Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Bergkwist85 skrev 2011-10-10 20:11:32 följande:
    så du menar att du väcker ditt barn mitt i natten när du känner att h*n har bajsa??
    Absolut! Det är en självklarhet för mig, mina barn ska inte behöva ligga, sitta, leka eller något annat i sin egen avföring. Bajs avlägsnas snarast helst enkelt.

Jag förstår mig inte på föräldrar som låter sina barn gå med smutsiga blöjor vare sig det rör sig om ett litet spädbarn eller en 1-åring tycker jag man byter direkt.
  • Rocket Mania
    Bergkwist85 skrev 2011-10-10 20:34:30 följande:
    men läste du rätt va jag skrev?? självklart låter jag inte min son leka, sitta ligga me avföring i baken!!!
    men skulle min son sova och jag vaknar på natten (kanske ska kissa eller nått) å känner att det luktar och han sover gott. så väcker jag inte han!! han vaknar själv isåfall... men det har aldrig hänt att han ha bajsat på natten.

klart att man ska byta dirket om barnet är vaket!! och de tror jag de många mammor gör.
    Men läste DU rätt vad JAG skrev? Vi tar det igen:

Absolut! [Detta är svaret på din fråga ang om vi verkligen byter blöja när barnet sover]

Det är en självklarhet för mig, mina barn ska inte behöva ligga, sitta, leka eller något annat i sin egen avföring. Bajs avlägsnas snarast helst enkelt.

Jag förstår mig inte på föräldrar som låter sina barn gå med smutsiga blöjor vare sig det rör sig om ett litet spädbarn eller en 1-åring tycker jag man byter direkt. [Detta är en utförlig vidareförklaring kring ämnen barn med bajsblöjor]
  • Rocket Mania
    Bergkwist85 skrev 2011-10-10 20:26:39 följande:
    jag kan ju säga så här att, förr höll de alltid barnen så som hon kalla "järngreppet".
    fungerar inte på min son. han har en stark vilja, för att han ska äta måste vi leka i han maten =). bli både roligare för hans och min del =).

Mer bra metod.
    Exempel 1
    Barn som ha kommit upp i högra ålder å kasta skor å kläder inanför dörren och föräldrarna är trötta på det, och dom gör det om och om igen.
    AWs metod där är att föräldrarna gör samma sak mitt framför näsan på barnen.  Barnen blir chockade och vet ju att vuxna ska inte göra så.  EN del barn ta åt sej det och hänger kläderna fin i fortsättningen.
    Funkade bra när mina bröder va små!!!!

exempel 2

barn skriker i affären å vill ha godis, föräldrarna säger nej. barnen fortsätter skriker!
    AWs metod, föräldrarna lägger sej på golvet å skriker å låter likadant som barnet.
    barnet blir även där chockad å vet att vuxna gör inte så. barnet slutar att skrika efter godis.
    funkade även där skit bra på en av mina bröder. (va inget folk runtomkring när mamma härmade min bror)
    Du har aldrig hört uttrycket "barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör" va?

Exempel 2 är dessutom så jävla elakt och kränkande att det inte är sant. Fy fan rent utsagt. Skulle någon behandla mina barn så skulle jag faktiskt bli vansinnig.

Om du blir riktigt ARG och UPPRÖRD över något, hur vill du då bli bemött? Vill du att någon härmar dig i din ilska eller vill du att någon försöker ta reda på orsaken till ilskan och försöker hjälpa dig igenom den? 
  • Rocket Mania
    Regnig måndag skrev 2011-10-10 20:40:39 följande:
    Att man inte gör hur som helst var som helst eftersom barnet skämmer ögonen ur sig, dvs den får smaka sin egen medicin.
    Det är fö ingen metod uppfunnen av AW utan hon har bara beskrivit det som tusentals mödrar gjort innan henne. Fråga vilken 60-talist och äldre och de kommer fatta vad det handlar om.
    Fast jag tycker den enda som gör bort sig är föräldern.
  • Rocket Mania
    Bergkwist85 skrev 2011-10-10 20:51:41 följande:
    alltså är jag en dålig fölrälder!!

nu ska den dåliga föräldern gå och ta han dom sitt barn!
    Det är din tolkning, jag uttryckte min personliga åsikt om en metod, eller ett bemötande, av barn. 

Du svarade aldrig på min fråga om hur du skulle vilja bli bemött i den där situationen?! 
  • Rocket Mania
    Yn84 skrev 2011-10-10 20:55:40 följande:
    Men, vad det snackas blöjor!!! Inte kommer vi/ni nånstans o egentligen menar ni i princip samma sak. Man byter en bajsblöja så snart man märkt att barnet bajsat. (punkt)
    Hur gör ni som regelbundet byter under natten? Går ni och luktar på barnet eller vaknar barnet o säger till? Är alltså seriöst nyfiken (vi har inte det bekymret här...) Det är ju kanske inte så konstigt om föräldrar inte märker att det har bajsats om barnet inte säger till...?
    Jag tror inte det är någon som regelbundet byter. Det handlar nog mer om AWs råd att INTE byta EVENTUELLA bajsblöjor om de kommer på natten.

Själv bytte jag om jag märkte/såg att de bajsat men inte sjutton ställde jag en klocka och kollade hela natten.
  • Rocket Mania
    MalinEddie skrev 2011-10-10 21:03:37 följande:
    Det är det nog få som gör.
    Förhoppningsvis mycket få!
    Regnig måndag skrev 2011-10-10 21:00:22 följande:
    Jo, det kan man tycka...
     Ja. Jag gjorde just det ;)
  • Rocket Mania
    Yn84 skrev 2011-10-10 21:13:49 följande:
    Men jag förstår inte vad det kommer ifrån. Jag är säker på att jag läste i SHN-boken att man byter blöja på barnet i sängen vid behov.......?
    Det är på forumet de råden ges. Allt är lite "hårdare" där. Det finns länkar här i tråden om du orkar leta upp dom.
  • Rocket Mania
    Yn84 skrev 2011-10-10 21:23:58 följande:
    OK, nej jag orkar inte leta upp dem eller är väl inte intresserad. Jag har, som jag tidigare sagt, tagit till mig det som passar oss.  Jag anser inte att AW sitter på "Sanningen" men SHN-funkade klockrent här men skulle aldrig strunta i att byta blöja vid behov även om hon rekommenderar annat.
    Vill bara klargöra att jag tror väldigt få har något att invända när det tas hänsyn till barnets behov.

Det som däremot upprör så många med AW är den synbart hjärntvättade gruppen med "kontrollanter" som på allvar sitter på AW´s SHN-forum och uppmuntrar förtvivlade föräldrar till att strunta i om barnet dunkar sönder sitt huvud i sängkanten. Eller för den delen avråder folk att byta blöja på natten och i stället smörja på ett extra lager salva. Bakom detta står AW.

• Rocket Mania
    Yn84 skrev 2011-10-10 21:46:01 följande:
    Nä det låter ju inge vidare om det stämmer. Håller helt med om det. Men som jag sagt nu typ 5ggr är att jag själv och antagligen en massa andra som också läst AW är att man tar till sig det som man tycker verkar bra och väljer bort det man inte gillar. Jag har ju inte sett det där med att man inte ska byta bajsblöjor. Vad jag sett angående dunkandet så är det att det är en fas i barnets jag-utveckling, ett sätt att utöva frustration om jag minns rätt. Då det i en del fall inte helt går att undvika ska man därför madrassera sänggavlarna för att undvika skador. Har själv ingen erfarenhet av det, tack och lov så jag vet inte hur jag själv skulle reagera om mitt barn gjorde så.
    Vad skulle ni göra?
    Inget av mina barn har gjort så, tack och lov. Men jag skulle inte välja att madrassera sängen utan skulle helt enkelt söva barnet på ett annat sätt. Det är som du skrev en fas och faser går över! Avleda kanske? Jag vet faktiskt inte!

Jag samsover med mina barn. Och nattammar. Det funkar bra för oss och alla barnen sover mycket bra på nätterna! 
  • Rocket Mania
    1969 skrev 2011-10-10 22:27:16 följande:
    Jamen grattis.

Det är inte alltid så svart/vitt som du och andra med lika liten erfarenhet av att ha det jobbigt (och jag menar inte lite småjobbigt) vill antyda. 

AW har ju fattat att folk behöver konkret hjälp. Det ska hon faktiskt ha kred för i mina ögon. Vem hjälper desperata föräldrar annars??? Sen är det förskräckligt att råden på forumet är så rigida och i vissa fall hemska. Hoppas att någon vettig person/organisation kan ta över den funktion AW-forumet har idag.
    Men du kan ju inte citera mig där jag och någon diskuterar en helt annan grej och använda det till vad som passar dig?! Vi pratade huvud-dunk och vad jag skulle gjort i den sitsen - inte några sova-gott-kurer!

Jag tycker för övrigt att jag har hållit en förhållandevis nyanserad ton hela tiden, jag har tex inte kallat folk för psykopater o dyl  
  • Rocket Mania
    Regnig måndag skrev 2011-10-10 22:32:08 följande:
    Aaah, på samma sätt som allt är lite hårdare här på FL menar du?
    Tja, jag antar att vi i så fall ska lägga ner skiten på bägge ställen.

Allmänt håller jag med ejenny. Den hetsjakt som hålla här är inte ett dugg bättre på något sätt och jag törs sätta en femma på att AW kan sätta ditt FL för det som pågår. Man behöver inte hålla med men det som skrivs här är LÅNGT under den nivå AW skylls för.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med det jag fetmarkerat?
  • Rocket Mania
    1969 skrev 2011-10-10 22:57:35 följande:
    Mja, det var väl inte direkt psykopat, men inte långt ifrån. För att inte tala om hur läskigt det är att föräldrar är "sååå osäkra" (som jag då) att de måste läsa Barnaboken. För det är egentligen så himla enkelt, bebisar har typ 3 behov, och om man bara tillgodoser dem så får man inga problem, suck...
    För det första har jag aldrig kallat någon för psykopat eller en liknande här i tråden. Inte ens i närheten av psykopat. 

För det andra skrev jag inte att folk som läser barnaboken är sååååå osäkra utan att de som är såååå osäkra tar till sig allt möjligt skit utan att ifrågasätta fakta. Osäkra människor gör sällan det. Jag skrev även att BB innehåller mestadel common sense, sådant som de flesta redan vet eller känner i maggropen. 

Och för det tredje har små bebisar ungefär 3 behov. Sedan skrev jag aldrig något om att det var enkelt eller problemlöst, återigen har du tagit något jag skrivit och petat in det i ett annat sammanhang. Det handlade om att det kanske inte behövde vara så himla jobbigt att byta en bajsig blöja. Men faktum kvarstår att riktigt små barn inte har så många fler behov än värme/närhet, mat och att bli bytta på. 
  • Rocket Mania
    Badgerana skrev 2011-10-11 12:21:15 följande:
    Rocket Mania skrev 2011-10-10 23:21:04 följande:
    För det första har jag aldrig kallat någon för psykopat eller en liknande här i tråden. Inte ens i närheten av psykopat. 

För det andra skrev jag inte att folk som läser barnaboken är sååååå osäkra utan att de som är såååå osäkra tar till sig allt möjligt skit utan att ifrågasätta fakta. Osäkra människor gör sällan det. Jag skrev även att BB innehåller mestadel common sense, sådant som de flesta redan vet eller känner i maggropen. 
    måste fråga här, varför är BB så hemsk om det mesta i den är common sense?
    Och det handlar egentligen inte om folk om som läser boken utan folk, i vilket ämne som helt antar jag, som inte ifrågasätter fakta? är det korrekt 
    Jag tycker inte BB i sig är hemsk. Jag tycker det är tragiskt att det finns ett behov av den dock. Vad hände med att följa sin magkänsla och sitt eget omdöme?

Jag känner inte AW och vet inget om henne som person. Det jag ogillar med henne är SHN-kuren och hennes obstinata motstånd mot den riktiga forskningen. Sedan ska jag väl erkänna att jag tycker det är hemskt att försöka pressa in barn i någon slags "modell" och hävda att det funkar på alla. Men det är min högst personliga åsikt.

När många föräldrar är så osäkra kan det vara förenat med ren livsfara att rekommendera dom att låta spädbarn sova på mage. Som ett exempel. Folk köper vad som helst när dom är trötta bara dom ser en möjlig tupplur framför sig.  
  • Rocket Mania

1969. Citera mig gärna men klipp inte av mitt i är du snäll. Jag tycker det är hemskt att tro att barn ska passa in i en modell. Lika lite som vi vuxna är precis likadana, lika lite är barnen det. Min högst personliga åsikt är att det är hemskt. Hur ni andra gör lägger jag mig inte i men det gör ont i mig att barn modelleras om och jag är glad att mina inte behövde "utsättas" för det.

Jag gör säkert 100 fel varje dag men jag har en öm punkt just detta med att tvinga små barn att sova själva. Det är mycket få vuxna som vill sova ensamma i ett kolsvart rum, varför ska ett litet barn vilja göra det?

Att sömn är viktigt för både barn och föräldrar tvivlar nog ingen på. Vissa tål sömnbrist bra, andra dåligt. Men det finns ju trevligare "metoder" än AWs

• Rocket Mania
    Mad as snow skrev 2011-10-12 16:24:55 följande:
    Inflik: personligen är jag övertygad om att vissa barn mår utmärkt av vissa av AW:s idéer. Jag har sagt det förut, men jag tycker inte att din beskrivning av hur ni har det är representativt för det som jag och andra kritiserar hos AW. Jag förstår dock varför du vill beskriva hur ni har gjort, och det kan säkert fungera som en sorts motpol eller balansering av den massiva kritiken mot AW, men jag har alltså inte många invändningar till det du skriver. Att sova i en bajsig blöja är inte alltid per automatik dåligt eller farligt, tvärtom brukar man (inte bara AW) väl säga att man just inte ska hålla på och väcka om barnet sover djupt. Mitt barn har flera gånger bajsat i sömnen utan att jag har märkt det (eftersom jag har sovit själv) och det har inte varit problematiskt alls. Men det är ju inte heller detta (bajsig blöja per se) som jag ser som allvarligt, utan när föräldrar på AW:s inrådan låter barn ligga och gråta i en bajsblöja för att de ska lära sig att det inte funkar att bajsa. Man blir inte upplockad för det, typ. Där är det direkt vanvård anser jag, eftersom barnet signalerar att det inte mår bra men att dessa signaler ignoreras med flit. 
    Mycket väl skrivet! Speciellt det jag fetmarkerat är något väldigt viktigt och avgörande i åtminstone min kritik mot AW
  • Rocket Mania
    MalinEddie skrev 2011-10-14 20:49:55 följande:
    Nej, det är svårt. Jag tror att diskussioner av det här slaget kan leda till mycket gott om man låter bli glåpord. Jag har varit i kontakt med Lars H Gustafsson idag som skulle läsa boken och sedan och sedan återkomma. Det är mycket tack vare honom som AW metoder uppmärksammades av BLF och anmäldes till BO.
    Eloge!
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??