• slma

3 bälteskuddar i baksätet?

Ja, som sagt, gar det? Vi har en BMW 525. Har just nu tva Britax med rygg pa varsin sida och en bakatvänd i mitten, vill gärna ha in en bältesstol till? Inser snabbt att en tredje likadan absolut inte funkar, inte ens utan rygg. Finns det sma smala saker? Kan inte ha ett barn fram och inte byta bil (inser att det finns massor av bra och fiffiga bilar, men det är intet alternativ just nu).

• Svar på tråden 3 bälteskuddar i baksätet?
  • GulTussilago

Ofta brukar det funka bäst om man har stolar av olika fabrikat..

(dottern har en Brio Caro, den är såpass bred att den inte ens får plats i sätet på vissa bilar)

• Cecci78

Men du har redan 3 stolar, ska du ha in en till så måste du ju ha en större bil med fler säten? Britax adventure är ganska smal men har inte det kraftigaste sidoskyddet, vilka stolar har ni idag?

• Kodia

Jag antar att minsta syskonet skall byta till bältestol. Tre bältesstolar tror jag inte funkar i ett baksäte, men om 9-åringen kan sitta på bälteskudde kan det gå. Vi har lite olika varianter, och de billiga bälteskuddarna (från Biltema, Coop forum osv, antar att de tillverkas i samma fabrik?) är helt klart smalast.

• Kodia
    Kodia skrev 2011-09-26 22:33:29 följande:
    Jag antar att minsta syskonet skall byta till bältestol. Tre bältesstolar tror jag inte funkar i ett baksäte, men om 9-åringen kan sitta på bälteskudde kan det gå. Vi har lite olika varianter, och de billiga bälteskuddarna (från Biltema, Coop forum osv, antar att de tillverkas i samma fabrik?) är helt klart smalast.
    Men kom ihåg att hjälpa barnen att knäppa fast sig, för det är svårt att komma åt, och förbered dig på skrapade knogar... *s*
  • Hannajo

Vi har en Skoda Octavia och har lykats få in en bältesstol och två bälteskuddar MEN när man ska spänna fast barnen måste man liksom lyfta en stol för att få ner händerna. Inte supersmidigt...

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • slma

Misstänkte att det inte blir lätt. Som sagt, den yngsta ska byta stol var det tänkt, är ju trangt och knogskrapande redan nu om vi säger sa... dom kan inte spänna fast sig själva nu heller, det är nagot vi vuxna knappt klarar av... Finns det inte en marknadslucka här för smala, säkra bältesstolar? Som jag förstar är vi inte ensamma. Känns inte kul att offra säkerheten för ett barn för att fa med alla, sa manga är dom ju trots allt inte. Hur är det nu med framsätet? Kan jag sätta snart 9-aringen där? men det är väl nagot med 140 cm va? Dessutom vill inte jag sitta inklämt i baksätet mellan tva bilstolar...

• slma

Fick just in de tva Britax bälteskuddarna och en MaxiCosi Rodi (Rody?)i bilen. Det är inte gott om plats kan jag meddela, men det gar! Bättre vore om vi hade tva Rody... dom är smala kan jag meddela. Nu ska jag aka till barnaffären och kolla sortimentet, det finns hopp!

• cosinus

Vi har britax kid som bältesstolar och dessa tror jag skulle kunna funka 3 i bredd för de är smala. Hade med mig måttbandet på barnens hus och optimerade efter litenhet när jag köpte dem :) Men jag vet inte om de säljs längre tyvärr.

Annars tror jag inte det stora problemet är att hitta stolar som kan funka utan att få fast barnen. Det finns ju väldigt enkla bältesstolar på biltema som är jättesmala i ryggen och jag antar att de är bättre än bra kudde eftersom de iaf justerar bältet hyggligt i höjdled.

• cosinus
    cosinus skrev 2011-09-27 12:18:36 följande:
    Vi har britax kid som bältesstolar och dessa tror jag skulle kunna funka 3 i bredd för de är smala. Hade med mig måttbandet på barnens hus och optimerade efter litenhet när jag köpte dem :) Men jag vet inte om de säljs längre tyvärr.

Annars tror jag inte det stora problemet är att hitta stolar som kan funka utan att få fast barnen. Det finns ju väldigt enkla bältesstolar på biltema som är jättesmala i ryggen och jag antar att de är bättre än bra kudde eftersom de iaf justerar bältet hyggligt i höjdled.
    Den här tänkte jag på från biltema http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Barn-i-bilen/Barnstol/Baltesstol/#
  • Cecci78
    cosinus skrev 2011-09-27 12:20:42 följande:
    Den här tänkte jag på från biltema biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Barn-i-b.../#
    fast den kan ju inte justera bältet i höjdled, skåran för bältet är bara på en höjd och går inte ett höja/sänka som på stolar med höj/sänkbart nackstöd.
  • cosinus
    Cecci78 skrev 2011-09-27 22:26:16 följande:
    fast den kan ju inte justera bältet i höjdled, skåran för bältet är bara på en höjd och går inte ett höja/sänka som på stolar med höj/sänkbart nackstöd.
    2 höjder står det. Jag säger absolut inte att den är optimal, långt ifrån men bättre än bara en kudde om det är alternativet och ingen riktig stol får plats.
Svar på tråden 3 bälteskuddar i baksätet?