern för förstföderskor gått upp till 36 år! Därför att par inte har råd att den ena är hemma, eftersom det inte finns samma skattefinanserade förskola som vi har här. Och i england kostar dagis ca 15000 i månaden. Skulle du Mamaerica ha råd med 15 000 i månaden för ett barn?    

• Ruby01

Wielkip: här kom det igen det här med att det finns en tredje part, en partner som försörjer. Då är det alltså någon som försörjer dig då? Jag har sagt tidigare att om vi ska dra in partnern så är det nog två unga mammor som jag och min partner försörjer, för hur mycket tror du inte min partner tjänar då? Men om vi istället bara ser på mig, bara mig, och sedan en ung mamma, säg 19 år, så skulle det om du räknar ut det ta 38 år innan den unga mamman eg kan försörja sig själv och sitt barn. Jag skulle inte heller kunna försörja mitt barn för jag fick också barn för tidigt (28 år), men däremot om man får barn när man är säg 35, då skulle man teoretiskt kunna försörja sig och sitt barn om vi inte haft den välfärd som vi har idag. Du som ung mamma skulle levt på gatan och tvingats prostituera dig, så istället för att säga att de som är gamla får skylla sig själva när de väntar så länge så de inte kan få barn, så kan du tänka att det är de som försörjer dig. De och alla de som inte skaffat barn alls, för det är barn som kostar mest i en frisk människas liv.

Och återigen, de som säger att det är de unga mammorna som kommer försörja mig när jag går i pension, till dem säger jag: Nej, det är jag själv som kommer försörja mig när jag går i pension, för jag kommer ha betalt in tre gånger så mycket skatt som ni har gjort, så vem försörjer er när ni går i pension? Samma som med allt annat: JAG! 

• Ruby01

Mamierica: Även om du "bara" har hjälp av bidrag så får du massor i form av all den välfärd vi har, som nästan gratis sjukvård,gratis tandvård till barnen, och barnomsorg, skola, osv så du är praktiskt taget försörjd, även om du tror att du försörjer dig själv.

Utnyttjar inte du sjukvård, skola osv, säger du då till mig. Jo, men samtidigt samlas mitt överskott av lönen på hög, på mitt sparkonto. Det är pengar som gör att jag hade kunnat betala en del av det som vi får gratis i Sverige själv. Pengar som kanske kommer komma mitt barn (förhoppningsvis fler barn) tillgodo senare i livet, så att de aldrig behöver kämpa med att vända på varje krona, så att om de behöver en varm jacka till vintern för 3000 så kan de få det, om tvättmaskinen går sönder så behöver man inte vänta på nästa lön för att gå och köpa en ny eller man behöver inte ta den på avbetalning och få betala ett högre pris, så att vi kan åka i en ny bil som inte luktar skit, så att vi kan åka vart vi vill på semester utan att det blir knapert månaderna efter, så att mitt barn inte behöver vänta på julafton för att få cykel, skridskor, skidor, osv.

Svar på tråden Vi äldre barnlösa som betalar för unga föräldrars barn