Ruby01 skrev 2011-11-06 16:30:14 följande:
Mamierica: Även om du "bara" har hjälp av bidrag så får du massor i form av all den välfärd vi har, som nästan gratis sjukvård,gratis tandvård till barnen, och barnomsorg, skola, osv så du är praktiskt taget försörjd, även om du tror att du försörjer dig själv.
Utnyttjar inte du sjukvård, skola osv, säger du då till mig. Jo, men samtidigt samlas mitt överskott av lönen på hög, på mitt sparkonto. Det är pengar som gör att jag hade kunnat betala en del av det som vi får gratis i Sverige själv. Pengar som kanske kommer komma mitt barn (förhoppningsvis fler barn) tillgodo senare i livet, så att de aldrig behöver kämpa med att vända på varje krona, så att om de behöver en varm jacka till vintern för 3000 så kan de få det, om tvättmaskinen går sönder så behöver man inte vänta på nästa lön för att gå och köpa en ny eller man behöver inte ta den på avbetalning och få betala ett högre pris, så att vi kan åka i en ny bil som inte luktar skit, så att vi kan åka vart vi vill på semester utan att det blir knapert månaderna efter, så att mitt barn inte behöver vänta på julafton för att få cykel, skridskor, skidor, osv.
Vem sa att det var MIG vi pratade om?
Ni alla, även om man är mångmiljonär har gratis tanvård till barnen, gratis mat i skolan och gratis sjukvård till barnen. Allt till barnen under 18 är gratis. Även till mig nu, men det skattar mina föräldrar för så ta inte åt er all "ära". Jag har också föräldrar, som förmodligen alla andra unga föräldrar. Deras föräldrar skattar med största sannolikhet också, ? Inte bara ni, barnlösa och icke föräldrar till "oss". Och nu är jag mammaledig, får då inget bidrag för det? FP självklart, det får alla föräldralediga. Det har vi rätt till. Men så får jag också lägsta, eftersom jag inte jobbat "in" högre FP. Rättvist, right? Och när mitt barn kommer börja dagis, förskola, skola osv.. så jobbar vi, iallafall min sambo, och skattar. Så även då får vi betala, vår son kommer inte få gå gratis på dagis som du verkar tro. Vi kommer få betala för det, precis som en höginkomsttagare?! Sen betalar man utifrån lite vad man tjänar, även ni?! Och som det nämnts flera gånger i tråden tidigare, det är
inte vi unga föräldrar som valt detta system, hur allt är och vart pengarna går. Det är faktiskt ni vuxna, över 18 som fått rösta och vart med och lagt näsan i blöt och valt att det är såhär samhället ska se ut.
Jag vet mycket väl, precis som du. För att man är ung ska man inte bli "dumförklarad".
Och ditt prat om att man ska kunna göra i princip vad man vill och att det inte ens ska kännas eller synas i plånboken är nästintill skitsnack. Hur många kan det? Dom flesta får spara, leva lite billigare månaden innan, och efter.. Så är livet? Alla tjänar inte en förmögenhet och kan inte leva ett flott liv. Livet är ingen dans på rosor, inte för alla iallafall. Och dom som väljer att starta ett familjeliv lite tidigare än andra, ja dom får det kanske lite jobbigare ekonomiskt. Men bara kanske, varför ska alla ha det så? Ingen kan tala om för mig vad vi ( jag och min sambo) kommer tjäna om ett par år, ellerhur? Inte du, ingen annan. Det ni säger, är vad ni tror, eller vill tro.
Irriterande, barnsligt. Riktigt ogenomtänkt tråd. Tänk om ni själva hade eller kommer behöva hjälp från staten. Det behöver inte vara i form av socialbidrag. Det räcker väl med ett lån? Kanske inte är ifrån staten då, men ändå "ekonomisk hjälp". Många tar avbetalning, so what? Det existerar, och om det är det bästa alternativet då
för dom, så varför ska andra klanka ner och säga "det är fel, betala kontant och direkt i handen till försäljaren".
Jag undrar hur du, och många andra "unga föräldrar, hatande" människor tänker. Man får inte säga eller önska något sånthär, men hoppas era barn/barnbarn gör samma sak. Blir tonårsföräldrar och får hjälp av staten. SKAM PÅ DOM?!