Your Mama Bear skrev 2011-10-12 00:42:55 följande:
Tack för ditt svar.
På vilket sätt har de mått bra av det? Vad var det som gjorde att hen blev nöjd? Rutinerna?
Jag tänker att det finns en risk med att alltid förekomma barnets behov. Jag menar såklart inte att det finns någon mening med att vänta med att mata, söka eller byta blöja, utan att barnet ändå behöver hinna känna dessa behov. För att hen samtidigt ska känna att någon faktiskt svarar på signalerna.
Sedan tänker jag också att de barn som anpassar sig efter en standardmodell utan att må dåligt är sådana barn som egentligen inte behöver hjälpas till mat och sömn. Vi har ett barn som jag skulle säga är rätt krävande och för mig det låter helt främmande att hans behov någonsin skulle kunna "schematiseras" (inget negativt menat, hittar bara inte de rätta orden ikväll) utan att de skulle tryckas undan. Det finns inte i min värld att det du beskriver skulle fungera på honom. Därför har jag så svårt att se hur det skulle funka på barn som, liksom mitt, är väldigt intensiva och kräver mycket av sina föräldrar.
Mina har som bebisar varit väldigt nöjda och glada helt enkelt, aldrig skrikit, sovit gott, ätit bra. Mått gott
Och jag uppfattar att det är för att de förutom att de får tonvis med kärlek också alltid är mätta och utsövda. Tack vare standardmodellen. Jag tycker inte att de har "anpassat" sig till något, om man inte har sett en välfungerande standardmodell kanske det är svårt att förstå. Jag tycker det är som att det sättet att förhålla sig till deras behov är vad de vill och mår bra av och att det snarare är jag som anpassar mig genom att använda standardmodellen.