• Yn84

Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??

Vi kanske kan få ett slut på den här diskussionen nu? Som ni, motståndare,  borde ha förstått nu så är vi, som använt oss av vissa AW-metoder, fullt kapabla till att avgöra vad som är bäst för vårt/våra barn. Vi kan således strunta i att ta till oss de vi finner opassande, korkat, onödigt etc, etc. Jag kan ju tillägga att jag själv även bläddrat i andra böcker om barns utveckling/uppfostran och har även då tagit till mig det jag tycker verkar bra, har testat vid behov och om jag insett att det inte var en bra idé förkastat det.
    Jag anser att det är viktigt för ett barn att ha fasta mat och sovtider, att få känna sig duktig, sociatl delaktig och såklart en överösas med kärlek. Jag anser att AW representerar just detta och har därför använt hennes litteratur som grund.
    Jag sympatiserar självklart inte med barnamisshandel och skulle aldrig göra något som gör att mitt barn far illa. Jag anser också att det är JAG och inte DU som vet vad som passar vår familj bäst. Här fungerade inte sömnen öht, då såg jag till att reda ut den saken. Fel? Nej fel vore att inte hjälpa barnet att få den sömn det behöver. Sömn behöver även hans föräldrar. Lika väl som vi behöver mat, kärlek etc, etc.

Så snälla tänk till innan ni slänger ur er en massa anklagelser om barnmisshandel!! Det finns garanterat barnmisshandlare även bland de som tillämpat andra eller inga metoder.

• Yn84
    Kattdamen skrev 2011-10-10 14:47:07 följande:
    Som spädbarn?
    Vad menar du?
  • Yn84

Men, vad det snackas blöjor!!! Inte kommer vi/ni nånstans o egentligen menar ni i princip samma sak. Man byter en bajsblöja så snart man märkt att barnet bajsat. (punkt)
    Hur gör ni som regelbundet byter under natten? Går ni och luktar på barnet eller vaknar barnet o säger till? Är alltså seriöst nyfiken (vi har inte det bekymret här...) Det är ju kanske inte så konstigt om föräldrar inte märker att det har bajsats om barnet inte säger till...?

• Yn84
    Rocket Mania skrev 2011-10-10 20:59:32 följande:
    Jag tror inte det är någon som regelbundet byter. Det handlar nog mer om AWs råd att INTE byta EVENTUELLA bajsblöjor om de kommer på natten.

Själv bytte jag om jag märkte/såg att de bajsat men inte sjutton ställde jag en klocka och kollade hela natten.
    Men jag förstår inte vad det kommer ifrån. Jag är säker på att jag läste i SHN-boken att man byter blöja på barnet i sängen vid behov.......?
  • Yn84
    Bergkwist85 skrev 2011-10-10 21:13:53 följande:
    va kul att man få ha sina åsikter utan att bli påhoppad för att göra fel.
    Tur att alla är olika annars hade de inte blitt såna här diskussioner  {#emotions_dlg.djavulsk}.

nu avslutar jag min tid här på denna tråden. =)
    men som sakt så tycker jag att aw har en del bra metoder i allfall oavsett vad vissa andra säger.
    Nää AW är uppenbarligen ingen poppis person här på fl. Men hoppas att du tar familjeliv för vad det är.. en massa morsor som tror sig sitta på sanningen om hur man uppfostrar barn, samtidigt som de ska verka så j''''vla öppna och toleranta för allt när det gäller barnen.
    Vi gör ju det vi anser vara bäst för oss!
  • Yn84
    Rocket Mania skrev 2011-10-10 21:16:27 följande:
    Det är på forumet de råden ges. Allt är lite "hårdare" där. Det finns länkar här i tråden om du orkar leta upp dom.
    OK, nej jag orkar inte leta upp dem eller är väl inte intresserad. Jag har, som jag tidigare sagt, tagit till mig det som passar oss.  Jag anser inte att AW sitter på "Sanningen" men SHN-funkade klockrent här men skulle aldrig strunta i att byta blöja vid behov även om hon rekommenderar annat.
  • Yn84
    Rocket Mania skrev 2011-10-10 21:36:56 följande:
    Vill bara klargöra att jag tror väldigt få har något att invända när det tas hänsyn till barnets behov.

Det som däremot upprör så många med AW är den synbart hjärntvättade gruppen med "kontrollanter" som på allvar sitter på AW´s SHN-forum och uppmuntrar förtvivlade föräldrar till att strunta i om barnet dunkar sönder sitt huvud i sängkanten. Eller för den delen avråder folk att byta blöja på natten och i stället smörja på ett extra lager salva. Bakom detta står AW.

Nä det låter ju inge vidare om det stämmer. Håller helt med om det. Men som jag sagt nu typ 5ggr är att jag själv och antagligen en massa andra som också läst AW är att man tar till sig det som man tycker verkar bra och väljer bort det man inte gillar. Jag har ju inte sett det där med att man inte ska byta bajsblöjor. Vad jag sett angående dunkandet så är det att det är en fas i barnets jag-utveckling, ett sätt att utöva frustration om jag minns rätt. Då det i en del fall inte helt går att undvika ska man därför madrassera sänggavlarna för att undvika skador. Har själv ingen erfarenhet av det, tack och lov så jag vet inte hur jag själv skulle reagera om mitt barn gjorde så.
    Vad skulle ni göra?
  • Yn84
    morotsland skrev 2011-10-11 15:01:35 följande:
    Jag har ingen åsikt om huruvida den funkar på alla barn. Däremot har den funkat utmärkt för mina tre och för många andra ungar. Och naturligtvis har den funkat på olika sätt eftersom det inte, som du felaktigt påstår, är ett schema utan en ram och ett förhållningssätt som man anpassar till sitt eget barn.
    Exakt, man anpassar ju självklart allting efter sitt eget barns behov och personlighet.

Verkar som att många av er kritiker inte har läst BB eller SHN speciellt noga...
  • Yn84
    Rocket Mania: jag har tyckt att du haft en rätt trevlig ton genom tråden men nu reagerade jag på ditt sista inlägg (#381). Vad är det för fel på att söka "hjälp" om man tycker sig behöva det? Du kanske har världens bästa intuitiva förmåga, good for you!, men själv anser jag om det är något jag undrar över så försöker jag ta reda på "svaret". Har du själv inte varit i föräldragrupp och diskuterat problem som uppstått och som du behövt lite råd kring, eller frågat på bvc, dina egna föräldrar etc. etc. Märker man att något fungerar så är det klart att man fortsätter på  den linjen.
    SHN handlar inte om att föräldrarna ska få sova, det är BARNET som ska få sova. Du har valt att samsova och nattamma, för att det passar er. Tänker inte jag lägga mig i. Vi har valt SHN för att det passar oss. Har såklart testat samsovning och nattamning, funkade inte alls. Men vi kanske skulle ha fortsatt ändå? Och gått ned oss fullständigt?
  • Yn84
    Your Mama Bear skrev 2011-10-11 21:59:31 följande:
    Fast ärligt talat så tror jag inte på det där. Allra minst om jag utgår ifrån mitt eget barn, som aldrig hade gått att fösa in i någon som helst "ram" (hittar inget bättre ord).

Spädbarn har inget behov av ramar, utan det är i så fall föräldrarna som har det. Inget fel med det så länge man inte kör över barnet, men varför inte erkänna att ramarna/schemat är till för er?
    Nehepp, och jag tror tvärtom. Där ser man.
    Schemat var till för att min son skulle bli trygg i att vi föräldrar såg till hans behov av mat, sömn och social delaktighet. Han behövde således aldrig sakna något av detta. Barn behöver rutiner anser jag (och många, många andra).
  • Yn84
    Your Mama Bear skrev 2011-10-11 22:16:54 följande:
    Tja, jag tror inte bara utan har läst en hel del psykologi. Det beror på vad du menar med rutiner. Stabilitet? Ja, absolut. Men inte ett schema.
    Jaha är det där problemet ligger.. bara för att man skriver ned tiderna på ett papper och kallar det schema så är det helt annorlunda än om man "bara" har rutiner!?

Har också läst psykologi om det nu ska vara nåt man ska verka överlägsen med..
  • Yn84
    vittra skrev 2011-10-11 22:19:03 följande:
    Tror du att barn inte får denna trygghet om man inte använder scheman?
    Rutiner är inte samma sak som schema, jag tycker också det är nödvändigt med rutiner för att barnet ska må bra och känna sig trygg, men absolut inte den här sortens rutiner.
    Exakt VAD är skillnaden?
    Jag har inte tiderna nedskriva på papper längre men vi försöker ha samma tider för mat och sömn varje dag, så gott det går. För mig är det rutiner. Har vänner som har samma rutiner som vi, de har inte kört kuren men ändå är deras rutiner (tider) samma som våra....
  • Yn84
    vittra skrev 2011-10-11 22:26:23 följande:
    Alltså vi pratar väl bebisar nu? Nyfödda? För mig är inte rutiner tider, vi har inte haft några som helst fasta tider när våra var nyfödda. Vi följde helt och hållet deras rytm. Och vet du vad? De åt, sov och fick närhet precis när de behövde och kände sig därmed fullkomligt trygga med att de fick sina behov tillgodosedda, trots att vi inte hade scheman och mallar för precis allting från social samvaro till blöjbyten...
    Vi gjorde kuren på vår son när han var 5månader, alltså inte nyfödd. Vi gav såklart vår son mat, närhet och chans att sova. Sömnen funkade inte, han vaknade minst en gång i timmen varje natt. Minst. Oavsett om han låg i vår eller egen säng, fick mat, napp etc, etc. Då såg vi till att lösa problemet, för ja, det var ett problem!

Nu tänker jag inte bli ifrågasatt mer, är fullkomligt trygg med att min kille mår superbra och att vi gjorde det bästa valet då vi genomförde SHN!
Svar på tråden Anna Wahlgrens metod, vad tycker ni??